Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: allmänt
Läst 5635 ggr
Aviendha
0

Varför spårar djurfrågor ut?

Bryter ut en del av diskussionen som startats i tråden Varghatet. Jag lägger in de sista två inläggen som en slags upptakt till frågeställningen:

vad är det som gör att djurfrågor så ofta engagerar folk? Varför upplevs det ofta som att det blir en otrevlig stämning och smutskastning av folk/grupper?
Vad kan man göra åt det hela?

Lite allmänt filosoferande mest :)

Aviendha
0

Doglovers skrev:

#132 Jag får nog hålla med dej lite. Jag har tittat i dom andra trådarna och där är det en helt annan nivå.

Jag har även sett mej omkring i några andra sajter eftersom jag är väldigt intresserad själv av djur och natur. Och där har jag sett att så fort det dyker upp  rovdjur så blir det negativt tal om jägarna. Personer som jobbar på slakterier, blir dom också lika illa behandlade?

Jag vill inte ha igång någon tråkig stämning, men man blir ju lite fundersam  varför det uppkommer en sån här situation.

Har en kompis som sköt en varg. Aktivister ringer och mordhotar och lagt ut telenummret offentligt på en jätte stor sajt. Kriminellt. Har en annan bekant som hade varg som försökte ta sej in i hundgårdarna i förrgår. Som tur var så såg dom det och kunde skrämma bort den. Det är ju inga problem för en varg att bita sönder staketet. Det gjorde dom på en djurpark och smet. Med det vill jag bara säga att en del människor lever med en dessa problem i sin vardag.

Inlägget från #125 är väl ett  exempel där man kör över jägarna rejält utan att veta så speciellt mycket om hur det går till i skog och markObestämd

Annars är det som sagt en bra sajt med fina inlägg.

Aviendha
0

Jag (Aviendha) skrev:

#133 Jag vet inte exakt varför det blir så, men min samlade erfarenhet från diverse djurforum och samtal i verkligheten är att djur ligger väldigt många nära hjärtat. De flesta har eller har iaf haft ett djur som betytt mycket för dem och vår empatiska förmåga sträcker sig över artgränser vilket gör att vi rent fysiskt kan känna med många djur och därmed även deras vedermödor.

Just nu är rovdjursfrågan väldigt het, men det har varierat genom tiderna. På 90-talet var försöksdjuren i hetluften, och slakterier har inte heller passerat lugnt förbi. Även då fick personal utstå hot och kränkningar. Nu menar jag absolut inte att det gör att det är okej att smutskasta andra/nya grupper av folk! Bara att det är ett återkommande fenomen. Många skriver väldigt mycket i affekt och det gör ju att man kanske uttrycker sig på sätt som inte är så lämpliga, eller egentligen inte motsvarar det man faktiskt tycker. Och att man kanske generaliserar för grovt och drar förhastade slutsatser som är väl vagt förankrade.

Det är väl här vi är just nu, haka på ni med!

ala02
0

Har ju blivit avstängd från hittekatter, den förening jag nu hjälper blir förföljd till och med på facebook av minst två personer från hittekatter. Alltså snart ett år efter så fortsätter folk och argumentera och leta fel. Visst uttrycker jag mig fel och misstolkar ibland inlägg. Begriper dock inte hur man kan bemöda sig med att vara på nätet jämt och dessutom förfölja folk med sina synpunkter. Det lustiga är att egentligen har vi liknande engagemang för djurrätt men inte samma förtroende för vissa föreningar.

Om det är olika åsikter när det gäller varghatet här så är det inget jämfört med tonen och jargongen på hittekatter, ibland slinker det in på andra sidor också.

[Emma--]
0

Det är nog ofta ett ämne där man har starka åsikter. Jag brinner för djuren väldigt mycket och då blir jag upprörd när folk får det att låta som att djuren är inte värd något. Och så länge lagarna följs så är allt bra. 

Jag är en sån som vill kämpa längre och vill att djur ska ha ett större värde allmänt.

Jag försöker ändå argumentera för min sak, men ibland tar säkert känslorna över för mycket. Men jag hoppas att du som Sajtvärd eller någon Medarbetare kan tala om det för mig när jag går för långt, eller att dom som tar illa upp vågar kontakta Sajtvärd eller Medarbetare.

Det är väl egentigen bättre än att ta upp det i själva trådarna för då blir stämningen ofta värre.

Men jag måste säga att den här sajten har haft förvånansvärt lite tjaffs ändå med tanke på vad sajten handlar om. I efterhand har jag nästan ångrat att jag startade tråden om varghatet, för det blev lite väl låg nivå ibland.

Aviendha
0

#3 Jo, jag är medveten att inte ens tonen i vår "värsta" tråd är rätt mild om man jämför med en del andra ställen, vilket jag är otroligt glad för. Jag skulle absolut inte vilja ha en sådan situation som du beskriver (och du är inte den enda jag hört vittna om liknande saker…)

#4 Jag tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete för att du startade tråden! Vi tar med det vi lär oss av den :) Jag uppskattar att du verkligen försöker hålla dig så saklig som du gör, det dämpar nog en hel del (även om det inte kan hjälpa mot allt), och för min del så uppskattar jag en sådan diskussion lite mer. Visst får man berätta vad man tycker, tänker och känner, det gör ju jag med, men att blanda upp det med lite saklighet kan ofta göra att man kan mötas och diskutera på ett mer konstruktivt sätt.

Givetvis så kommer jag så långt det går att föra en privat diskussion om något går lite galet så att vi alla kan komma upp på banan och vara med igen. Att jag hojtade i vargtråden var för att det var så mycket från flera håll och de kommentarer som fanns kunde ju även inbjuda till andra som hoppar in pga, stämningen. Alltså inget jag anser är det bästa sättet att hantera konflikter på.

Jag hoppas även att man vågar skicka ett pm till mig om man tycker att något är jobbigt/dumt/fel. Jag kan inte garantera att jag kan gå allas vilja till mötes, men kanske är det ett problem jag missat? Ett problem som jag kan behöva en annan synvinkel på? En sak jag kan behöva vara uppmärksam på?

Finns det något med själva sajten som borde ändras för att underlätta för en god stämning? Ska rovdjursdiskussioner (till exempel) förbjudas helt för att på det sättet ta bort en av de större riskerna till osämja? Det har de gjort på flertalet andra sajter och det är ju på gott och ont..

[Emma--]
0

Som det är nu tror jag egentligen inte det behövs göra så mycket med sajten. Det vore ju tråkigt om något ämne skulle förbjudas också, men kanske nödvändigt tillslut. 

Men annars så har det ju varit en väldigt bra stämning för det mesta här inne, och det känns lite som att varghatstråden har varit väldigt extrem för att vara här inne. Så kanske räcker det bara med att avvakta än så länge?

Dagg
0

Kommer inte delta i fler diskussioner här inne, tycker att det daltas med vissa "grupper".

För svara på frågan tror jag generellt att sajtvärdarna bör vara opartiska och vara hårdare med hur saker och ting skrivs.

[kent2]
0

#1 Brist på argument, det finns ett stort antal "debattörer" som inte klarar av att ta till sig fakta. Får de då denna fakta emot sig blir det automatiskt ad hominem eller andra argumentationsfel som kommer tillbaka. Detta troligtvis av den enkla anledning att vissa inte klarar av verkligheten utan lever i sin egen lilla bubbla med subjektiva värderingar som man försöker pracka på andra.

Aviendha
0

#6 Jag håller med dig, jag skulle se förbjudna ämnen som ett nederlag. Men fungerar det inte så får man kanske börja med att införa restriktioner för vissa ämnen antar jag (fast, iom mitt beslut om hårdare moderering och kortare tyglar i rovdjursfrågor (for a start) så är vi väl redan där).

#7 Tråkigt att du känner så! Det finns bara en Sajtvärd på varje sajt, och det är ju jag här inne :) Jag tänker INTE kräva att Medarbetare ska vara helt opartiska, däremot ska de i möjligast mån utföra opartiska modereringar men egna åsikter ska de få ha.

Samma sak gäller mig själv, jag måste ju få tycka och tänka och uttrycka detta och ni medlemmar måste även skilja mig som person från min roll som värd. Jag tänker mig för en hel del och håller oftast tand för tunga av den sakens skull, men helt krasst skulle jag inte vilja sköta en sajt där jag enbart får se till att allt flyter på utan att själv delta i diskussioner.

Däremot så försöker jag i allra möjligaste mån att vara opartisk i mina bedömningar men vi alla är människor och det är helt orimligt att kräva total objektivitet (det är fysiskt omöjligt eftersom jag själv har tankar, åsikter och värderingar) men som sagt; jag försöker.

Att det "daltas" ser jag det inte som (det känns som om det vore ett återkommande fenomen isf?). Hur många vet ens vad jag tycker i många av frågorna? När jag skriver så försöker jag ofta lyfta fram nyanserna i frågan, det är inte alltid att jag håller med eller är emot något. Jag låter faktiskt inte mitt tyckande styra mitt modererande i hög grad (då hade jag portat en hel bunt med folk, låst några trådar och förbjudit en del ämnen - men inget av detta har skett). Jag har tom. försvarat förespråkare för synsätt/åsikter som jag rent ut sagt avskyr.

Tyvärr antar jag att det alltid kommer finnas personer och grupper som vid något eller flera tillfällen kommer se sig själva som hotade och uthängda, både med och utan grund för känslan och tyvärr kommer jag aldrig att kunna tillfredställa allas behov - däremot så kommer jag göra allt som står i min makt för att göra det så bra som möjligt för så många som möjligt i linje med min grundtanke för sajten. Och här tar jag mer än gärna emot både ris och ros, men formulera gärna kritiken på ett konstruktivt sätt för annars kan jag få svårt att förbättra något.

ala02
0

Man ska ju inte behöva argumentera på ett "korrekt" sätt, vet inte vad ad hovaddetnuvar betyder, för att kunna ha en åsikt. Ett beslut som tagits på korrekt svenska behöver inte betyda att det är bra. Formen är inte viktigare än innehållet på en sån här sajt. Det betyder heller inte att man vet bäst för man kan krångligare ord, bara att man läst mer vetenskapliga texter eventuellt. Ofta är det självupplevda saker som man utgått ifrån, inte ska man behöva göra en empirisk forskningsrapport för att få skriva det.

[kent2]
0

Självklart är det ett måste att försöka argumentera på ett rätt sätt, att använda självupplevda saker, ad hominem argument, cirkelargument eller andra felaktigheter har varken plats här eller på andra ställen. Det är oftast också de personerna som använder detta som får en tråd att spåra ut.

ala02
0

Då förstår jag vad du menar, som denna tråd då;

http://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c87d1a3a-70ea-42f9-a5d7-c68d9c0b26f8

Aviendha
0

#12 Perfekt exempel på vad jag INTE vill ha här inne ;)

(för tydlighetens skull: ämnet är det inget fel på, stämningen och agerandet hos debattörerna däremot)

[kent2]
0

12: Japp där har du ett bra exempel på en person som får en tråd att spåra ut. Iofs är H… inte ensam att få tråden helt ur spår men det är ingen tvekan om varför den gick åt skogen.

[Emma--]
0

#11 Och varför skulle det vara fel att använda självupplevda saker?

Visst tråden spårade ur på katter iFokus, men det handlar ju egentligen mest pga attityden, inte vad det pratades om.

ala02
0

Det spårar väl ut om ts inlägg från början handlar om en sak och man drar in annat tjafs och misstolkningar. Att dessutom samma person står för en tredjedel av inläggen i en tråd med 60 talet inlägg så har man väl sagt sitt. För mig är det ren trådkapning och visar ingen hänsyn till andras inlägg. Dessutom krävs det svar direkt, det kan vara så att ts inte är inloggad, då får man vänta. Fortsätter man skriva samma sak hela tiden blir bara tråden svårare att läsa.

Dessutom så ser man ett mönster vilka som går in och stöder dessa personer, de återfinns i ryggdunkstrådarna på hittekatter. Vet inte om det är taktik men ofta jobbar man två och två. Det värsta är att det stoppar inte med iFokus, det ser likadant ut på katter.nu (samma personer) och även en del föreningars sidor på FB.

[Doglovers]
0

Att det ibland spårar ur kan även vara att vi är så väldigt olika. Olika tycke och olika åsikter och att man inte kan sätta sej in i andras problem.

Ett exempel är ju när det kommer upp trådar angående varg. Just såna trådar brukar det slå gnistor ur. Men man måste nog försöka se saken från olika håll. Säger en person att den älskar varg. Okey, då får vi tro på den. Säger nästa att den tycker vargen är ett problem, okey, då får vi försöka förstå den personen. För den personen behöver inte hata varg för att se att den skapar problem. För just där den personen bor är kanske rovdjuren ett stort problem. Sen finns det dom som aldrig haft en tråkig situation, och okey, då får vi vara glada.

Det kommer alltid att skapa upprörda känslor, hur vi än vänder oss. Men en lösning på att se till att det inte blir så mycket otrevligheter kan ju vara att vi respekterar varandras åsikter.

Då är vi på rätt vägFlört

Gasoline
0

Jag tror att det är så att med djur finns det många sätt som är rätt, och många sätt som är fel. De sätt man själv använder anser man vara rätt och tror starkt på det. När då någon ifrågarsätter ens sätt att se på djur eller att hantera dom så blir det starka disskutioner om vad som är rätt och vad som är fel, och de som har bristande respekt för andra börjar med smutskastning och fula ord.

Jag tror det är lite så..

Starka viljor/att man tror starkt på sitt sätt helt enkelt

Cindy
0

Folks djur är ofta deras familjemedlemmar, eller rent av bebisar, och folk är generellt sätt otroligt dåliga på att ta kritik kring ens bebisar bra. Jag tror att det till stor del bottnar i att folk inte vill tro att de KAN göra sin älskling illa, eftersom det inte är vad de VILL.

Detta i kombination med somligas mål i livet att läxa upp andra som inte tycker likadant och/eller gör som de själva, gör alla debatter kring djur dömda att bli känslostormar.

Jag jobbar ju i zooaffär, och varje dag får jag stå och väga mina ord noga när jag pratar med kunder som inte sköter sina djur optimalt. Jag ska ta två exempel:

1. Husse/matte vill reklamera den nyinköpta maten, eftersom de menar att hunden har för dålig aptit och inte äter tillräckligt av den. Bredvid står en smällfet jycke och flämtar. Det är ett vanligt scenario, där man får balansera på spindeltråd för att inte förolämpa ägaren men ändå få budskapet (hunden äter inte för den behöver gå ner i vikt och du tvingar den att vara fet!) att gå fram.

2. En upprörd mamma kommer in med sina unga barn i släptåg och slänger upp den nyinköpta kaninungen på disken. Mamman hävdar att vi sålt ett sjukt djur och därmed orsakat att hennes barn är ledsna i onödan. Barnen är ledsna såklart. Efter lite lirkande kommer det fram att barnen matat kaninen med allsköns hittegods från kyl och skafferi och därmed struntat i skötselrådet och orsakat kaninen lidande. Påpekar man för mamman att kaninen var frisk när den såldes, och att ansvaret för skötseln faktiskt är hennes, får man höra ett och annat mindre trevligt. Tack och lov ett mindre vanligt scenario.

I bägge fallen vill ägaren väl, men saknar (av ignorans eller ointresse) kunskap om vad som är bäst för djuret. Att förmedla kunskapen blir en svår konst om man vill akta sig för ömma tår men ändå få budskapet att gå fram. Nu är detta förvisso mitt jobb, men jag försöker att applicera samma hänsyn och taktkänsla öven som privatperson.

Här på internet behöver man inte se sin meddebattörs reaktioner eller ta konsekvenserna för vad man orsakat för känslor. Det tror jag är nyckeln till att folk inte har bättre hyfs. Men också att folk har ett enormt hävdelsebehov och behov att ha rätt. Och om mina djur mår bra av ditten, så måste ju dina per automatik må dåligt av datten! Internet är i sanning en svart-vit värld med få gråskalor…

Vänliga hälsningar
Cindy