Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketter: djurskyddvilda-djur
Läst 49 ggr
Uppkatten
1

"Hunden ska få ha kul"

Hörde här om dagen en person säga till andra att hen hade jakthundar och nu var det snart lagligt att få släppa lös hundarna igen. Hen sa att hen själv inte hade ett särskilt stort jaktintresse, egentligen, allt handlade istället om att hundarna skulle få ha roligt. Eller hur. Det var viktigt att hundar fick ha roligt.

Jag har funderat mycket kring resonemanget. Jag vet ju att personen jagar. Men är man inte "jaktintresserad" är det väl dumt att skaffa just jakthundar? Och varför ska hundarna "få ha roligt" när det blir på andra djurs bekostnad? Kan hundarna få stimulans på annat sätt? Har de vilda djuren ett lägre värde och mindre rätt till sina liv än jakthundarna? Är det rimligt att hundar plötsligt får störta ut i skog och mark och stressa våra vilda djur? Jag tycker inte det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

Man ska ju inte skaffa jakthund av jaktlinjer. Finns ju jakthundsraser där man avlar på linjer som inte kräver just jakt eller jaktintresse. Men däremot kommer de ju kräva tex spårning, eller annat bra aktivitet oavsett.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nephi
0

Låter som ett jätte konstigt resonemang!

Jag har inte jakthund men vallhund, han tycker det är så otroligt roligt att få gå in i en fårhage och flytta lite får. Men jag skulle aldrig släppa honom vind för våg och hoppas på det bästa.. Det är ett jobb inte en lekstuga, minsta dumhet och det är slut på det roliga. Fårens välmående spelar lika stor roll som hundens. Så liknande resonemang borde även gälla jakthundar och vilda djur

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Vixxen
0

#0: Mycket konstigt uttalande!
Menade hen att den kunde släppa lös hunden helt utan kontroll nu?

Det kan inte vara en person som förstår sig på jakt och hundens syfte vid jakt.

Draken
0

Jättekonstigt resonemang. Inte hellre jag har jakthundar, men jag har vallhundar och larmande (Chihuahua) hundar. Men det betyder inte att vallhuindarna får springa hejvillt och valla in allt den kommer över, eller att de larmande hundarna skall få stå och skälla hejdlöst.

Ibland undrar jag hur folk tänker, om de tänker alls.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis