Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjurskydd
Läst 276 ggr
Uppkatten
2026-06-22 16:28
0

Att döda sniglar

Är det ok att döda sniglar, och i så fall med vilken/vilka metoder? Själv undviker jag att döda sniglar, men så finns det de som tänker annorlunda och som inte bryr sig om graden av lidande hos sniglarna…

Hur tänker du? Får man hantera ett djurslag hur som helst bara för att man inte tycker om det? Hur tycker du mannen i reportaget resonerar?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/fran-2000-sniglar-till-nastan-noll-nicklas-anvander-omdiskuterad-metod

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Nicklas Ericsson hittade för två år sedan över 2000 mördarsniglar under en kväll på sin tomt. Genom att lägga vägsalt runt tomtgränsen så blev han av med nästan alla.
Draken
2026-06-23 09:49
0

Jag lägger salt där jag inte vill ha dem. Annars låter jag dem vara.

Dock har hundarna smaskat i sig en och annan när jag inte har hunnit med dem 🥴🤢

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Uppkatten
2026-06-23 13:24
0

Men varför använda salt om det anses vara en särskilt plågsam metod? Funderat på alternativ?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2026-06-23 13:25 av Uppkatten
Öland 4ever (oland4ever.com)
1

Tycker att rubriken är lite felvisande… Att döda sniglar!??

Det är ju bara den spansk skogssnigeln (Arion vulgaris).som vi ska försöka ta livet av. Alla andra sniglar ska vi värna om och vara rädda om.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Grodan
2026-06-23 18:27
0

Om man odlar något så förstår jag att man inte vill ha dessa mördarsniglar där, då de snabbt äter upp det.
Annars vet jag inte. Folk får göra som de vill, men själv dödar jag inga sniglar.
Däremot funderar jag på att döda det odjur som lägger larver på mitt äppelträd… vill gärna ha lite äpplen…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Uppkatten
2026-06-23 18:39
1

#3 Jo, men lägger du ut salt så drabbar det ju alla sniglar. Så är det förmodligen med snigelgifter också? Sedan kan det vara svårt att veta vad för snigel man dödar. Många tror t.ex. att leopardsniglar och mördarsniglar är en och samma art. Läste även att man kan artbestämma s.k. mördarsniglar först genom obduktion. Vet inte om det stämmer?

Uppkatten
2026-06-23 18:42
0

#4 Vi har s.k. mördarsniglar på koloniområdet där jag odlar. Kunniga personer säger att det ÄR mördarsniglar. Sniglarna har funnits där i många, många år. Men jag märker inte att de äter sönder särskilt mycket? Många gånger tycker jag att snäckorna är mer besvärliga.

Grodan
2026-06-23 20:11
0

#6 När jag hade jordgubbar på min tomt, så åt de gärna på dem… men hade då välskött tomt så hade inte så mkt sniglar… idag har jag snigelparadiset

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Vargnatt]
2026-06-25 14:48
3

Jag har oerhört svårt för sånt här och mig veterligen har jag inte drabbats av några mördarsniglar på gården och har jag i så fall har jag inte ens märkt av dom.

Bara häromdagen hittade jag en snigel på trappan såg den i sista sekund hjälpte den sen till gräset så den inte skulle bli trampad på så gör jag med alla små djur och kryp om jag får syn på dom så ser jag till att dom hamnar där dom inte blir trampad på.

Jag är geting rädd men skulle aldrig kunna tänka mig att ha ihjäl dom tvärtom så har dom fått vilda platser två stycken på gården där alla små kryp och andra som vill bo och roa sig får sköta sitt helt fritt jag påverkar det inte låter det växa vilt och jag tror jag har ett getingbo på ena platsen vilket gör att övriga bi och geting samhällen håller sig undan bygger inte bon dom är fantastiska väktare.

Jag tycker det är hemskt att döda dom här djuren och undviker så gott jag kan med fötterna eller om jag är ute och klipper gräs kan jag ta en omväg om en humla eller någon annan sitter på nån blomma nästa varv brukar dom ha flugit bort och jag kan klippa.

Nu går det inte att undvika helt mer ser jag en spindel en snigel eller någon annan inte sjutton dödar jag dom eller sätter ner fötterna helt nonchalant det har jag inte i mig dom har rätten att leva dom som oss alla andra.

Öland 4ever (oland4ever.com)
2

#5: Nej, jag lägger inte ut några gifter, salt eller annat över taget. Jag tar livet av dom på ett annat sätt som sker "direkt omgående" men eftersom iFokus är ett publikt forum så avstår jag från att publicera sättet jag avrättar dom på. Men jag har självklart STENKOLL på att det ENBART är mördarsniglar jag avrättar.

Väldigt kortfattat står väl slaget mellan mördarsniglarna eller allt vi själva odlar på vår fastighet. Använder för övrigt ENBART miljövänliga jordförbättringsmedel, gödning mm för att vara så miljövänliga som går på det som vi själva stoppar i munnen.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Caeli
2026-06-27 12:28
3

"Mördarsnigeln är ett hot mot inhemska sniglar och snäckor då den äter dem och konkurrerar om resurser."

"Förutom effekterna för biologisk mångfald så orsakar mördarsnigeln betydande skador i privata trädgårdar, handelsträdgårdar och jordbruk. Den förstör de flesta typer av växter och grönsaker och orsakar stora skador på till exempel jordgubbsodlingar."

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/forbjudna-invasiva-frammande-arter/arter-som-ej-omfattas-av-regler/mordarsnigel/

Uppkatten
2026-06-29 00:13
0

Nåja, den lär knappast komma upp till människans nivå när det gäller att förstöra och orsaka skador på än det ena och än det andra… 😎

Silvestris
2026-07-03 01:34
0

Med tanke på hur många trädgårdar ser ut idag (monokulturer) förstår jag att t.ex. sniglar kan bli ett problem. Att öka den biologiska variationen kan hjälpa till att mota sådana problem.

Vi har aldrig haft problem med några skadedjur, förutom någon sork/mus som åt upp grönkålen, och jag tror att en del av det beror på stor biologisk variation. Vi har ingen golfbana till trädgård. Vi klipper en del av gräset (en salig blandning av gräs, daggkåpa, mossa osv.) men låter mycket vara kvar vilket innebär att vi har fantastiskt mycket blommor… och ja, även "ogräs" men ogräset är liksom inte ett problem. Vi kan rensa bort det från odlingar. Ogräs utanför odlingarna är inte ett problem. Vi har gräsänder som kommer upp på tomten och jag tänker mig att de tar en och annan snigel. Vi har i övrigt ett rikt fågelliv också. Hundarna håller sorken borta från odlingarna numera, men jag ser att sorkarna härjar fritt på ytorna där hundarna inte får vara lösa. Det är okej.