Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: om-sajten-ifokus
Läst 1372 ggr
Lena
2

Förstå varandra på forumet!

Andan på forumet

Den vanligaste orsaken till problem på ett internetforum är att andan blir aningen för hetsk. Ämnet djurskydd t.ex. är ofta känsloladdat, vilket bidrar till att det kan hetta till och skenar iväg i diskussionerna. Det finns nog inget som kan ställa till det så mycket som just upprörda känslor. För att undvika att olämplig text kommer på pränt är det en god vana att du alltid läser igenom vad du skrivit en eller två gånger innan du publicerar det.

Missförstånd

En annan orsak till att det går fel ute på forumet är att vi missförstår varandra. Det är lätt hänt eftersom vi bara kommunicerar skriftligt. Om du alltid utgår ifrån att den som skrivit har ett gott uppsåt kan många bekymmer undvikas. Är det något som verkar underligt eller som du inte förstår är det bättre att fråga vederbörande vad han/hon menat. Är det av känslig karaktär kan det vara lämpligare att ställa frågan via PM.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
1

Det blev lite fel av mig i ett inlägg. Jag ber om ursäkt. Det handlade om meningsfrihet som inte alltid kan vara acceptabel varken IRL eller på en internetsajt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2

Jag har varit med i "internetforumsvängen" i många år. Här på iFokus sedan 2006 och innan dess varit Sajtvärd och Medarbetare på olika internetforum sedan 2000. 

En svaghet med sådana här forum är att vi bara träffas via tangentborden. Det gör att vissa delar av kommunikationen går förlorad eftersom vi inte träffas och ser varandras kroppsspråk eller kan höra tonläget i varandras röster. 

När det gäller kommunikation människor emellan blir det lätt missförstånd. När det uppstår konflikter är det nästan alltid på grund av ett missförstånd. Det gäller all slags kommunikation. 

Risken för missförstånd ökar på ett internetforum på grund av ovan nämda orsaker. Lägg sedan till att vi "pratar" om känsliga frågor där känslorna blandar sig i och gör att det skenar iväg. Med andra ord det är inte alltid helt lätt. 

Vi kan inte förutsätta att alla förstår det vi skriver på det sätt som vi menar. Vi kan inte heller utgå ifrån att vi har uppfattar motparten på det sätt han/hon menat. 

En god regel är därför att be medlemmen att utveckla tankegången när det är ett inlägg/kommentar man reagerar på.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Cragan
1

ett bra sätt är att vara övertydlig på vad man menar iaf när man gör jämförelser  speciellt när jämförelsen är med avskum som inte har nått existens berättigande.

brukar själv försöka vara övertydlig när jag få fram en punkt och det funkar för det mesta  och då kan jag lägga till att jag har ett par handikapp som inte gör det lättare för mig att alltid få fram det jag menar

Alexej
2

#3 Ja, det är svårt. Man tror ju lätt att alla fattar vad man menar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2

Puttar upp denna tråd då det verkar som det är mycket missförstånd i luften just nu. 😉