svts nya hundsatsning
http://svt.se/2.134966/sida?lid=puff_2055184&lpos=lasMer
Är detta verkligen etiskt och djurskyddsmässigt om man tänker på hundarna? Minst 5 hundar skall flytta in hos familjen som söker hund står det! Känns som hundarna kommer utsättas för en ganska så hög dos stress :(
Nä jag har mailat och sagt vad jag tycker till dem, men vad tycker ni?
tycker inte det låter så bra. Ska dom alltså "rösta" bort hundarna en efter en då alltså? :/
Och vad händer med hundarna som inte får ett hem, ska dom skickas in till nästa familj då?
Hur det än är, så låter det ju inte som en bra idé.
Jadu, bra fråga. Det finns ju föreskrifter som reglerar inspelning för tv eller film där djur används (L118) Säkerligen följer de dessa föreskrifter, men det är väl snarare det etiska man kan ifrågasätta. Vilken bild sänder det egentligen ut till folk?
Det positiva är väl att folk kanske får en inblick i det jobb som krävs av en hel familj när man skaffar hund, något många säkerligen underskattar, och för familjerna är det säkert superbra att få den supporten som nyblivna hundägare..
Paulina

Visserligen jobbar jag vare sig som hundkurator eller hundinstruktör längre, men det betyder inte att jag glömt vad jag lärt mig.
Tycker detta är helt sinnessjukt. Det kan ställa till med otroliga problem. De hundarna som är längst med familjen, som röstas ut sist. Hur känner de det? Det blir ju som en omplacering för dem? Tyckte inte familjen om dem? Var de inte fina, mysiga, söta, snälla nog för att få bo kvar?
Vad tänker hundarna när de blir dumpade? Och var hamnar de sen? Hur många hem ska de prova på innan de får sitt egna hem.
Och hur förvirrade kommer de att bli innan de hamnar där?
Detta är ju att be om beteendeproblem!
Det här var ta mig fan det värsta!
Som hundinstruktör skär det i hjärtat att läsa sådant här. I mitt jobb har man ständigt kontakt med folk som har "hundproblem". Dessa hundproblem har 99% av gånger uppstått pga människors behandling av hundarna och att de inte fått en stabil och trygg miljö utan blivit stressade. Det här är precis som Ulrika skriver helt sinnessjukt stressande för hundarna och det bara skriker problem. Jag har skrivit till SVT ang mina åsikter kring det hela och det hoppas jag att många andra gör också!

Jag har också mailat och klagat. Hoppas tillräckligt många gör det så dessa hundar slipper "roa" andra på egna sinnesfrids bekostnad.
Puttar upp lite.
En sida har skapats enbart kring det här programmet och där har man samlat uttalanden från föreningar, veterinärer, hundpsykologer, etologer, privatpersoner och annat kunnigt folk. Hund i familjen.
Det finns en namninsamling mot detta som man kan skriva under här.
Paulina

Fruktansvärt!
En har mailat in till SVT och fått detta svar:
Hej Lotta.
Tack för dit mejl angående programmet "Huset fullt med hundar" och ditt engagemang för djurens rättigheter.
Jag hoppas och tror du har fått fel uppfattning om programmet, dess syfte och hur det produceras. Det är ingen dokusåpa där hundar röstas ut vecka efter vecka.
Serien handlar om hur man som familj kan välja att ta en omplaceringshund istället för en valp när man vill skaffa ett husdjur.
Meningen är att tittarna ska lära sig mer om vilka hundraser som passar för olika sorters livsstilar och hur man bedömer vilken personlighet en hund har.
Familjerna och tittarna får också lära sig mer om vilket ansvar det är att ha en hund, grunderna i hur den ska skötas och hur den måste stimuleras och umgås med.
Varje familj får under programmet träffa sex olika hundar individuellt och steg för steg komma fram till vilken hund som passar dem bäst. De andra hundarna placeras i andra familjer eller återkommer till de instutitioner där de bor.
Målet är att alla hundar ska få en ny placering och att fler människor ska vilja och kunna anmäla sig för att skaffa hund på detta sätt. De hundar som medverkar är inte problemhundar, utan hundar som av olika mänskliga anledningar, som flytt och allergier tex, behöver hitta ett nytt hem.
Hundarna är inga slit och släng produkter utan kommer att presenteras som individer med egna behov och behandlas med respekt.
Vi vill på ett underhållande och spännande sätt berätta om de viktiga övervägande och åttaganden det är att skaffa hund. När vi vet att behovet av nya hem till hundar är så stort - och att det nu ökar - så tycker vi det är viktigt att presentera de här möjligheten och inspirera många till ökat hundengagemang.
Hundarna sköts under produktionen av erfarna hundcoacher och tas om hand på bästa sätt. Vi samarbetar med stora svenska etablerade hundorganisationer som Svenska Kennelklubben och Svenska hundskyddsföreneingen för att säkra att allt går rätt till.
Vi hoppas du och andra hundintresserade kommer att ge programmet en chans och bedöma om vi lyckats eller inte när ni ser det i rutan.
_
Med vänlig hälsning_
Peter Nyrén
Programbeställare Fakta Programledningen SVT 0708-603150
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Men utifrån det där svaret så försvinner bara ett stressmoment egentligen. Alltså om dom bara träffar hundarna en och en.
Men hur som helst så blir det ju en ganska förvirrande vecka för hundar som redan förlorat sina familjer på ett eller annat sätt.
Dom kanske inte är problemhundar nu, frågan är ju vad som kommer hända för vissa efter att programmet är klart :/
#9 Ja svaret tycker jag mest är förfinat för att det ska låta bättre, säkerligen eftersom denna programidé varit i blåsväder en längre tid.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#10 Jo precis. Det är konstigt att deras hundexperter i programmet inte reagerar mot detta.
Borde inte detta kunna bryta mot djurskyddslagen på något sätt? Med tanke på den ganska tydligen risken som det innebär för hundarna.
Och enligt föreskrifterna som är länkat i #2 kan man ju också fundera.
6 § De personer som under inspelning, föreställning eller annan förevisning har att hantera djuren ska ha tillräcklig erfarenhet av den hantering som avses eller ha tränat för de uppgifter som avses att utföras med djuren.
Men det räcker väl med deras hundcoacher?
7 § Inga djur får drogas, utsättas för skaderisk, fara, smärta eller onödig stress inför eller under inspelning, föreställning eller annan förevisning. Djur får inte heller avlivas utan veterinär medverka.
Det finns ju massor av utlåtanden från experter om vilken stress det kommer innebära för djuren.
14 § Varje djur ska behandlas individuellt beroende på art, ras, ålder, kondition, mentalitet och träningsförmåga.
Här borde det väl spela in en stor roll att det handlar om hundar som dessutom förlorat sin familj på ett eller annat sätt. Och tillsammans med andra föreskrifter så känns det som att det skulle kunna peka mot att det inte funkar.
#11 Jag vet att en av de som ska medverka har en utbildning från hundens hus (vilken har jag inte helt klart för mig men de utbildningarna håller ju generellt en erkänt bra standard) så deras kompetens ska nog kunna anses räcka till. Men det är ju människor det med, jag och en klasskompis kan ha fått lära oss samma saker men ändå tycka olika om en specifik fråga utifrån våra egna värderingar. Men man kan ju tycka att man med den kunskapen faktiskt inte borde acceptera idén.
Och stressen.. Ja, det finns ju utlåtanden från flera relevanta håll om att det finns risker med detta, men jag vet inte hur man bedömer det i praktiken, vad som görs, hur, när etc.
Själva grundidén tycker jag om, massor av hundar omplaceras och många har en knasig idé om att man inte kan få en bra ägare-djur relation med ett vuxet djur men det finns nog andra sätt att genomföra det på som skulle minska de risker som påpekas med det aktuella upplägget.
Paulina
#12 Jo det är ju inte så lätt.
Själva grunden är verkligen en bra idé. det är väl mer hur det utförs som blir ett eventuellt problem. Men som du säger så skulle det finnas andra sätt att genomföra det på.
#13 Precis.
SVT har sammanställt en liten FAQ om serien - Hur behandlas hundarna i programmet?
Paulina
Tycker synd om taxen som kissar på vedkorgen, utan att någon bryr sig. Han kommer väl fortsätta med det och bli helt oförstående om någon reagerar på det.
Har bara sett trailern i och för sig men det räcker för mig.
Pinsamt nog har jag inte sett ett enda avsnitt av det, inte ens trailern 
Ni som gjort, vad tycker ni? Är det som man befarade, eller hade alla missuppfattat SVT's programidé?
Paulina

#16 jag har sett en del avsnitt (finns på svtplay) och de känns totalt värdelösa måste jag säga!
Bla så lämnas 4 hundar ensamma hemma i familjernas hemf ör att se hur de beter sig när de är ensamma! Hundarna känner ju knappt varandra och har knappt varit i huset innan. Hur kan man tro att hur de beter sig i det läget speglar hur de är att lämna i vanliga fall?
En stackars tax m mjäll (stressmjäll kanske?) fick en dusch i mjällschampoo för människor, hundar som inte är färdigvuxna får testa på att dra och bära. De 6 hundarna som presenteras för familjerna är INTE utvalda för att kunna passa de önskemål som familjerna har. Tex så avstod en familj från en JR (de tog en chihuahua) då de ansåg att JR behöver mer än de kan ge den. Bland hundarna de haft att välja mellan fanns bla en rottismix. Varför inte istället kolla m familjen vad de vill ha sin hund till, hur mkt tid de vill lägga på den och sen välja ut 6 individer som kan passa dem? Så att familjen får en chans att verkligen hitta den hunden som passar dem bäst personlighetsmässigt och inte bara ta den av 6 hundar som de klarar av att hålla i kopplet?!
Och att det skulle vara ett utbildande program är ju ren bullshit! Ingen sger något att det är fullt naturligt för en 6 mån valp som kommer till ett helt nytt ställe m 5 stort sett okända hundar att kaske kissa på mattan, istället får man höra att nä nu ligger han ju sämre till inför omröstningen. En mycket osäker hund nämns vid något tillfälle som stabil av familjen osv osv
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har sett ett program. Jag tyckte inte om det.
MEN det finns en positiv del i det och det är att tittarna får upp ögonen för alla våra goa fina hundar som behöver ett nytt hem. Och här ser dom individerna och kan kanske höra av sej till programmet med intressen.
Och folk får även se att olika raser har olika egenskaper och det kan ju vara en stor fördel när man till exempel vill ha en agillity hund och skaffar sej en jakthund. Där kan det liksom bli lite fel. Och vet man då lite från början behöver det inte bli fel val, förhoppningsvis.
Är skk och andra stora organisationer inblandandade får man väl ändå tro på att allt går bra till.
Hoppas alla vovvarna får sina stadigvarande hem efter det här.
Att det blir stressigt för dom vet jag inte. Det kan vara lika stressande att bli lämnade på hund dagis, vara på utställning, på tävlingar med mera.
Hundarna är ju inte ensamma, det är både filmare och ljudfolk där. Pissar man då utan att nån säger till så blir det svårt nästa gång när någon gör det.
Människor kan nog tänka bort dessa som gör tv, men hur ska hundar förstå det? Mycket konstigt agerat tycker jag.

Det jag är mest förvånad över är ju at svt redan INNAN programmet spelades in hade fått så mkt kritik och därmed hade de kunnat sitta ner och verkligen tänkt till hur de skulle göra för att göra ett så bra program som möjligt. Men de verkar inte ha gjort det liksom.
Visst finns det en chans att tittarna får upp ögonen för olika raser tex, men ytterst lite information ges ju i programmet. Tex så har det varit med en tax och ingenstans under programmets gång fick man höra att detta är en jakthund som tex kan vara svår att ha lös och som kan behöva en hel del träning och stimulans för att må bra.
Man ser iaf i varje program att någon individ är stressad. Det är väldigt mycket flåsande tex. Men sen tror jag inte att hundarna tar någon direkt skada även om jag aldrig skulle utsätta någon av mina hundar för det där (inte ens min superstabila 8åring som älskar allt o alla!)
#19 vad jag menar m att ingen säger att det är helt normalt m att en valp kissar inne i en stressad situation är att kommentatorn enkelt kan säga det (istället för "Oj nu vill nog familjen inte ha Olle"). Kommentatorn till programmet skulle kunna ge massa kunskap genom vettiga kommentarer om vad hundarna gör och varför, men det är stort sett helt missat och då tycker jag programmet bara känns som nåt fåneri för oss människor och så låtsas vi att vi gör en bra gärning för att folk "får upp ögonen för omplaceringar"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En tax kan som alla andra hundar vara lös om den får samma träning som en "vanlig" hund

Jag tycker det är taskigt mot hundarna. Iden är bar att visa upp hundhemshundar men varför inte åka yt till hundhemmen och träffa hunden där själva i ett rum med hunden så dne slipper asas runt?
Skulle vara kul om man gjorde detta med barnhemsbarn och slängde in dme i en familj för att sedan röstas ut och åka hem till barnhemmet och ta farväl av sina nya "syskon" och familj.