Nytt om grisen brevid!
Eller ja nytt och nytt… Nu har det gått ett år sen jag sa till bovärd och hyresvärd om lukten och allt som vi uppmärksammat, så det har inte hänt något alls.
Igår skickade jag ett mail till hälso/djurskydd på kommunen efter att ha pratat med en trevlig kvinna som lät väldigt bekymrad över grisen när jag förklarade situationen för henne. Så nu har hyresvärden 2 veckor på sig att kolla upp detta med killen och hans gris, sen kommer någon från kommunen att åka ut och kolla upp läget… Med tanke på att lukten nu tränger in i min hall så mår jag inte alls bra, och nu när sommaren är här med värme och allt och ammoniaklukt… SUCK!
Men jag hoppas att det händer något, mest bekymrad är jag om grisen, men även för min lilla dotter (7månader) som helt klart känner av lukten och INTE tycker om den alls och det är ju inte hälsosamt heller för fem öre….
Många Goa Kramar
Annisangel
Usch! Jag hoppas verkligen att du inom kort slipper lukten, för jag förstår att du inte mår bra av att känna den konstant inne i ditt hem!
Kommunen har ju inget med djurskyddstillsynen att göra längre, den biten har lagts över på länsstyrelsen. Kommunen har alltså inte mer befogenheter att göra något än en civil om något skulle fela med hållingen av grisen. Nu kan ju dessa två myndigheter samarbeta, dvs att kommun meddelar länsstyrelse om de misstänker att grisen inte riktigt har det bra, men om du själv är orolig för den saken så slå en signal till djurskyddsenheten vid din länsstyrelse för säkerhets skull så får de kolla upp den biten.
Paulina
#1 Tack för din kommentar! Nehej, har inte kommunen längre hand om den biten?? Ja jösses vad dom byter hela tiden… Men okej, jag ska se om det händer något annars ringer jag nog till länsstyrelsen.
Det värsta är ju att jag inte har fönster åt båda håll, bara åt ena hållet, så att få frisk luft varma dagar är praktiskt taget omöjligt…
Nä, jag gillar inte att klaga så det tänker jag inte göra i onödan, men nu har jag blivit trött på grisen brevid så nu tycker jag han ska vara som andra grisar och vara ute på landet och böka och vara ute i friska luften istället för instängd i en lägenhet (där han inte får gå ut alls).
Tusen tack för informationen Aviendha
Många Goa Kramar
Annisangel
Tycker jag låter som en bra plan, att avvakta och kontakta lst om det behövs menar jag :) Men om den aldrig får gå ut så finns fog för en anmälan redan nu; minigrisar ska sommartid ha tillgång till daglig utevistelse enl. 15 kap. 12 § saknr. L80. De ska även ha tillgång till en stimulerande miljö som låter dem utföra sina naturliga beteenden som ex. att böka, vilket kanske kan vara svårt i en lägenhet.
Ja, visst vill man inte vara en gnällspik, men så länge som du dragits med den stanken ska man absolut inte stå ut! Jag hade då inte gjort det 
Paulina
Okej, nu är problemet löst!!!
Jag gjorde en anmälan till kommunen så han hade en tidsfrist till 1 augusti. Tydligen hörde han eller anhöriga till honom av sig till kommunen och sa att dom behövde hjälp att dom inte skulle klara av det.
Så i torsdag började saker hända och dom kom från kommunen och skulle omhänderta grisen, men eftersom den inte blivit hanterad (alls!) så fick den panik så dom beslutade att avliva den i lägenheten…
Men lägenheten behövde saneras så hela dagen slängdes det grejer och det luktade nåt fruktansvärt och killarna mådde illa och såg grönbleka ut…
Så det löste sig, kanske inte på det bästa sätt för grisen men ändå…
Det blev nog liite dyrt för honom, miljöenheten på kommun tog 800:- i timmen och dom höll på hela dagen… Ja, folk borde tänka efter innan dom skaffar djur!!
Kram och tusen tack för hjälpen jag fått här inne!!
Många Goa Kramar
Annisangel
Men så skönt att äntligen få kvitt lukten! Lite trist för grisen men kanske lika bra ändå, den kan inte ha haft det allt för bra som det verkar..
Ja, jag vill inte ens tänka på vad det kalaset kan gå på, för jag antar att det kommer behövas bra mycket mer arbete än det miljöenheten lade ner nu 
Paulina
Joo, det är nog sant det. Jag kan säga att dom höll på hela helgen också
trodde dom vart klara på den dagen men icke…
Så det blev nog OB-tillägg också… Jisses amalia!
Många Goa Kramar
Annisangel

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Var nog det bästa som kunde hända den grisen om den var ohanterad. Den behöver aldrig mer lida.