Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettot-off-topic
Läst 3048 ggr
Bruden-Mbuti
2

smådjurens dag?

hittade inget bra forum att lägga denna fråga hos, därför försöker jag här inne då min fråga berör flera djurslag?

katter har sin dag, hundar likaså.

när har de andra djuren sina dagar?

kräldjurens dag?

kaninens?

råttans?

hamstrarnas?

fåglarnas?

insekternas?

osv osv.

kattens och hundens dag firas ju som jippon i zoobutikerna, vilket ibland kan vara lite kul och bra. fina rabbatter och kul tävlingar.

hundens dag brukar vara kul då hundarna får tävla el lära sej nytt (beroende på butik)

har saknat smådjurens dag, nån som vet om den finns å när?

Fridaaaa
0

4e oktober är djurens dag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bruden-Mbuti
0

så alla smådjur är ihopklumpade?

då är också kanelbullens dag.

Fridaaaa
0

#2 Ja förmodligen, hittade bara djurens dag, kattens dag och hundens dag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cindy
1

Kul att stöta på denna fråga, när jag nyligen börjat fundera över hur en Smådjurens Dag skulle kunna firas på mitt jobb. Kattens Dag senast var en succé med Kattstallet och en kattförening på plats, tipspromenad och finfin Goodie-bag. Tar gärna emot förslag och idéer!

Vänliga hälsningar
Cindy

Aviendha
0

#4 Jag är stört värdelös på sådant, men i "värsta fall" så skulle nu ju kunna ha ett liknande upplägg som på kattens dag, det finns ju föreningar för allt mellan möss och kanin (beroende på om man räknar in fåglar så finns ju sådana föreningar med).

Man skulle kanske kunna göra lite olika roliga teman i burarna som inte bara är roliga att kika på men även inspirerar folk att berika för sina egna djur. Ofta så är det ju just inspiration som behövs för att folk ska engagera sig lite på den fronten. Och ni har ju djur och burar att skylta med på ett annat sätt än när det var kattens dag.

Cindy
0

#5 Vi håller faktiskt precis på att utbilda hela personalstyrkan i bl.a. berikning. Det är en duktig tjej som tidigare jobbat hos oss som har etologi, shapeing och berikning som största intresse, som satt ihop ett utbildningsprogram åt oss. Efter första gången så har djurrumstjejerna pratat sig varma om hur de ska fixa och dona åt djuren, utan att rucka på hygienkraven.

Fasen, man kanske skulle kunna ha en öppen föreläsning för kunderna med just henne? Bjuda in föreningar är ingen dum idé heller. Jag fick faktiskt jobb på Bromma Zoomarknad en gång i tiden när jag höll i Pet Class-utställningar i deras gamla lokaler. Vet inte om det fortfarande finns intresse för sånt, men det är ett så himla bra tillfälle att ge folk goda råd om sina djur.

Vänliga hälsningar
Cindy

Aviendha
0

#6 Vad roligt! :) Tycker absolut att ni ska utnyttja hennes kompetens till temadagen. Kanske kan hon, förutom ren berikning, lyfta täning med posetiv förstärkning? Det är ju en effektiv berikning det med och de flesta vet nog inte/tänker nog inte på att man kan klickerträna andra djur än hundar.

Cindy
0

#7 Det kan hon absolut, det är precis vad hon ska föreläsa om på tisdag :-) Jag måste öka upp antalet klickers vi har i lager innan dess, för nånting säger mig att personalen kommer få dille på att sälja klickers efteråt, med tanke på hur mycket foder- och miljöberikning de propagerar för efter förra kursen.

Vänliga hälsningar
Cindy

Aviendha
0

#8 Vad spännande, den hade jag velat höra! Alltid kul att höra andra prata om det, man får en del nya infallsvinklar då.

Glöm inte att bunkra upp med lämpligt (gärna nyttigare om möjligt) belöningsgodis då ;) Är ett stort fan utav Let's bite och PetPlanets rena köttgodis för hund/katt/iller just för att det är nyttigare så man slipper ha dåligt samvete för att man gödslar med godis. Tror tyvärr inte att det är lika bra för ett marsvin :P

Cindy
1

#9 Det är inte omöjligt att du får chansen, för jag vet att hon ska hålla föreläsningar för fågelföreningar i Stockholm också.

Vi har alla Let's Bite i lager, och maaaassor av annat torkat kött också :-)

Till smådjur finns bl.a. Oxbows frystorkade jordgubbar och bananer, mumsiga som bara den! (Ja, jag har provat!)

Vänliga hälsningar
Cindy

Bruden-Mbuti
0

ett tips angående klickers, det går att klicka in hamstrar också, både dvärg och guld.

ett bra godis har till mina varit puffat ris eller puffad majs.

ibland säljs stora majs som puffar i lösvikt på vissa zoo.

Aviendha
0

#11 Man kan klicka allt fakstiskt, man har tom. tränat encelliga organismer med hjälp av positiv förstärkning :)

När jag startar upp akvariet igen ska jag ge fiskträning ett försök, finns jättemycket exempel på youtube med kreativa människor och superduktiga fiskar!

Lina R
0

Till kaniner är det ju jättelätt med belöningsgodis. Morot eller banan :-D. Om min närmaste djuraffär skulle ha en smådjurens dag skulke det vara intressant om representanter för alla lokala utställnings- och aktivitetsföreningar var inbjudna och ficka ha en monter/visning.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Cindy
0

Jag älskar att kolla på YouTube-klippen där en tjej klickertränat sina möss att göra allt möjligt, man blir så inspirerad!

Vänliga hälsningar
Cindy

redan
0

ofentilg förevisning………..

redan
0

fler än 7 pers har jag för mig

Cindy
0

redan: Förlåt, jag hänger inte med vad du kommenterar…?

Vänliga hälsningar
Cindy

redan
0

till kattens dag, bjöd många in kattföreingar. Men det blev tyvärr offentilg förevising så det upphörde.

föreningar kan INTE komma och visa djur.

Då endas butikens djur får förekomma i butik.

redan
0

smittorisk mm

Cindy
1

#18 En offentlig förevisning är enligt Jordbruksverket

"djur som förevisas för allmänheten och där förevisningen sker med eller utan entréavgift i minst 7 dagar eller mer per år i en anläggning, affär, restaurang eller liknande lokal"

Jag hittar ingenstans stöd för ditt påstående att endast butikens djur får förekomma i butiken, och med tanke på hur många hundar som kommer in för att prova halsband, kaniner för kloklippning etc så finns det i så fall knappast nån zooaffär som följer denna regel. Andra djur får inte komma i kontakt med butikens djur, men det är inget problem om man har ett djurrum.

Jag vet att inackordering och avel måste ske där kunder inte har tillträde, och att djur inte får ha sitt permanenta boende i zooaffär, men är mycket nyfiken på varifrån du fått att t.ex. en kattförening inte får visa upp nån katt på kattens dag?

Vänliga hälsningar
Cindy

Bruden-Mbuti
0

jag har deltagit några gånger i olika butiker. haft med kaninen och olika hamstrar som kunder fått hålla och fråga om.

en gång hade vi drive in utställning för hamster.

vet att då å då har andra butiker drive in utställning för tex hamster.

redan
0

lst bortser från vissa saker med flit. Men nej, kaniner får inte få sinna klor klippta i djuraffär egentligen.

Cindy
0

#22 Eftersom du inte kan hänvisa till relevant lagtext för dina påståenden, och faktiskt har fel angående kloklippningen, så ser jag ingen anledning att fortsätta diskussionen.

Läs själv här.

"7 § Veterinär verksamhet eller andra former av konsultations- eller serviceverk- samhet, som innebär mottagning av djur, får inte bedrivas i en zoobutik, djur- grossistanläggning eller liknande anläggning.

Inackordering av djur får dock förekomma liksom mottagning av djur för kloklippning eller liknande åtgärder. Detta gäller under förutsättning att dessa djur inte hålls i samma utrymme som, eller på annat sätt kommer i kontakt med, de djur som hålls i butiken eller anläggningen. Dessutom gäller att inackorde- ring av djur inte får ske i ett utrymme till vilken kunder har tillträde."

Vänliga hälsningar
Cindy

[kent2]
0

Det där med offentlig förevisning är inte alltid så lätt, detta har sin bakgrund i att det inte alltid är en djurskyddsfråga.