Dvärgbandmask i Sverige
Det här kanske inte har med djurspydd direkt att göra men iallafall;
"För första gången har man hittat parasiten dvärgbandmask i en räv i Sverige. Räven sköts i Västra Götaland i december, och nu ska fler rävar analyseras för att se hur utbredd smittan är."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4347677
Så nu har vi fått in smittan som många varit rädda för.. Känns verkligen utrtrist.
Postade mest för informations skull men hur ska man gå vidare nu? Tror ni det är "kört" nu när smittan finns här eller går det att stoppa?
Jag har pinsamt dålig koll på vad det här innebär för folk och fä men det lilla jag snabbläst nu låter ju minst sagt trist!
Har inte heller någon koll på vad man kan göra åt det hela, men jag antar att man kommer uppmana till avmaskning av sina husdjur och ökad hygien när det kommer till bär, svamp och liknande för de som bor i misstänkt drabbade områden.
Någon som hört något om åtgärdsplaner?
(ps. djurskydd innefattar ju inte enkom lagstiftningen, utan allt som på något sätt kan påverka djurens väl och ve, så det passar bra här :) )
Paulina
Jaa, det här är verkligen tragiskt. Hoppas innerligt att det inte sprids på för stora områden. Hela vår allemansrätt kommer ju komma på fall om det går för långt. Känslan av att kunna gå till skogen och plocka bär och svamp eller bara ta en skogs promenad med hunden blir ju olustig då man inte vet om hunden får partiklar i pälsen och vi får på byxorna och sedan drar hem det. Brrr.
Har också väldigt dålig koll på denna smitta..
De tog iaf upp det på nyhetsmorgon idag;