Sajtens inriktning
Hejsan och välkommen till Djurskydd.iFokus!
Denna sajt finns till för att öka förståelsen för djuren i vårt samhälle, deras behov, beteende, ursprung och allt annat som rör detta. Vi tar upp lagstiftning och diskuterar hur det kommer sig att den ser ut som den gör men vi diskuterar även välfärden hos våra djur.
Det mesta som rör djur är välkommet på denna sajt!
Däremot vill jag göra ett litet förtydligande: djurskydd är inte synonymt med djurrätt. Etiska funderingar är välkomna på denna sajt, men de ska hålla en god ton och följa våra Skrivregler.
Detta är inte en sajt för djurrätt. Djurrättsfrågor kan givetvis tas upp här inne, men som tidigare nämnt så ska de hålla en god ton. Tyvärr har sådana frågor en förmåga att urarta och sker detta så kommer tråden redigeras omedelbart av mig eller mina Medarbetare.
Vi syns därute! :)
Paulina

Nej djurskydd är inte samma sak som djurrätt men att förutsätta att vi som förespråkar djurrätt är oförmögna att diskutera detta är lite trist. Jag är ändå tacksam för att porten inte är helt stängd.
#2 Det är inte alls förutsatt, hade det vart det så hade porten som du säger vart helt stängd :) Vilket den inte är.
Däremot vet jag av egen erfarenhet att sådana diskussioner lätt spårar ur och det skulle skada min sajt eftersom stämningen skulle bli trist och dessutom så tas fokus från sajtens huvudämne som i slutändan är djurskydd. Det vill jag värja mig mot och därför finns påminnelsen, men så länge saker går fint till, precis som det ska, så ser jag inga problem med djurrättsfrågor.
Men grunden för sajten är inte djurrätt heller, så detta är inte rätt arena för att enkom diskutera djurrätt, utan djurskydd, vilket inte får glömmas bort. Många har svårt att särskilja dessa två ämnen, så därför vill jag även göra folk uppmärksamma på att det finns en skillnad.
Paulina

Det är ingen som tjänar på att vara otrevlig så jag hoppas det går att diskutera både djurrätt och djurskydd på ett sakligt sätt. Det gäller ju även "motståndaren".
Ibland kan det vara hårfint vad som är djurrätt och vad som är djurskydd och hur långt man vill gå i en viss fråga.
Hur som helst behöver man få information om olika företeelser för att kunna ha en åsikt.
Ja, absolut! Sajtens regelverk gäller oavsett åsikt. Och visst är det så att de snavar in i varandra på en del ställen och därför så är det även svårt att hålla ett forum som detta helt "rent" från djurrätt om man nu skulle vilja det.
Paulina
Jag som stor djurvän håller med sighni att det ibland kan vara hårfint vad som är djurrätt respektive djurskydd.
Hur som helst så känns det helt rätt och bra med den här sajten så lycka till Aviendha med Medarbetare!
Tror den här sajten kommer att bli riktigt bra och fylla väl sin funktion. Medlem självklart:-)
All lycka till
Mvh medde
Sajtvärd/ djurparker/lantdjur/sheltie/astronomi
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Vad är skillnaden mellan djurskydd och djurrätt?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#8 Djurrätt är egentligen ett etiskt synsätt och det är ju inget jag vill förbjuda eller liknande :) Man får vara djurrättare, utilitaristiskt lagd likaväl som något annat.
Enligt wikipedia om djurrätt och djurskydd består skillnaden i att djurrättsanhängare vill förbjuda allt utnyttjande/användande och dödande av djur oavsett hur de behandlas, och djursyddsanhängare vill göra förhållandena bättre för dessa djur.
Exakt vart man ska dra gränsen och vad som innefattas i varje "kategori" skiljer nog från person till person och därför är det jättesvårt att ge ett kort och koncist svar á la "detta är djurrätt och detta är djurskydd". Men "kravet" finns där eftersom djurrätt ofta innefattar heta frågor och en ganska extrem syn (relativt sett såklart) där diskussionerna lätt urartar och anklagelser haglar.
Huvudsaken är den att jag på denna sajt vill ha en trevlig stämning där ingen anklagas bara för att man inte delar åsikt. Det ska vara okej att se saker olika, det ska inte uppmanas till lagbrott, även om de sägs vara för djurens bästa (ex aktivism) och det ska inte i huvudsak handla om att driva vissa frågor, utan även en övergripande diskussion där alla åsikter är välkomna.
Tumregeln kan sägas vara: var tydlig och trevlig och acceptera att alla har olika synsätt.
Paulina
För mig betyder djurrätt djurens lagliga rätt till ett bra liv som också innebär ett beskyddande.
Djurrätt - den lagliga sidan
Djurskydd - aktiv handlande för ett bättre liv för djuren
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Aha, då går våra åsikter isär. För mig är djursydd den biten som ser mer till det lagliga och djurrätt mer ett etiskt synsätt på hur man bör hantera djur, exempelvis brukar "speciesism" (diskriminering pga ras) ses som en djurrättsetisk fråga.
Paulina
Här har DjurensRätt satt ihop en kort och översiktlig lista över några etiska synsätt. (dock tar de inte upp djurrätt)
Djurskydd är inte ett etiskt synsätt i den bemärkelsen. Man kan jobba med djurskydd oavsett etisk åskådning.
Här finns en lite mer utförlig förklaring på vad djurrätt innebär. Även där menar de att "djurskyddsrörelsen" enbart strävar efter att göra det bra för djuren under tiden man "exploaterar eller dödar dem" medan djurrätt fördömer allt sådant som moraliskt fel.
Paulina
Jag är lite irriterad på djurskydsföreningar som bara bryr sig om en sorts djur. Lite falsk marknadsföring, bättre kalla sig hund eller katthem i så fall. Djurskydd är för mig att värna och ta hand om alla djur. Nu förstår jag om man inte har kunskap nog för alla sorter, men man borde försöka knyta till sig den expertisen i så fall.
Sen håller jag med om att djurrätt är mer en etisk fråga och djurskydd den faktiska lagen. Fast Alexej har rätt, det inneär även praktisk nytta inom djurskydd, medans djurrätt är något man propagerar för.
#0 Har läst igenom flertalet inlägg och liksom många andra säger måste jag verkligen framföra att du gör ett riktigt bra jobb som Sajtvärd :)
Detta är ett forum som lätt hade kunnat spåra ut utan någon person som kan se saker från båda sidorna och är opartisk och inte är rädd för att säga ifrån om någon säger är felaktigt :)
Fortsätt med det bra jobbet du gör och tummen upp för dina bra argument och åsikter :)
Cred till dig sajtvärden :) Du förtjänar verkligen att veta att du gör ett bra jobb! :)

Paulina