Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: övriga-djur
Läst 6929 ggr
matildak
8

vad behöver en vandrande pinne?.

förstvill jag bara skriva att jag verkligen ber om ursäkt för att jag skriver om vandrande pinnar här. men det fanns ingen annan stanns att lägga in och detta var det närmste jag kunde kommaSkämsGlad.

jag skulle vilja skaffa en vandrande pinne. tyvärr har jag inte pengar att köpa ett akvarium eller något liknande. därför undrar jag om en burk på ca: 40-50 cm i omkräts skulle dugaGlad. jag vet inte jätte mkt om dem men jag läser fortfarande på, men alla skriver bara akvarium. jag gick och frågade en person i en djuraffär ( djurmagazinet) hon sa att det skulle räcka med en burk men jag sa ju aldrig dess omkrätsRynkar på näsan. burken är rund om det skulle ha någon betydelse. tacksam för svarGlad

MoaL
2

Vad för art av pinne handlar det om?

Om det är en av de vanligaste, enklaste arterna (exempelvis Carausius morosus eller Medauroidea extradentata) så räcker det med någon slags behållare som gör att man rymmer några grenar med mat samt så att de har tillräckligt mycket fri höjd så att de kan ömsa ordentligt (de ömsar upp och-ned-vända). :) Hur hög är din "burk"? Hur ser den ut?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

zickan
1

Du har exotiskadjur om du vill diskutera pinnar lite mer :-). Där finns det rätt många kunniga.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[spahndrive]
2

Det beror helt på art så du kan inte få något uttömmande svar. Enkelt sagt är det inte finns några specialla utrymmeskrav eller andra krav på utformning. Dock är det så att du inte behöver ett terrarium, utan en burk fungerar utmärkt (har själv haft i sådana). Det största problemet är dock maten och där måste du börja redan nu, genom att samla in och frysa. Vad du ska samla in är helt beroende på art. Liguster, Ek, Björnbär, Hallon, Nypon är åt det håll det lutar.

Jag skulle undvika de största arterna (som t.ex. Heteropteryx dilatata) och istället välja någon i mellanstorlek kanske Peruphasma Schultei (ej björnbär) eller Carausius morosus. På mässor är det hyfsat enkelt att komma över dessa arter. Tips på bra säljare är http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Buysell&PAGE=3&ID=331944

matildak
0

tack för alla jäte fina tips. jag frågade de i djuraffären och hon sa bara de vanligaste. de blir ungiför femton cm sa hon så de är ganska stora om de blir som störst :) jag kan ta bild på burken och måt. det kommer snart fram :)

matildak
0

har nu tagit mått med tyvärr ingen bild. men det är är rund genomskinlig pepparkaksburk. den är 52 cm i omkräts och 9,5 cm hög. som lok tänkte jag ha ett väldigt tunt tyg som är som ett myggnät. enligt dem på djur affären säger de att de kan bita sig igenom det men. alltså det känns ju inte så himla troligt.

fortfarande tacksam för svar Glad

MoaL
1

"De vanligaste" låter som antingen Carausius morosus eller Medauroidea extradentata. :)

Burken är alldeles för låg, den kan du knappt använda ens åt ungar. Höjden ska vara omkring 2½-3 gånger längden på pinnen, eftersom de som sagt ömsar upp och nedvända, hängande i bakbenen. Det betyder alltså att de behöver ha en behållare som är minst 25-30cm i höjd.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

matildak
1

oj! tur att du sa det! jag ska kolla vad jag kan hitta :)

[spahndrive]
0

Som föregående talar skrev kan jag inget annat än hålla med om att burken är för låg. Det bästa hade varit att köpa på en mässa där du också oftast kan hitta lämpliga burkar. Vilken mässa att rekommendera är beroende på bostadsort. Är det i närheten av K-stad kan jag rekommendera Yllan i dag.

kalven93
0

Jag skulle rekomendera att du satsar på typ en saltgurksburk till en början, sen vartefter som du får små vandrande pinne bebisar så skulle jag rekomendera att sälja dem för kanske en sisådär 20:- billigare än vad du köpte den för. Lätt förtjänta pengar