Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjur-och-lagen
Läst 4507 ggr
Veero
0

Djurförbud men har ändå djur

En kvinna som jag vet har djurförbud då polisen sa det till mig när vi hade problem med henne (hon stal min häst). Hon har fått djurförbud flera gånger och djur har omhändetagits ifrån henne flera gånger med! Men nu hittade jag denna kvinna här på iFokus, chockad blev jag! Hon går med falskt namn här men jag är helt hundra på att det är hon för har träffat henne på rättegången och vet hur hon serut, såg två bilder på henne och jag vet att det är hon! Allt stämmer in på henne, intressen osv förutom namnet, men hon går ofta ut med falska namn har jag märkt. Ser att hon har både hund, katt och häst. Hon är även Sajtvärd på en sajt här och Medarbetare.

Jag vill inte att hon ska ha djur, för jag vet att hon missköter dom, jag har haft kontakt med flera som haft problem med henne och alla berättar att hon inte kan ta hand om djur! Hur ska jag gå till väga nu? Ska jag anmälla henne? Vill verkligen inte att hon ska ha djur!

Aviendha
0

Tyvärr är det ju inte helt ovanligt att folk bryter mot sina djurförbud… Men att det är en värd/medarbetare känns inte alls bra med tanke på vilket anseende sådanabrukar ha vilket kan underlätta anskaffandet av nya djur.

Hur mendar du med att hen har fått djurförbud flera gånger? Att hon fått för specifik art/djurslag först och att det sedan utvidgats till fler arter/djurslag/alla djur? Har man förbud att hålla klövbärande djur så har man ju förbud för det och kan inte få det igen menar jag.. Däremot kan man ju få ett kompletterande förbud om exempelvis häst.

Jag tycker definitivt att du ska anmäla henne. Om det är så att hon bryter mot sitt djurförbud så ska de djuren omhändertas. Du vänder dig till den länsstyrelse där hon bor så får de kolla upp hur det ligger till. Skulle det visa sig att det trots allt inte skulle vara samma person/hen ljuger om att hen har djur just nu så är ju ingen skada skedd. Om hen däremot har djur trots djurförbud så är det ju bara bra om det uppdagas, djurförbud sätts ju av en anledning.

Fidelia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Djurförbud får man bara i det aktuella länet man bor. Räcker med att flytta över länsgränsen så är det upphävt. Sinnessjukt med tanke på vad som krävs för att få djurförbud.

Aviendha
1

#2 Ett djurförbud gäller i hela landet. Däremot har det varit problem med flytter över länsgränser för att de uppgifterna inte alltid följt med per automatik. Det är inte detsamma som att det är upphävt.

[Nathalie62]
0

Oj, Jag tycker du ska kontakta den polis som du pratade med och berätta att hon har djur hemma. Har kvinnans sajt och medlemskap på iFokus med djurförbudet att göra ?

Elshira
0

Här har en bekant fått djurförbud då de hade häst, hund och höns. Lustigt nog fick de lite senare en schäfervalp som de skulle träna under det första halvpret för att den sedan skulle bli polishund. De fick alltså lite betalt för detta. Så stor koll var det på djurförbudet…

Hakuna matata!

Aviendha
0

#5 Man kan ju tycka att de som ansvarade för hunden (polismyndigheten/försvarsmakten?) borde kolla upp vart de sätter sina hundar. Det är en rätt enkel sak att kolla upp om personen har ett djurförbud eller inte..

[spahndrive]
0

Med tanke på att det inte är polisen som placerar valpar så är det också troligt att dessa inte har något ansvar. Troligtvis rör det sig om en uppfödare som placerat hunden där med hoppet om att den ska få den utbildning som krävs för att sedan säljas för en betydligt högre summa (mental- och funktionsprov gör ju vid en ålder på minst 18 månader)