Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: vilda-djur
Läst 35 ggr
Uppkatten
2

Älgen - mat eller en vän?

Nu när folk ger sig ut i skogen för att jaga älg kan det vara på sin plats att påminna om att förökningstakten hos älg sjunker på ett oroväckande sätt.

Lägger också med en länk till ett inslag från en älgpark som gjorts med anledning av forskning rörande älgars personlighet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/algen-quintus-ar-tvarsaker-och-social-ny-forskning-om-algars-personlighet

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Älgars personlighet undersöks i en ny studie från Svenska Lantbruksuniversitetet (SLU). För älgskötaren Leif ”Leffe” Lindh är det dock inget nytt att olika älgar har olika temperament. – Det går inte en dag utan att jag tar hänsyn till det, säger han.
Uppkatten
1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Idag presenterade Artdatabanken vid Sveriges lantbruksuniversitet den nya svenska rödlistan. Den kanske mest uppseendeväckande nyheten är att älgen...
Uppkatten
0

Det finns många älgar i Sverige men ändå är älgen en art som kan bli rödlistad. Hur kommer det sig? Till skillnad från annat vilt regleras inte antalet älgar av samspel i naturen, utan har i många decennier nästan uteslutande styrts av människans jakt. Självklart förekommer andra orsaker till att älgar dör, men ingen av dem är i dagsläget avgörande för hur älgstammen gått upp och ner över tid. Att älgen nu kan bli rödlistad är på grund av ökad jakt, men vad innebär det egentligen?
Uppkatten
0

Själv har jag vid ett tillfälle haft en mysig stund med en älgtjur (mkt kelig).

Jag saknar dessa djur i "min" skog, där de nu bara finns några enstaka individer kvar, som därtill kommer att jagas den 8-9 okt. Detta trots att de rör sig inom ett naturreservat. För mig är det obegripligt att det tillåts.

Trist också att vi andra som gillar att vistas i skogen ska behöva dela den med skjutglada jägare under delar av året. Trots att all erfarenhet visar att det skjuts på både det ena och det andra i samband med jakt.

• Redigerat 2026-10-04 08:42 av Uppkatten
Uppkatten
0

Den senaste (?) felskjutningen i raden….

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jr1ad6/man-dod-i-arjeplog

En man i 65-årsåldern har dött i samband med jakt i Arjeplogs kommun. En man i samma ålder har anhållits – misstänkt för grovt vållande till annans död. Båda männen är hemmahörande i Norge.
  • Redigerat 2026-10-04 08:41 av Uppkatten
Draken
4

Jag tycker att de skall fridlysa älgen tills stammen har återhämtat sig igen. Det finns en anledning att den rödlistas 😠

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Magi-cat
1

#5 Håller helt med.

Innan det är för sent.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen