Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: lantbruksdjur
Läst 4843 ggr
Saaara
3

Fyfan säger jag bara!

Jag går på ett Naturbruksgymnasium och har ofta praktik på olika ställen. Har vart mycket hos kossorna nu och märkt att dom inte blir behandlade bra. Personalen slår kossorna. Vill kossorna inte gå dit dom ska så blir dom slagna. Inte lite löst heller utan hårt. Visst, kossor är väldigt sega djur men det är aldrig okej att slå ett djur!

Igår såg jag det värsta… En som jobbar där blev irreterad på kossan för den tog kalvarnas hö så hon gick fram till den och sparkade den på huvudet med all kraft.

Självklart vill jag anmäla detta men hur och var?

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Smullis
0

Nej fyfan!!!

Borde väl gå att anmäla hos agria eller jordbruksverket tror jag :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Smullis
0

Oj, vad säger jag! Inte agria, bara jordbruksverket!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

maay
0

Nej fyfan!! Hur man kan göra något sådant mot ett djur?! 
Anmäl hos jordbruksverket!

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

[RadioMG]
0

http://www.djurskyddet.se/

http://www.djurskydd.org/

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/djur-och-natur/djurskydd/anmalan-om-vanvard/Pages/index.aspx (Skåne, men välj ditt län)

Det bästa du kan göra är att filma det med din mobil så du har säkra bevis, annars är det lätt att det blir ord mot ord.

Länsstyrelsen misstänker jag är bäst, men hard u en video kan du gått skicka till alla. Ju fler inblandade ju bättre är det!

Saaara
1

#5 Ska försöka ta och smygfilma lite nästa gång jag är där.. Vet att det är fler som sett att kossorna blir slagna så om jag inte får några bilder/filmer så finns det fler som sett det med egna ögon.

Tack för länkarna!

Sara

Saaara
11

Skickat in en anmälan nu :)

Sara

[Doglovers]
5

Du ska nog börja med att göra rektorn och gymnasiechefen uppmärksam på detta beteende. Dom är ju personalens chefer.

Smygfilma är väl rätt fegt tycker jag. Gå emellan och tala om hur fel det är i stället. Smygfilmar du, ser du ju faktiskt på under tiden dom begår ett brott. Vad ska du göra med filmen sedan?

Mysisa
6

smygfilma tycker jag låter som en bra idé, sen ringa länsstyrelsen och fråga vem du ska visa filmen för för att få detta att sluta.

Att prata med en chef eller rektor eller lärare kan tvärr göra att det sopas under mattan.

En STOR guldstjärna till dig som försöker hjälpa kossorna, många skulle bara blunda i din sits

minavitas.wix.com/kennel

[RadioMG]
7

Doglovers: Fegt? Det är väl mer fegt och slo en försvarslös ko? Tänk om någon hade gjort så på en hundgård, hade du kontaktat rektorn då?

Lamina
2

När jag gick på naturbruk hade några av min klasskamrater praktig i ett travstall. Dom berättade att ägaren ofta slog och sparkade på hästarna, en hade han t.o.m. slagit med ett skohorn! Dom berättade för rektorn, som sa att han skulle ta itu med problemet. Men äldre elever sa att det hade pågått länge, och att rektorn inte gjort nånting trots att han visste om det. Året efter slutade dom skicka dit elever, men jag tror aldrig någon gjorde något för hästarna. Gråter

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Doglovers]
3

Självklart ska man vara observant. Djuren ska ha det bra. Punkt slut. Men att stå och smygfilma samtidigt som en misshandel pågår i stället för att försöka avbryta är väl mer grymt mot djuret, eller hur? Jag själv hamnade i en ungefärlig situation en gång. Ringde polisen som i sin tur rådde mej att i första hand kontakta gymnasiechefen och rektorn. Jag kontaktade dessa två och dom avbröt det dom höll på med och tog tag i fallet direkt. Dom finns ju på plats. Kontaktar du länstyrelsen kan det ta hur långt tid som helst.

Mysisa
5

Det är väl ändå mer grymt att avbryrta misshanlen EN gång för att sedan låta den fortsätta bakom ryggen på en för att man inte har några bevis.

Har man en videosnutt så tar det inte lång tid för länsstyrelsen att rycka ut.. O polisen ska man inte ringa till dels för att det inte ligger på deras bord o dels för att dom har nopll koll på vad som gäller. Oavsett om dom rådde dig att prata med gymnasiechefen och rektorn så är det helt fel. Att prata med rektorn är ungefär siom att prata med hyresvärden om man ser en granne misshandla sityt husdjur.

minavitas.wix.com/kennel

[Doglovers]
5

Der var det dummaste jag hört. Är ni ute efter publicitet eller att hjälpa djuren i fråga. Min kontakt gjorde att problemet blev löst direkt på plats.

[Zlarviig]
4

Fyfan! Vilka idioter!

Jag tycker att du först och främst ska filma det. Visst det är elakt att filma när de slår ett djur, men det räcker med bara en gång sen kan du ju springa fram och säga åt de. Bara du har bevis. Det är ju bättre att det får ett slut än att du säger åt de och de istället blir försiktigare och gör det när du inte ser!

Du borde passa på och filma medans de inte bryr sig om att du ser. När du väl har sagt åt de så kommer de göra det när du INTE ser och då är det lite svårt att få bevis eller stoppa de på något vis.

Jag tycker INTE att det är elakare och filma när de slår djuren en gång. Om hon inte gör det så kommer de ju fortsätta att slå djuren. Det är ju bättre att hon får ett stop på det!

Usch vad jag hatar såna människor! Man borde nästan behöva licens för att vistas nära ett djur överhuvudtaget!

Saaara
0

Har pratat med personer i skolan som jobbar här å alla säger det e hemskt men dom kan inte göra något..

Sara

[Doglovers]
1

#16 Om du vill så kan du pm,a mej om vilken skola du går på.

Mysisa
0

Det var tråkigt att höra men skolan har ingen befogenhet att göra nåt det är länsstyrelsen du ska vända dig till..

minavitas.wix.com/kennel

Saaara
0

#18 Jag har mailat till länstyrelsen och dom tycker jag ska polisanmäla det.

Sara

[Shettisar]
2

Förstår inte resonemanget att man slår inte löst utan hårt.Visst,men en ko och häst känner en fluga som landar/går på kroppen,hur ska man då "bortförklara" att en lös smäll är bättre än en hård? Gör lika ont och är därmed inte okej.Där kunskapen tar slut ,tar våldet vid! Och en skola som lär ut våld mot djur är det okej? NEJ!Skrikandes

vallhund
1

Nu var det inte skolan.

Prova att sslå dig själv med en flugsmälla o med en hammare, gör det lika ont?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Felii
0

BU. Inte okej, alltså.

Blir så irriterad när jag åker till stallet där en häst står som jag och mamma är medryttare på (Lisa!<3) där finns det både vuxna och mindre barn som slår hästarna. Oftast bara löst, men en gång var det en som ritit länge som slog en häst hårt i ANSIKTET.

Inte okej!

Ja du...

Felii
0

BU. Inte okej, alltså.

Blir så irriterad när jag åker till stallet där en häst står som jag och mamma är medryttare på (Lisa!<3) där finns det både vuxna och mindre barn som slår hästarna. Oftast bara löst, men en gång var det en som ritit länge som slog en häst hårt i ANSIKTET.

Inte okej!

Ja du...

[Shettisar]
0

#21 Nej det gör inte lika ont, men varför slå överhuvudtaget? Kan man inte lösa en situation utan stryk så ska man hålla sig för sig själv i ett madrasserat rum!

vallhund
0

# 24 Jag bara kommenterade din utsago om att det gjorde lika ont i # 20.

[Shettisar]
0

#25 Ok,men jag menade dock inte i den bemärkelsen utan stryk är stryk oavsett hårt eller löst.Gör lika ont i själ och psyke som fysiskt.

[Doglovers]
4

Hade ett par praktikanter här från ett naturbruksgymnasium. Dom reagerade mot allt. Det luktade koskit. Det var förskräckligt att man behövde jobba på julafton. Här slog dom också korna !!! Men så var inte fallet faktiskt. Gubbarna kunde daska till kossan lite på länden för att få henne att gå framåt eftersom det blev trängsel i gången.

Ibland kan saker och ting förstoras.

E-l-vira
5

#27 tänk att man kunde misstänka att du hade egna kor efter att ha läst alla kommentarerna. det är klart att det är bra att filma man måste ju ha bevis om det överhuvudtaget ska hända någonting! som någon annan skrev, det handlar om att låta bli att avbryta ett fall i den kossans liv för att hjälpa alla, inklusive den, kor i ladugården för kanske resten av deras liv.

jag har också gått på ett naturnbruksgymnasium och haft praktik på några mjölkgårdar, korna har blivit slagna på varenda ställe. min sambo har varit på andra gårdar, han har sett hur bonden slog med sopbporstens träskaft över ryggen på en ko så skaftet gick itu. jag har sett en ko bli sparkad i ansiktet med en stålhättestövel och en annan slagen på rumpan med en spade. jag förstår inte hur någon tror att det kan hjälpa??? locka med lite foder istället, så mycket enklare, snällare och fungerar bättre. skulle kunna skriva en hel novell men orkar inte. ursäkta mina stavfel. idag är jag vegan

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[Doglovers]
2

#28 Det låter absolut inte acceptabelt det du berättat. Det jag vill är att man börjar från grunden och tar upp fallen med personerna i fråga. Går inte det så går man vidare. Då är dom medvetna om vad som är på G. Man ska hela tiden vara öppen med vad som händer och sker. Smyga kommer man ingen vart med.

E-l-vira
1

#29 Jag håller med dig om att man ska tala om för personen  i fråga vad man tycker är fel och att man tänker/har anmält dem. många av mina vänner ångrar att de inte filmat saker de varit med om… :/ tack för ett trevligt svar!

Medarbetare på klickerträning.ifokus

monstermash
1

Blir så fruktansvärt less på att skolan inte tar tag i skitet. Vi är så många som har sett det…

Jag vet att en elev skrev ut lagarna om att inte slå djuren, och gav det till rektorn och sa "detta efterföljs fan inte här, ta tag i det". ;) Han hade blivit väldigt paff tydligen. Det enda som gäller är väl att fortsätta trycka på om att det inte är okej. Skolan kan faktiskt sparka personalen, så att de inte "kan göra något" är väl ändå skitsnack?! De kan inte lära oss att visa respekt mot djuren och sedan ha personal som slår dem.

Jag hörde något om att ena hade slagit kossan med en småtrasig skrapa över ryggen på en ko, (nu var den inte så trasig att ett litet slag fick den att gå sönder, enligt min kompis som bevittnade det hela) och hela hade tydligen gått av på mitten. Säger inte det en hel del om djurhållningen?

Skulle vara så värt om någon elev anmälde det, och hade filmbevis. Det bästa vore ju till och med om alla samlades och gick igenom vad man sett - och att alla rapporterade det, typ tillsammans. En elev kan ju missuppfatta - men när det är allmänt känt på skolan att det sker och så många har sett det och reagerat så. Annars kanske man ska ta och göra det lite mer offentligt vilken skola som har så dålig djurhållning i ladugården, så kanske de känner lite press att faktiskt ändra det? (i samband med en anmälan givetvis)

Och ja, jag går alltså i TS skola jag också!

[Doglovers]
3

Har det hänt mågot sedan anmälan till länsstyrelsen?

[YukiOni]
0

Bra att du agerar! 

Läser också på naturbruksgymnasium, inrikting djursjukvård men va också tvungen att praktisera på en gård. Lika dant där.

Har själv nötkreatur hemma för köttproduktion och skulle aldrig falla in att någon skulle slå djuren. Det får ta den tid det tar för dem att t.ex. flytta sig från punkt a till punkt b.

monstermash
0

Jag har inte hört ett ord från någon om att en anmälan har gjorts. Jag vet inte om de varit ute och kollat heller för den delen, sedan Sara mejlade länsstyrelsen, en polisanmälan är ju inte gjord så Sara verkar inte ha gått längre med sin anmälan.

Jag vet dock att länsstyrelsen har varit och kollat på våra djur innan, antingen i våras eller höstas (åtminstone under hösten 2011-2012) och då hade de ingenting att anmärka på mer än ett akvarium som var lagligt, men lite litet, vilket skolan återgärdade direkt. Enligt vad jag har hört då!

[Doglovers]
0

Okey. Att jag undrade är att man bryr sej om djuren. På TS lät det som om djuren slogs sönder och samman och det är alltid allvarligt när djur får stryk. Därför ville jag att hon skulle kontakta personal, rektor och gymnasiechefen först och främst då dom oftast finns på plats. En anmälan till länsstyrelsen ska man även göra. Men först personalen. Hur lång tid har inte gått sedan anmälan? Hur mycket har hänt med djuren? Eller var det inte så allvarligt att det kändes angeläget att gå vidare med anmälan?

Man undrar som sagt vad som skett för man bryr sej ju om djuren.

monstermash
0

Ja, jag har väl inte utryckt någon åsikt om att du gör fel som frågar heller för den delen? Jag har knappt varit på skolan under hela höstterminen så jag vet faktiskt inte vad som händer så mycket just nu.

Nej, de blir inte sönderslagna, så att de har stora sår eller liknande. Så grov misshandel rör det sig inte om.

Däremot funderar jag på om TS bara mejlade länsstyrelsen och frågade hur hon skulle gå till väga, eller om hon gjorde en anmälan. Först står det anmälan, men sedan pratar hon om vad hon fått för svar på vad hon ska göra, nämligen polisanmäla. Polisamälan tror jag inte är gjord, nej. Men jag ska be TS bemöta dina frågor istället, hon är trots allt på plats i skolan och den som håller i det här.

[Doglovers]
1

#36. Oj, du måste nog missuppfattat lite😊 Jaa, det vore väldigt intressant att få höra hur det gått. Men bara om hon själv vill😉

monstermash
0

#37 - Vad missuppfattade jag? Jag ber om ursäkt om jag gick hårt fram, jag har en tedens till det.

Som sagt, ska be Sara återkomma. Annars får hon berätta för mig så återkommer jag med information.

[Doglovers]
0

#38 Ingen fara. Djur som blir illa behandlade väcker skänslor……..

Saaara
0

Sorry jag inte svarat först nu men jag har ingen dator för tillfället. Är rätt segt att surfa på iFokus via mobilen… Jag mailade ju länsstyrelsen och fick svaret att jag får anmäla till polisen. Jag har inte anmält till polisen men har tänkt göra det. Men är det inte svårt när man inte har några bevis? Ska maila tillbaka till Länsstyrelsen när jag fått en dator och fråga hur jag går till väga så jag kan gå vifate med detta. Pratade även med en lärare på skolan som vi har mycket hos kossorna och sagt att en ko blev sparkad hårt på huvudet. Och att kossorna ofta blir slagna om dom gör "fel". Hon sa bara att kossorna känner inget och att man måste ta i med hårdhandskarna så och blablabla.. Det gjorde mej rätt irreterad att hon inte fattar allvaret.

Sara

vallhund
1

Vilket århundrade lever de i? den där läraren lever tydligen någonstans för tre sekler sen eller något.

Anmäl till skolans rektor, anmäl till länstyelsens djurskyddsenhet, anmäl till polisen o media. O ffa Socialsryrelsen/legetimerande myndighet.

monstermash
0

#41 - Som sagt, skolans rektor är redan informerad och han kan "inte göra någonting åt det", länsstyrelsen har ju Sara redan mejlat med en anmälan dessutom… Varför skulle man dra in Socialstyrelsen i det hela, vad hjälper det?

[Doglovers]
3

Vilken skola är det?

Saaara
0

Sara

Zorro_Tiger
0

Fy farao vilka himmla idioter! Och på en skola där lärare och personaler ska vara förebilder, Idiot Idiot Idiot!

Jag menar självklart är det okej att putta till lite om kon typ vägra flyta sig och det är kätte viktigt eller så men att sparka ett djur i huvudet är ju sjukt!

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

[_hsleiufhbtv]
0

Hur har det gått TS?