Räddningstjänsten anmäld för djurplågeri
Vem har ansvar när vilda djur far illa?
Ska ett djur behöva lida i 12 timmar innan någon kommer till undsättning?
https://www.sverigesradio.se/artikel/mas-spetsades-nu-anmals-raddningstjansten-for-djurplageri
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Stackars mås, vad den måste ha haft ont och lidit 😔
Stackars, stackars mås. 😢
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
För många år sedan hängde en tornseglarunge i en lina från ett granntak här hemma. Flera grannar som hörde och bevittnade fågelns kamp ringde brandkåren, som nekade att komma.
Jag ringde viltjouren, som kunde ta emot - men inte ta ned - fågeln (den hängde typ 3-4 våningar upp).
Jag ringde då själv brandkåren, men INTE på något akutnummer förstås. Berättade om fågelns situation, att viltjouren sagt att det kunde ta flera dagar innan fågeln dog och att detta var djurplågeri. Dessutom varmt ute och grannar som inte klarade av att vara på sina balkonger då de hörde fågelns kamp.
Fick till att en av brandkårens yngre killar kunde få ett träningstillfälle under dagen med detta. Förutsatt att viltjouren var på plats och tog emot fågeln - brandkåren ville inte behöva ha ihjäl den då det såg illa ut, sa de. De sa också att om det blev larm så måste de åka, vilket jag förstås begrep.
Så de kom med två stora brandbilar, för att kunna åka ihop vid ett ev. larm. De fick snabbt ner den lilla fågeln och jag tog emot och placerade den i en mörk kartong i väntan på viltjouren som fastnat vid tågbommar nere på stan.
Brandkåren åkte och viltjouren kom. Ihop med en intresserad granne lyckades hon klippa loss linan från fågelns ben. Hon tog sedan med sig den för vård och för att se om den kunde börja använda benet igen. Tornseglare klarar sig inte med bara ett ben, de måste kunna greppa.
Inom ett par dygn fick jag beskedet att ungen släppts. Den flög bra och kunde greppa med foten, och det var hög tid för den att ge sig iväg med de sista tornseglarna som var på väg söderut.
Jag tänker på den där vackra lilla fågeln då och då, och hoppas det gick bra för den.
- Redigerat 2026-07-20 10:52 av Uppkatten
Underbart att höra att det gick bra med tornseglarungen!
Där ser man så mycket gott man kan göra, om viljan finns och man hjälps åt … 🥰
Skadat vilt faller inte direkt under räddningstjänstens ansvar, men det är fantastiskt när de kan hjälpa.
Jag finner det absurt att de anmäls för att de inte har tagit hand om fågeln tillräckligt snabbt då detta inte faller under deras ansvarsområde och de har sannolikt haft annat att göra.
#6 Ett annat sätt att se på saken är att det är bra att allmänheten är uppmärksam, reagerar och anmäler när man finner att en djurfråga kunde skötts på annat, för djuret bättre sätt.
Själva utvärderingen finns det härför avsedda instanser som gör. Kanske lär sig ändå alla något av det som skett, får man hoppas.
Rent krasst så är det många gånger ett problem när man råkar på skadat vilt. Viltvårdare kan vilja avliva, men får inte p.g.a. helt misslyckade regler (som de som viltvårdare strider för att få en ändring på), det kan vara svårt att alls hitta någon som har ansvar o.s.v. Samtidigt som ett djur riskerar fara illa och lida så alldeles i onödan. Det här skulle behöva styras upp.