Regeln om ensamma hästar
När djurskyddsmyndigheten (nu nedlagd) för något år sedan tog upp frågan om ensamma hästar och när beslutet sedan föll att hästar, med tanke på sitt behov av social kontakt, inte skulle få hållas ensamma så utbröt en stor kritisk debatt riktad mot nämnd myndighet.
Man ansåg att hästar ändå hade det rätt bra ställt i sverige och förändringen skulle innebära problem eftersom många hästar faktiskt hölls ensamma.
Nu är jag ingen hästmänniska alls, så jag rör mig inte i de kretsarna men jag tänkte att några av er därute kanske har bättre koll på läget än vad jag har. Hur är det idag? Efterlevs lagen? Vad finns för åsikter kring den? Vad tycker du?
Paulina

Så vitt jag vet så följer nog de flesta denna lagen, oftast har man hästen inhyrd och där finns det alltid andra hästar och de flesta som har hästen hemma har oftast mer än en häst på gården.
Jag tycker lagen är bra för hästar är väldigt beroende av sällskap och behöver ha sin flock-känsla kvar från det vilda så därför tycker jag att man inte skall skaffa endast n häst om man ska ha den hemma.
Många tycker det är dyrt med fler än en men man kan ju skaffa en shettis eller något annan liten häst som inte är så dyr att hålla till sällskap åt den andra.
Mvh Carina
Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob
Medarbetare på Tonåringar iFokus
Jag håller med dig, hästar är väldigt sociala och som utpräglade flockdjur så behöver de artfränder.
Jo, det kan nog vara knöligt om man inte bor så att man kan hyra in hästen på lämplig plats, eller om man av något annat skäl inte kan göra så, men det är i mitt tycke en grej man får ta med i beräkningarna när man skaffar häst. Och genuint intresserade hästägare borde väl ändå vara mån om hästens bästa? Annars vet jag många som gör som du föreslog; en liten sällskapshäst helt enkelt. Det finns ofta lösningar på det mesta :)
Paulina

Ja det finns det, tyvärr finns det även den sorten av folk som inte bryr sej om lagar eller vad som är det bästa för våra djur och då är man glad att det finns ställen att ringa så dessa får en tillsägelse eller att de ser till att djuren får det bättr på andra ställen, jag menar så många skräckexempel man får läsa om….Hua 
Mvh Carina
Agree! Själv blev jag lite illa berörd när debatten om detta rasade som värst. För mig var det en självklarhet att hästar bör vara i flock och att lagstiftningen för detta var ett steg i rätt riktning, något som borde hurras istället för att kritiseras. Men uppenbarligen så var det inte alls en självklarhet.
Kanske berodde det på de konsekvenser som det fick för de som skulle få svårt att följa lagen? Kanske hade en ökad kunskap i frågan hos allmänheten gett ett annat emottagande?
Paulina

Ja det tror jag, i mina ögon skulle ingen få köpa djur om dom inte har erfarnhet innan av djuret och d som skaffar djur för första gången skulle gå en kurs i djurhållning så dom vet vad dom sysslar med.
Jag har varit med om så många som springer ut och köper häst, hund eller katt till sina barn så fort ungarna ber om det sen slutar det med att hästen blir såld igen pga förlorat intresse bara efter något år eller som med katterna som e sååå söta när dom e små men inte så söta när de blir stora och klöser på tapeterna eller hänger i gardinerna och den lilla valpen blir jobbig ganska fort då den skall ut jämt och ständigt, jag blir så himla trött på allt detta.
Jag skulle aldrig få för mej att skaffa ett djur för att lämna bort det till någon annan för hos mej stannar djuren tills de ska över på andra sidan.
Mvh Carina

Allt handlar ju egentligen om okunskap.
Mvh Carina

#5 Mycket bra sagt, jag håller med!
Jag har hållit på en hel del med hästar tidigare i mitt liv. Bl a haft egna och tränat och ridit in på Island.
Kan bara hålla med om att hästar skall hållas i flock, eller minst två tillsammans. Tyvär har jag sett många svenska hästar som inte alls har det så bra som man kunde önska…
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

#7 Nej det finns ju tyvärr de som inte bryr sej alls. 
Jag tycker den lagen borde vara strängare än vad den är, det är ju inte så att grannen springer och anmäler för att man har en ensam häst i hagen så länge den är hel och frisk och mår bra.
Sen kan jag nog vilja ha in någon lag där folk som blir okynnesanmälda ( pga ovänskap osv).
Jag menar att de som då anmäler på sådana grunder skall kunna bötesläggas och ev betala skadestånd till den drabbade, detta för att få bort alla idiotiska anmälningar som kommer in och inspektörerna måste åka ut till oavsett om de varit där nyligen eller inte, tänk så många djur vi kunde rädda från riktig vanskötsel om inspektörerna kunde lägga sin tid på dessa istället. 
Mvh Carina
#8 Ja, det vore suveränt att få bort de där okynnesanmälningarna! Undrar dock hur, folk okynnesanmäler ju för det mesta nuförtiden och det har man ju inte riktigt fått bukt med heller och även där så kostar det tid och pengar - resurser som redan innan är knappa.
Paulina

#9 Det kostar en enormt massa pengar samt en massa onödigt bry för den som drabbas, jag mnar även om man inget har att dölja så är dt ändå något man går och mår dåligt av under tiden, jag vet precis hur det är och hur man känner sej. 
Sen efter en sådan sak så blir det oftast att den som blivit anmäld skall ge igen och därav sätts hela karusellen igång.
Jag säger bara SUCK!
Inte konstigt alls att djuskyddet går i väggen och inte hinner med vad som behövs göras.
Mvh Carina
#10 Att bli oskyldigt anklagad är aldrig kul och det är ju en kränkning i sig och precis som du säger så är det lätt att reagera med att ge tillbaka med samma mynt.
Men jag misstänker att många gånger så ser folk sig som oskyldigt anklagade och utsatta för någon typ av angrepp vid en anmälan, men det kan ju vara svårt att veta vad som motiverade anmälaren. Kanske hade den personen en ärlig misstanke om brott? Då är det ju bara bra att det anmäls.
Paulina

#11 Jo givetvis, men när man gör sånt bara för man blir ovänner då är det kris.
Men det är tur att de åker ut och kollar upp så djuren inte far illa, jag anser bara att folk som okynnes anmäler borde få stå för kostnaden för den turen så kanske det inte blir så mycket av den varan och djurskyddet kan lägga ner energin på ställen där det behövs.
Idag är det för lätt att anmäla folk, om de som anmäler måste lämna sitt namn o adress till länsstyrelsen utan att dom lämnar det vidare så kan de ju skicka faktura till dessa om anmälan är felaktig eller en okynnesanmälan.
Mvh Carina

#12 tyvärr håller det inte i praktiken - har LST antecknat namn på anmälare så är de skyldiga att uppge namnet om den som blivit anmäld efterfrågar. då faller hela systemet med att kunna anmäla anonymt, vilket är en rättighet idag.
det är riktigt tråkigt med "hämndaktioner" djurägare emellan, som tar tid från djurskyddet. någon bra lösning har jag inte.
ännu tråkigare tycker jag att det är, när man ser otroliga missförhållanden och anmäler - och djurskyddet rycker på axlarna. framförallt när de gör det för att de råkar känna den aktuella djurhållaren, som jag har råkat ut för.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#12 Men hur ska man någonsin kunna bevisa att det är en okynnesanmälan? Det kan ju ha varit en brist om rättats till innan inspektionen äger rum. Det kan ju vara så att anmälaren faktiskt tycker att det är en brist men att inspektören inte bedömer det lika. Det kan ju vara så att anmälaren går på rykten som den anser är välgrundade.
Sen är det ju som sus säger, uppger man namn så är man inte anonym alls. De flesta djurskyddsärenden ligger som offentliga handlingar och kan således begäras ut av privatpersoner, och detta kanske är en konsekvens som anmälaren inte är villig att ta av olika anledningar.
Paulina

Nej det är klart, tänkte inte på det.
Djurskyddet gör helt rätt och kan inte veta om det är allvar eller inte innan de sett hur det är, det jag menar är att man på något sett borde kunna stoppa alla dessa som verkligen okynnesanmäler på något sätt, vet inte hur men det borde gå kan man tycka.
Det är bara synd om djuren som verkligen behöver hjälp som kanske inte kommer fram i tid pga en så här sak.
Men men Rom byggdes inte heller på en dag.
Mvh Carina
Nej, visst är det så :)
Paulina

Jag blev anmäld en gång. Det var nån som tyckte att mina hästar var ute för mycket (!?). Dom var ute från ca 8-20 och hade vindskydd i hagen. Hur puckad kan man vara? Även om man inte vet så mycket om hästar borde man väl förstå att de är gjorda för att var ute?
Utomstående brukar ha lite sundare inställning än de insatta. De går ofta efter devisen "så här har vi alltid gjort" (dvs. deras föräldrar troligen eller ridskolan där dom började rida).
Skynda långsamt så går det fortare.
Haha, jag kan inte låta bli att dra på leendet. Men jag vet själv hur många gånger jag hört det från folk, eller att de tycker synd om hästarna utan täcken för det är ju så kallt på kvällarna och på morgonen i slutet av maj. Ännu en gång okunskap :)
Paulina

Ja jag har även jag råkat ut för att få en anmälan och det hela berodde på att jag var för snäll mot en del och inte sa ifrån på skarpen på en gång, sen dess har jag lärt mej en massa saker och nu idag litar jag inte på någon mer än min pappa. Sen efter den idiotin lämnar jag inte ut någon häst på foder eller lämnar ut för inridning eller tillridning utan det får kosta vad det vill men jag tar hem folket som skall utföra tjänsten här.
Det var en liknade heldum sak jag blev anmäld för och när dom kom hit var hästarna vid gott hull och hade vad de behövde men pga att de kom hit så var det precis som om det måste hittas något och visst fick jag anmärkning pga att gallerna för fönsterna satt 1/2 cm för högt i ena hörnan och 1,5 cm för högt i andra. Dessa galler skulle bytas ut på studs, ok det är gjort men dom skall komma ut och se så det är gjort, hm jag kunde skickat bildbevis men men, sånt är livet.
Sen om hästarnas utetid???? Herregud dom är ju uppkommna utomhus och skall vara ute så mycket det bara går och jag har då aldrig varit med om att någon häst farit illa av det.
Mvh Carina
Så det är lag nu på att man inte får ha dem själva? Eller är det meningen att den lagen ska tillkomma?
Var några år sedan jag hade häst och var insatt så jag har ingen aning 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#20 ja, fr.o.m. 1 augusti 2009 gäller det att hästars behov av social kontakt skall tillgodoses.
#21 Där ser man, tack för upplysningen!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

varsågod=)

Tyvärr behövar man inte en häst som sällskap, det räcker med en get eller annat djur.

#24 ja, tyvärr. men så ser det ut i lagtexten även för alla andra sociala djur med krav på sällskap.. tråkigt, men antagligen en sak de fått backa på. det bör dock vara artfrände = "stark" rekommendation. men inget tvång, nej, det har du rätt i.
om jag kommer ihåg rätt så skrev man inte in något artkrav med anledning av att det kunde innebära bl.a. stora ekonomiska konsekvenser för de djurhållare som hade ett ensamt djur. jag vet, det känns lite som en bortförklaring som inte håller, för när kan man skaffa sig djur utan att det blir ekonomiskt kännbart? (särskilt häst)..
det skulle vara trevligt om de bara kunde skriva en lag rakt av, tyvärr så ser ju inte verkligheten ut så; den består av en himla massa kompromisser.

Dom som inte har råd med två hästar får väl helt enkelt sälja, inackordera eller skaffa inackordering. Så svårt kan det väl inte vara? Tramsigt när man ska hålla folk bakom ryggen ist för att göra det som är bäst för djuren.
Samma med utevistelsen, det finns inga krav på att de ska kunna röra sig fritt i hage, det hade orsakat stora konsekvenser för ex ridskolorna i stan. Men vad gör en ridskola i stan? De säger själva att de måste finnas där för att barn och undomar ska ha lätt för att ta sig dit. Vadå bortskämda barn? De flesta ridskolor ligger på landet och dit är det inte många som kan cykla, då är det föräldrar som får köra. Så var det för mig, ingen klagade på det minsann.
Man får ju då få kommunen att ordna busslinjer som går dit stallet finns isf. Det är bara att ligga på. Inget händer om ingen gör nåt.

#26 Bra sagt. Man måste ha med i beräkningen när man köper häst att detta kostar och att man ser till att hästen har sällskap.
När jag var lite fick jag alltid cykla ut till ridskolan då den låg ett par km ut i skogen och snöade det fick man vackert gå, men det gör man gärna om man är intresserad av hästar på allvar och inte ska rida bara för att kompisen gör det. Så håller med ridskolorna hör inte hemma inne i stan, det kan ju inte bli några sköna uteritter där när man skall trängas med bilar, cyklar och mopeder. Nej Hua man ska rida utanför stan tycker jag.
Mvh Carina

egentligen hör väl inte diskussionen med ridskolor i stan till denna tråden. men jag blir förfärad när jag läser vad ni skriver.
visst hör inte hästarna hemma i stan, när man kör förbi vissa ridskolor som ligger mitt i städer lider jag med hästarna. tusentals bilar som kör förbi de små rasthagar hästarna har. verkligen ingen bra miljö…
MEN, det finns faktiskt människor som inte kan ta sig till ridskolor ute på landet. ridskolan jag började rida på var det två mil till och det var den närmsta. skulle jag cykla dit där som 6åring? anej… jag hade mamma som körde mig, som tur är.
min sons kusin red när hon bodde i malmö, men hennes mamma hade aldrig kunnat köra henne till någon ridskola utanför staden, och buss ska man väl inte ta när man är 9-10 år gammal?
alla har inte tur och har föräldrar som har bil och kör eller har relativt nära till en ridskola utanför staden så man själv kan ta sig dit.
när min ridskola sedan flyttade till ett ställe bara ett par km från mig så gick jag givetvis dit. men då var oxå äldre.
# 26 det är en ny lag på väg om det som säger att "du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter."
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/utevistelseochbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html
men vet dock inte om det måste vara ute eller om det räcker med att släppa dom i ridhus eller liknande.
#29 Det ligger ju under "utevistelse och betesgång" så man får ju hoppas att det är ute som avses. I vilket fall tycker jag att det är suveränt att det kravet införs! ..även om jag kan muttra och tycka att det borde vart en självklarhet från början.. ;)
Paulina

Tyvärr inte ute nej. Det står inget om ute, därför måste det inte vara ute precis som jag skrev i #26. Ridhus/ridbana räcker. Finns ingen tidsangivelse heller tror jag.
#28 Nej visst blir det inte lika tillgängligt när det ligger på landet men att ha hästar i stan med ingen eller mycket liten möjlighet att var ute i hage (jag räknar inte en 3*3 hage i 2-3 timmar som utevistelse) är inte rätt mot hästarna. Man måste isf hitta en kompromiss mellan hästarnas välfärd och tillgängligheten för eleverna. Visst kan ridskolan ligga i utkanten av stan men då ska det finnas hagar som inte kommer att tas av kommunen efter några år för att de vill bygga nåt där.
Ex låg Lunds Civila Ryttarförening mitt ute på landet för typ 30-40 år sen. Tyvärr var det tydligen ingen som tänkte på hästarna när man bydde ut stan. Man hade kunnat avsätta hagmark om man velat.

#31 det var faktiskt just LCR jag tänkte på. åkte förbi där häromdan när vi hade varit på nova.
samtidigt så får ju ridskolehästar sin motion genom lektionerna och det är ju frisk luft de behöver. det finns elithästar som oxå står i lika små hagar några timmar om dagen, men ingen ser dem. det är lika sorligt.
har tänkt på detta faktiskt och jag blir så ledsen när jag läser att det inte borde finnas ridskolor i städer. det måste ju finnas sysselsättningar för barnen i städer. hade det inte funnits ridskolor där så hade ännu fler barn ränt på stan!
för övrigt så har ju även MCR, örestad och mrk oxå haft öppna landskap omkring sig förr i tiden, allt expanderar och tyvärr så får hästarna lida för det.
men, jag vet att ivf MCR släpper sina hästar på bete minst en månad om året och det tycker jag är bra.

Jo men motion och rörelse är inte alltid samma sak. Även en häst som rids mycket behöver röra sig fritt. jag tänker mycket på tävvlingshästar också, dom är inte bortglömda. De rids i regel mindre än ridskolehästar så det är egentligen värre för dom.
Jag rännde inte på byn fast inte ridskolan låg i byn. Handlar nog inte bara om barnen utan om uppfostran och att hamna i rätt sällskap.
Jag tycker inte att hästar ska finnas i stan för att barn inte ska ränna runt och ställa till med ofog. Finns fritidsgårdar för sånt. Vill kommunen/föräldrar/ungdomar att ridskolan ska fungera som fritidsgård är det bättre att flytta stallen och ordna bussar, som skolbussar som går från vissa platser i stan vid vissa tider. Alltså ingen allmän buss. Lösningar finns, frågan är om folk är beredda att jobba lite för att göra det bättre för hästarna.
Jag tycker inte det räcker med bete en månad om hästarna knappt är ute under resten av året.
Nu har jag inte läst inläggen, har lite bråttom. Men jag undrar hur lagen står? Är det olagligt att hålla hästar ensamma?
För isf tänker jag anmäla en liten gård utanför varnhem som jag åker förbi med bussen in till skövde ganska ofta. Står en fjording i en liten hage ensam :(
Men vart anmäler man?

#34 Har du sett att hästen stått ensam hela tiden?
det kan ju vara så att hästens kompis är sjuk eller skadad och står i stall pga av detta. Det är alltid bäst att veta att det är rätt innan man anmäler.
Om man skall anmäla så gör man det hos länsstyrelsen.
Mvh Carina
#35 jag reagerade på detta redan för mer än ett år sedan tror jag, och jag har aldrig sett någon annan häst där… :/ Så jag är ganska säker på att fjordingen går själv :(.
Jag tar och anmäler anonymt tror jag.. Men jag är ju inte helt hundra på adressen :S

#36 Kan vara en fördel att ha en adress om man skall anmäla.
Men tror du inte det är bättre om du knackar på och förklarar läget för dom, det är ju inte så många som vet om denna lagen.
Mvh Carina
#37 fast det är ju inte hennes arbete egentligen. Det är ju det vi har våra djurskyddsinspektörer till; knacka på och förklara läget…
Återgår till ursprungsfrågan: JA hästar ska ha sällskap och i mitt tycke räcker det inte med en get eller mänsklig kontakt utan det ska vara ett sällskap av samma art, alltså en häst.
Hela anledningen till att hästar inte bör stå själv är ju att dom kan klia varandra, hjälpas åt att "vakta flocken" skrämma iväg rovdjur mm mm. Allt detta försvinner ju om hästen ska gå med tex en get, som inte alls har samma beteende eller "språk".
Tycker att det är patetiskt att folk kan komma undan med att ställa ihop 2 djur av helt olika arter och tro att dessa 2 skulle fungera ihop som en flock. Det är ju som att sätta ihop en sköldpadda och en panda.
Under korta perioder kan en häst stå ensam om kompisen tex är sjuk eller bortrest (på tävling över helgen) men aldrig längre perioder.

#36 det kan ju vara så att denna ensamma fjording är en hingst (eller en häst som av annan anledning behöver gå ensam) resten av hästarna går i en annan hage längre bort och att som på natten tas in i ett gemensamt stall.
Då har din anmälan tagit resurser och tid + att djurägaren fått en jobbig onödig anmälan på sig. Du bör veta mer än bara åka buss förbi innan du ringer och anmäler.
-----------------------------------------------------------------------------
Jag letar fortfarande efter mina shetlandsponnys som jag tydligen ägt och förvarat i min hölada (anonym anmälan) det lustiga är att jag aldrig köpt /ägt/hyrt mig veterligen en shetlandsponny i hela mitt liv och detta var tydligen en hel flock 
Sen har jag flera anonyma-anmälningar på mig för att mina hästar inte har täcke på sig på vintern.
Sen har jag också en spännande anmälan (anonym) där jag i samma anmälan blev anmäld för att mina hästar var för feta och att dom inte fick mat 
Snacka om att det kostar, både mig och samhället 
jag har ett dilemma… en kompis brukar hjälpa en familj med deras häst. den har haft sällskap fram tills för ett par veckor sedan då de lmnade tillbaka en häst de haft på prov. innan den hästen kom så hade han sällskap av två ponnyer, den ena dog, den andra såldes. nu står han alltså ensam och om jag förstått det hela rätt så har de inga planer på att införskaffa någon ny häst…. vad gör jag då som vet om det men inte känner ägaren? jag har försökt få min kompis att tala med dom men hon har mycket att göra och hinner inte dit…
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#39 fast en anmälan som genererar i ett besök får du väl inte betala för?

#41 Jag betalade inget när de kom till mig. Anmälan hade ingen grund.

#42 nej precis det jag menar

#41 Om en anmälan leder till besök och de inte hittar något att anmärka på så betalar du inget, om däremot de skulle hitta något att anmärka på så får du betala återbesöket som de gör om dom anser detta nödvändigt.
Mvh Carina

#41 det är helt gratis att ta ledigt från jobbet och möta upp och visa hästarna
jag älskar att använda mina semesterdagar till falska anmälningar, det är så givande och avkopplande 

#40 det låter som dom håller på att avveckla hästarna och alternativet för dom är troligen 1. hästen får gå ensam 2. slakt eller 3. köpa en ny, det är ju dumt om dom ska avveckla
Så innan du ringer fundera på om du vill skicka hästen till slakt
#37, 39 jo det är klart att det är bra att ha en adress. ska se om jag kan be min pappa köra förbi där när han ska in till kss om två veckor, så kan jag kolla om det är en hingst också. Gården ser såpass liten ut, hagen är på framsidan av trädgården, mellan huset och vägen, bakom gården är det bara åker. Så jag tror inte att det finns någon mer hage. Stallet ser mycket litet ut så jag tvivlar på att det ens skulle få plats någon mer häst där inne…
#46 vad är det för svar?
Så innan du ringer fundera på om du vill skicka hästen till slakt
Huruvida hästen skickas på slakt eller inte hör väl inte hit?!
Om hästen står själv och ägaren inte har några planer på att skaffa en kompis till den, så bör väl ngn se till att det sker ngt!
Eller menar du att det är ok för vissa men inte för andra att ha ensamgående hästar?
Dom som har bara några få hästar brukar ha dem ihop. Har man ett stort stall med många hästar försöker man ha dem minst 2 ihop, men inte alltid alla hästar accepterar sällskap. Dock brukar dem då få sällskap på andra sidan staketet eller liknanade.
Hingstar går oftast själv.

#48 man måste tänka igenom konsekvensen en av dom är just när man avvecklar hästarna och den sista blir kvar, vad gör man då.
Om alternativen är ensam häst eller slakt, blir man ålagd sällskap så är det troligt att den ensamma hästen åker till slakt.
Sen får anmälaren själv tänka igenom sitt beslut, men man bör tänka på konsekvenserna innan.

#50 Visst kan det bli kosekvenser, men om det nu är så att de håller på att aveckla hästarna så är inte inspektörerna omännskliga. Man får alltid tid på sej att åtgärda orsaken till anmälan och det där med att det skulle leda till avlivning tror jag inte på ett dugg, i så fall om de tar det steget så är nog hästen väldigt gammal eller kanske har något annat problem, det finns ingen vettig människa som skulle avliva sin bästa vän pga att de måste fixa en sån sak.
Jag skulle kunna tro att det finns många i vårt land som inte känner till denna lagen och därför inte gjort något åt saken och som sagt var så vet ingen grunden till varför hästen går ensam.
Lagen säger som sagt att hästen skall ha kompisar och det ska dom givetvis ha, om detta inte följs skall detta anmälas och om detta leder till inspektion så får ju ägarna reda på att lagen är sådan och kanske tom. skaffar en liten kompis om dom inte försöker säjla hästen, om det är så att dom håller på att sälja kommer inspektörerna respektera detta ett tag så dessa får chansen att hitta ett bra hem åt hästen, den kommer inte avlivas pga att dessa kommer ut, det har jag väldigt svårt att tro.
Mvh Carina

#51 men då är det ju inge problem inspektören gör inget 

Nej inte under sådana osändigheter, men står hästen kvar ensam vid efterkontroll kan det bli vite samt att hästen kan bli omhändertagen om det vill sej illa.
Mvh Carina

jag efterlever inte lagen då min inte kommer överens med några hästar, utom när hon är brunstig men vill inte ha en massa valacker som klättrar på henne. hon är aggressiv så hon får gå själv som hon trivs bäst med.=)

#54 Men hon har väl hästar i hagen intill?
Mvh Carina

#54 du lever i verkligheten, anmälaren är bara ett anonymt tele samtal bort utan bakrund.

#55 finns en häst i hage längre bort men ser den inte.
#56 hon är aggresiv och har sparkat och bitit andra hästar rejält, hon gillar inte andra hästar alls och sätter sig över alla. så för andras skull och hennes eget välbefinnande får hon gå själv. kossor hade hon kunnat gå med men har inte råd men en ko tyvärr.

#57 Ja men det finns andra hästar där på gården och hon ser väl dessa när hon är i stallet? Lite tråkigt när det är så att man inte kan ha dem ihop med andra hästar. På något sätt måste hon ju ha sällskap.
Mvh Carina

#57 i stallet ser hon dem, eller snarare hotar dem och hugger efter dem så fort dem kollar på henne. finns en lika sur pisseärr som min som hon faktiskt kan vara med som hon går på sommarbete med, inte för att dem kliar varandra eller något dem går en bit från varandra och äter. som sagt hade jag haft råd med en ko hade jag köpt en direkt. =)
#59 jag har också stött på endel såna genom mina dar, man har provat och provat och provat ge dem sällskap, ibland har man hittat det passande paret, ibland inte. Dem som man inte hittat någon kompis till ha fått sällskap genom att det går några hästar i en hage bredvid, dem kan se varandra och prata med varandra men inte röra varandra ;)
Det gäller oftast att hitta den rätta personlighets-kemin även mellan hästar ;)

#60 har aldrig hittatnågon som hon verkligen gillat alltså stått och kliat utan hot från henne om dem inte kliade henne. men hon trivs själv och dte är huvudsaken att hon mår bra=) kan ju fråga grannen om hon kan gå i en hage med hans kossor ;P
#61 ja men en annan häst är ju det bästa då dem är flockdjur. Kor och hästar kan ju inte kommunicera, så jag tror personligen inte en häst har nåt socialt utbyte av en ko ;)

#62 hästar och kor gillar varandra / bildar flock och en häst är alltid högst i rang så det kan funka väldigt bra för hästar om inte kan vara med hästar.
#63 men dem kan ju inte komunicera med varandra?

#64 klart dom kan
#65 vad då "klart dem kan"? det är två olika djurarter.
Och jag har vart med både kor och hästar och anser att dem är helt olika.

Människa och häst är också olika djurarer och vi samarbetar väldigt bra, ko duger som komplement om man inte har häst till hästen och mer än vad djurskyddet kräver tycker inte jag man ska kräva av hästägaren.
Sen som beskrivs ovan så kan en lågranging häst må bättre med att gå med ko än att jagas av hästar.
#67 men #61 häst verkar väl ändå inte lågrangad?
Nja, jag har sett få hästar gå mer kor och tror fortfarande inte dem har nåt utbyte av varandra och inte kan kommunicera ;)
Och ang djurskyddet, man kan ju diskutera hur bra/dålig och rent ut sagt korkad många av deras lagar är…
Och ang människan, ja, men vi kan lära oss läsa djuren, det är ingen som står å säger till hästen att när människan gäspar är vi trötta, osv. Hästen har ingen som kan lära dem läsa oss. Vi kan bara försöka härma deras sätt att prata, med kroppen ;)
Så det är ingen som kan säga till kon eller hästen vad den andre menar heller å dem är inte "smarta" nog att göra en studie på den andre arten för att lära sig läsa dess signaler ;)

#68 klart att hästen läser oss, dom ser och förstår mycket mer än vad vi tror.
I mina ögon är hästen som inte kan gå med andra hästar av låg rang och försvarar sig, vilket den inte behöver göra med kor. Första handsvalet bör vara häst med häst så klart, men det är inte alltid det är bäst för hästen och då ska man se till hästens bästa så klart.

#69 hon är inte ranglåg, hon var den enda som satte sig upp mot ledarstoet och hennes föl. den enda som satte ett stort 170cm ryskt kallblod valack med mkt hingstkaraktär på plats. hon är lite som tjuren ferdinand, gilla att vara själv fast istället för att kolla på blommor äter hon dem=P hon jagas inte av andra hstar, dem underviker henne pga hennes beteende.

#70 nu går vi inte in på det men hon försvarar sig en naturligt ranghög häst kommer sällan i konflikt, rang skull man kunna skriva en roman om.
Och det spelar ingen roll hon trivs bäst med sina kor, låt henne trivas då
ensam eller med kossor 

Släpper man en hingst i en hage brevid andra hästar finns risken att den "ränner" fram och tillbaks längs trån närmast de andra. De varken äter eller står still särskilt länge. Hingsten blir mager och man riskerar ändå en anmälan. Då tycker jag det är bättre att han går ensam utan andra runt om och mår bra.
Har själv en hingst som jag provat allt med. Efter att han sprätt upp diverse kompisar med tänderna fick han gå med korna. Det gick jättebra till han kom på att om han backade in i flocken när de fick kraftfoder så kunde han sätta i sig 20kg kross om dagen. Inte så nyttigt. Efter det fick han stå inne hela dagarna och bara gå ut 2x40min/dag. Ingen hästhållning jag förespråkar. Hittade sedan en hage en bit bort jag fick låna. Där mår han hur bra som helst. Hans sociala behov är tillgodosett enligt kontrollanten eftersom även denna insåg att han inte har något.
Detta är bara sommarhalvåret. På vintern är han lugn.
Lorita>> Nu tycker jag att du är helt fel ute ;)
En häst som attackerar andra hästar behöver inte nödvändigtvis vara ranglåg.
Jag har ett sto som är väldigt ranglåg, hon mopsar inte mot ngn annan. (förutom när hon har föl vid sidan) hon lämnar snällt bort ALLT sitt hö om ngn av de andra hästarna vill ha det.
En ranglåg häst går inte på andra hästar, då handlar det om osäkerhet vilket är en helt annan sak än att vara ranglåg!

Inte nödvändigt vis men ranghöga hästar kommer sällan i konflikter med andra hästar, jag har mer än en gång varit med om att folk har satt fel rangordning i sin flock
Nu är det jobbigt för hästar i den mordärna hästhållningen det är tex naturligt för dom att äta 16 timmar och dygn och inte bråka om maten och vi ger som inte den möjligheten utan ger kraftfoder och hö mer sällan så hästarna går hungriga då föds konflikter när väl födan kommer.

som sagt min är inte ranglåg, lämnar aldrig bort mat m.m. hon är helt enkelt en sur gammal vresig kärring =P
#47 Det är ett hett tips att ta reda på läget med hästen innan man anmäler. Ägaren till min medryttarhäst blev anmäld för att hästen var ensam. Hästen var mycket riktigt ensam (men endast någon vecka), men bara för att det som var planerat sket sig. Hennes lille shettiskompis såldes, och samma dag var det meningen att en ny häst skulle komma men den ägaren ångrade sig timmarna innan (!) så då stod hon ju där… En ny häst skaffar man inte fram bara sådär. Måste varit nån som åkt förbi typ en gång och sett ENSAM HÄST MÅSTE ANMÄLA! Hästen har aldrig någonsin varit ensam förr under sina sexton-sjutton år… dessuton finns det grannhästar. Men men, anmäld blev ägaren och några veckor senare stod djurskyddsinspektörerna och knackade på dörren. Men vid den tiden hade det kommit en ny hästkompis och inspektörerna hade inget att anmärka på. Tycker bara att man kan ta reda på vad som hänt först. Oförutsedda saker kan hända och det är inte som att man står med extrahästar redo att plocka fram om nåt händer.. ;)
Hej nu ligger det till så här,
Jag har hyrt en stallplats i 6 månader,
Men mån 2 veckorsedan så sa hon som hyrde stallet att vi var tvungna
Hitta ett nytt stall, för på fredag flyttar jag min häst!
Vi har haft full service hela tiden.
Nu står hästen själv i stallet, men vi åker dit varje dag och går ut med henne och mockar, ger henne mat. Det är bara ett par katter i stallet och en radio.
Men så fort vi hittar ett nytt stall så kommer vi ju flytta den.
Är detta olagligt med? Vi hittar verkligen inget nytt stall som är bra för henne,
För hon trivs inte med massa hästar o massa folk som springer omkring henne.
#77 Trist med strulet kring stallplatsen! Det är inte lätt när sådana oväntade saker händer men när de gör så får man väl göra det bästa av situationen helt enkelt. När det gäller hästar och social kontakt kan man läsa följande i L100 (Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning) 2 kap. 1 § "Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses. "
Det är alltså ett krav att hästar ska få den sociala kontakt de behöver. Exakt hur är inte specificerat mer än det som står i de allmänna råden till ovanstående paragraf: "Hästar bör hållas tillsammans med artfränder."
Det bästa vore ju givetvis om ni kunde få tag på en bättre stallplats där hästen kan umgås med andra hästar på ett eller annat sätt, då skulle ni hålla er inom ramarna för föreskrifterna. Som det är nu så är det väl en tolkningsfråga: kan man säga att hästen får sitt sociala behov tillfredställt av några stallkatter och när ni är där och gör era dagliga bestyr? Jag kan varken säga bu eller bä om det är lagligt eller inte, men jag skulle ju rekommendera att ni hittar en annan stallplats, men det är du ju på jakt efter redan så :)
Paulina
Jag anser att hästar inte ska behöva gå själva, de ska kunna se/nosa på varandra inne, de ska kunna vara sociala helt enkelt. Men jag har svårt att få det till lag att hästar måste gå med någon, och att de måste ha galler till nästa box. Då tänker jag främst på hingstar. Mpnha hingstar kan gå med andra hingstar (om man bara vågar pröva), men att annars behöva en vallack för varje hingst känns lite jobbigt.
Våra två hingstar kan gå ihop, men efter som den ena är 6 och den andra en smal 29:åring, så skulle det resultera i att gamlingen sprang av sig sina sista viktiga kilon. Och jag har då inte råd med två extra hästar bara sim sällskap.
Men jag kan som hästägare aäga att det finns hästar aom hellre går själva. Har själv haft två av dessa.
Den ena är ett welsh mountainsto. Hon är högst i rang oxh tycker bara att dom andra är jobbiga. Går allrtid en bit bort, och står vid grinden utan de andra när hon vill därifrån. Visst händer det någon gång att de kliar vrandra, mn flr det mesta ser man bara att hon drar sig ifrån dom andra.
Sedan hade vi ett arabsto som förvisso alltid gått med sällskap, mem hon interakterade aldrig med vare sig hagkompisrna eller hästarna i stallet.
Blev hon kvar själv nere på betet så brydde hon sig inte ett dugg. Hon föredrog att bli riden själv i lugn lunkande takt, än att gå med sällskap. Hon "pratade" aldrig ed de andra i stallet.
Det är svårt att få med en helhetsbilld med bara text, men arabstoet hade nog föredragit att var "ensamhäst". Det hon gillade allra bäst var att bli pysslad med. Hade hon bara haft mågon som gjorde det hade det nog kvittat om hon gick ensam eller inte.
Hakuna matata!
#79 De måste inte gå i samma hage, två hagar bredvid varandra gör att de kan se, höra och röra varandra vilket anses som social kontakt. Och svårt och svårt, det står rätt klart i föreskrifterna att hästar ska ha social kontakt ^^ Och galler måste det inte vara, man kan ha gallerlöst med ;)
Visst kan det finnas individer som verkar vara i mindre behov av artfränder men samtidigt så måste inte två djurindivider sitta klistrade vid varandra för att ha ut något av sällskapet, eller visa att de har det behovet. Och överlag så kommer vi ju inte ifrån att hästar är utpräglade flockdjur. Jag ser det som något man får räkna med om man ska hålla häst - att det är ett flockdjur som behöver social kontakt alltså. Precis som att en fågel behöver flyga och att en mus behöver bomaterial. Dyrt? Javisst! Besvärligt? Ja, det med. Men djurägandet är inte idel fördelar för oss människor, vi har ett ansvar att tillgodose deras behov med och kan man inte göra det så kanske man får tänka om.
Det är inte min mening att låta hård och känslokall. Jag är mycket väl medveten om vilka svårigheter som finns men ibland tenderar folk att se till sin egen bekvämlighet i första hand och bortse från djurets rättigheter.
Paulina
Kan tipsa om ett examensarbete skrivet 2010 (15 hp, C-nivå) som berör frågan "hästens behov av social kontakt - hur tillgodoser man den?" som jag tycker är läsvärt.
Paulina
Oj vad mycket ni har skrivit, men har iaf lyckats lusläst mig till att man kan ha 2 hästar i separata hagar. Men jag funderar lite på om man kan ha 1 häst ihop med tex en get, ko eller liknande och att det då fortfarande är lagligt? En liten funering..

#82 Det är lagligt om hästens sociala behov kan tillgodoses på det sättet.
#83 och det menas med det ovan nämnda att den hör, ser och kan beröras av något annat än en människa?

#84 Ex sällskap av får, kor, getter, grisar m.m.
#85 Ahh, tack =) Men jag hörde något om detta förut att det kanske skulle bli lagändring så att hästar va tvungna att gå i samma hage eller i närheten av andra hästar. Det gick alltså inte igenom?
#86 Det står som ett allmänt råd att det ska vara andra hästar som tillgodoser det sociala behovet. Det betyder att det inte är ett tvingande krav, men det är en mycket starkt rekomendation. För en del hästar så kan andra djurslag anses tillgodose det sociala behovet men det saknas bra forskning på området som jag har förstått det. Det man vet är att det kan gå, men att andra hästar är optimalt.
Paulina
#87 Ah, tack så mycket för ditt svar =)