Jätteödlan i Uppsala
En ödla hittades dumpad i Uppsala. Länsstyrelsen har fattat beslut om avlivning. Nu pågår kampen för att rädda ödlan från avlivning.
https://www.sverigesradio.se/artikel/en-meter-lang-odla-hittad-i-kartong-i-uppsala
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hur kan man bara dumpa ett djur?
Men varför tar de inte kontakt med någon terrarieförening ? Det finns en jättebra i Stockholm som är ganska stor. Flera av medlemmarna där har större reptiler.
Fan också, skulle ha tagit den om jag kunde, har haft reptiler från LS tidigare, så jag är fullt godkänd 😭
- Redigerat 2026-09-18 09:04 av Draken
Hoppas det blir någon bra lösning! 💚
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Det är flera kunniga inom området som erbjudit sig att ta hand om den.
Men Länsstyrelsen ansåg att det skulle bli för kostsamt och tidskrävande (?!) att utreda nytt hem så då avlivas den istället.
#7: Tydligen blir det för tidskrävande eftersom det är en utrotningshotad art och då, tydligen, behöver extra efterforskning om vart den hamnar (förstår inte riktigt logiken i det hela för oberoende om den är utrotningshotad eller inte bör hemmet alltid vara det bästa möjliga, och att avliva en utrotningshotat art hjälper ju knappast).
Läste att de väl även ansåg det var djurplågeri att låta den leva då den var för tjock och har svårt att röra sig.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Så tråkigt!
På Mitt skifte finns en namninsamling för att rädda ödlan. Tror den heter Stoppa AvlivningsBeslutet! – Rädda Uppsala-ödlan!
Övervikt verkar vara främsta orsaken till avlivning (se den här intervjun). Men övervikt går ju att göra något åt?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/en-meter-lang-odla-hittad-i-uppsala
- Redigerat 2026-09-19 06:37 av Uppkatten
#10 Så bra! Hoppas det blir många namnunderskrifter!
Ödlan ska ha avlivats under dagen idag…
Tråkigt, men mådde den inte bra…
#15 Det intressanta är väl snarast om den kunde ha återfått ett gott ödle-liv…. Tror en del i problemet var att ödlan saknade papper och att det krävs en hel del av den som ska hålla en sådan här ödla (kunskap, utrymme, ödlorna behöver en varm miljö, de behöver rätt luftfuktighet o.s.v.). En överviktig ödla behöver därtill möjlighet att röra sig (med miljöberikning etc). Det jag ffa vänder mig mot är att man så snabbt fattar ett avlivningsbeslut utan att närmare granska möjligheterna till omplacering. Flera personer sade sig vara vana och erbjöd sig att ta emot ödlan. Då bör det alternativet i alla fall övervägas, tänker jag.
Varför fick inte de som hade den erfarenheten ta emot ödlan då ? Det finns herpetologer som håller denna sortens reptiler och har alla papper iordning. Och som faktiskt har plats och möjlighet att ge den vad den behöver.
Även fast just denna ödlan inte hade några papper, så kan den väl åtminstone ha fått en chans till ett bättre liv hos någon som vet hur man tar hand om den
Vad tråkigt 😢
Verkligen tråkigt :( Man får väl ändå hoppas det faktiskt var av medicinska skäl den avlivades och inte för att det skulle bli för jobbigt att hitta ett nytt hem åt den.
Hade önskat man fått något uttalande om det från Kolmården. De som tagit hand om den där måtte väl ändå veta om det hade gått att rehabilitera den eller om övervikten gått för långt för den.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Man är ju lite nyfiken på hur den mådde efter två veckor i förvar.
Pm den blev något bättre under tiden. Eller om den helt enkelt mådde för dåligt.
Det har ju hänt tidigare att det först getts ett avlivningsbeslut och sen under tiden som gått innan verkställandet har djuren hunnit bli bättre.
Läste att ödlan ska obduceras.