Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: jag-har-en-fråga
Läst 2364 ggr
Tallullah
0

El band till hund?

Hej! Jag undrar om det är lov att ha el bånd till hund? Min granne anvendar det før att få hunden sluta skälla.

Sackum
1

Det är förbjudet, både att använda och sälja och bör anmälas.

[Hamster 4 ever]
2

utdrag från jordbruksvärkets hemsida:

Elhalsband och stackelhalsband får inte användas på hundar. Elhalsband är ett halsband som ger hunden elstötar. Stackelhalsband är ett halsband med taggar.

Tallullah
6

Ok..tack. Det var detta jag mistänkte. Fruktansvärt att høra hunden yla när han använder detta. Jag vill gråta øver sånt.

Jag kommer att ringa djurskyddet.

VildaVittra
1

Varför inte prata med grannen istället? Denne kanske inte vet att det är olagligt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tallullah
0

¤4Jag har pratat med honom..før att han denger hunden…el bandet har kommit nu på sistondet…

vallhund
1

#1 tyvärr är det inte olagligt att äga, köpa eller sälja, bara att använda, iaf i Sverige.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
2

Nej det är förbjudet och ren idioti att ens tänka tanken att använda det och det är djurplågeri att använda det anser jag!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alexej
1

De finns att köpa genom internet. Problemet är att hunden inte koppla anledningen och straffet ihop.

Det finns el-halsband som ska stoppa hunden när den springer bort men kan bli tvärom. Att hunden får panik och springer ännu längre bort. Alternativet är vattenduschar, inbyggda i halsbandet. Men jag är tveksam att det funkar. En liten högtalare med mattes/husses röst skulle nog vara effektivare.

Hur som helst. Användningen är förbjudet här i Sverige. Du kan göra en anmälan till djurskyddsinspektören. Kolla under länsstyrelsen i ditt län på internet, där finns alltid en rubrik med djurskydd och ett telefonnummer. Sedan blir du kopplad till rätt ställe där du kan berätta. Du kan be att vara anonym för alla anmälningar är offentliga handlingar och kan läsas av alla.

Elle du skriver en anmälan till deras kontor genom e-mail. Be att få en bekräftelse! Där är det lättare att vara anonym.

Alla anmälningar måste följas och ett samtal med hundägaren om hans uppfostringsmetoder kan nog inte skada.

Och du hjälper en hund som är beroende av att någon gör något…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vallhund
1

# Blandar du ihop det med osynliga stängsel, dvs en nedgrävd slinga som ger hunden, som har ett speciellt halsband som gör att hunden får en stöt om den passerar den nedgrävda elslingan? Där är risken stor att hunden inte kommer tbx över stängslet.  Det är iofs oxå förbjudet.

Alexej
0

Nej, det finns halsband med elekriska stötar som ägaren kunde utlösa genom fjärkontroll.

Hittar nu bara tyska länkar: http://www.amazon.de/elektrohalsband-hunde/s?ie=UTF8&keywords=elektrohalsband%20f%C3%BCr%20hunde&page=1&rh=i%3Aaps%2Ck%3Aelektrohalsband%20f%C3%BCr%20hunde

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vallhund
1

Fjärrstyrda användes förr i Sverige o ff i Norge, vad jag vet, för att få hundar rensäkra.

[Ebidda98]
0

Låter hemskt… Finns det nåt sätt att se om någon hund har ett sånt?