Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettallmänt
Läst 21540 ggr
[Emmla]
54

Prao med djur

Hej!

Nästa år veckorna 7-8 ska jag ha prao (jag går i åttan) och jag skulle gärna vilja prao någonstans med djur. (inte djuraffär)

Jag har redan sökt på skansen men då var det ända de kunde erbjuda hos hästarna och det är jag inte så jättesugen på.

Kom gärna med förslag, erfarenheter men också varningar om ni har några :)

Jag bor i Stockholm

Vet inte om inlägget passar in så bra på djurskydd men men…

Aviendha
1

Nu är jag inte duktig på sthlm men jag försöker ändå :)

Kanske finns det något djurhem? Hundstallet? Aquaria vattenmuseum? Jag vet inte hur de ställer sig till prao på veterinärkliniker/djursjukhus men du kan ju inte få mer än nej om du frågar. Viltrehabilitering? Det finns iaf två i stockholmsområdet, viltjouren och nordens viltrehabilitering. Mjölkbesättning, slaktsvinsuppfödning etc kanske finns en bit utanför stan.

redan
7

Kul att du vill praoa med djur.

När man är så ung är det svårt att finna bra praktikplatser. Du får inte lyfta för tungt och kan inte få något ansvar. Man blir då tyvärr tilldelad väldigt enkla och ofta tråkiga uppgifter. När det nu är med djur, så blir det nog mest att städa burar, sopa och rengöra skålar m.m.

Vilka djurslag är du intreserad av?

Förbered dig tidigt med frågot och funderingr på hur och varför de gör som de gör på den platsen du kommer till. Ibland kommer de som leder dig på arbetsplatsen att glömma bort att förklara, så du måste fråga själv.

Läs på själv ordentligt om de djurslag som finns på arbetsplatsen.

Ta dig inte vatten över huvudet och välj något som är svårt och där du har svårt att få göra något. Det blir bara tråkigt i längden för dig.

Stall, hunddagis, katthem, viltjouren, djuraffär,

Veterinär, forskning, djurpark, kanske vill ha lite äldre personer som kan mer.

Det står still i huvudet just nu, så jag lägger kanske till fler när det klarnar lite.

[kent2]
1

När det gäller prao med djur bör man nog tänka på vad det finns för ev. jobb i framtiden och välja plats efter det. Jag ser det som att det finns 3 möjligheter. Den första är som Aviendha skriver inom lantbruket, den andra nämns med och det är veterinär verksamhet och den tredje är djuraffär/kennel/pensionat. Att tro att man kan utbilda sig till djurskötare och sedan få arbete på en djurpark/zoo eller liknande är i Sverige är tyvärr endast en dröm (med ett fåtal undantag).

[Emmla]
2

#1 jag har hört att veterinärerna i Stockholm inte tar emot praoelever från grundskolan så jag tror att det hoppet är ute även om det skulle vara väldigt kul. Kattstall och hundstall kan jag tänka mig men jag vill gärna försöka hitta någonting lite mer speciellt nu när tiden endå finns. Viltrehablitering verkar lovande :)) vad gör man där?

#2 Jag är intresserad av i stort sett alla däggdjur, kanske lite mindre av hästar och hundar. Helst kanske lite större, vilda djur. Forskning verkar kul (om djur, inte med djur) men var skulle man kunna få prao då?

#3 Jag vill bli (ska bli) zoolog eller etolog, Men det går nog inte att prao som…

[kent2]
1

Det är lite fel årstid när det gäller zoologer och etologer, men det kan fortfarande finnas möjligheter. Dock tror jag att detta kräver att man känner någon person som jobbar som detta. Men trots detta kan du ju ändå höra med http://www.zoologi.su.se/index.php eller direkt till http://www.zoologi.su.se/tovetorp/malgrupp.php

Aviendha
2

Viltrehabiliterare tar emot skadat vilt som privatpersoner eller polis kommer in med/de åker ut och hämtar och försöker få dem att läka och rehabiliterar dem så de ska kunna släppas ut i det vilda. De tar även hand om övergivna djurungar och förbereder dem för att klara sig själva.

Det är ideellt arbete och det är nog sällan de är där hela dagarna så jag vet inte alls hur det skulle kunna fungera i praktiken att praoa där. Sen kanske jag ska varna att man kan komma att se en del hemska saker, och det är många av djuren som måste avlivas eftersom det är svårt att läka vilda djur och få dem att komma i den form att de klarar av att återvända till det vilda. Hur just de två fungerar vet jag inte så är du intresserad så kan du ju ringa och fråga vad de gör, hur de gör etc.

[Emmla]
2

ok, nu har jag sökt på viltjouren så får vänta och se vad de svarar :))

jag hittade en artikel och där fick jag känslan av att det bara var en person som jobbade där. Vad tror ni?

http://www.dn.se/sthlm/skadade-djur-raddas-pa-ekero-1.655970

Aviendha
1

Nu svarar jag lite snabbt då jag har kasst med tid så jag har inte läst artikeln. Men jo, det kan mycket väl vara så att det bara är en person där. Det är inte helt ovanligt att viltvårdare jobbar ensamma. Sen finns det ställen där ett fåtal personer gått ihop.

redan
1

Ewa är duktig. Jag var där senast för ca två månader sedan och lämnade in en skadad gräsand. Tror dock att hon kanske tycker att det börjar bli svårare.

Har en vän som praktiserade där, det var i och för sig för ca 15 år sedan, men hon var supernöjd med den tiden hon var där. Hon fick lära sig massor. Ewa är gammal lärare så hon bör ju vara pedagogisk.

Hoppas att du får komma dit.

[Emmla]
0

ja hoppas jag med :)) det kommer isåfall ta en timme att åka enkelresa, men det är det förhoppningsvis värt :=)

Bunn
0

Kanske det finns någon 4H-gård i närheten?

[Emmla]
0

Hon har inte svarat än, men hoppas jag får!

[Emmla]
0

Nää jag fick igen prao där :((((((

fler förslag mottages tacksamt!

Bunn
0

#13 Läst inlägg #11?

[Emmla]
0

Den närmaste jag vet ligger typ 8 tubstationer härifrån och jag känner mig inte så jätte sugen på att praoa där, det finns väl inte så mycket att göra?

Aviendha
0

I de flesta fall så kommer du nog få hjälpa till med skötselrutiner och dyl och det gäller väl i princip alla ställen du kan praktisera på. Undervisning, aktiv vård, träning och dylikt tror jag inte att de kommer sätta en praoelev på såtillvida denne inte är endera under specifik utbildning eller särskilt lämpad. Du kan ju alltid fråga, du måste ju inte ta en praoplats på ett ställe bara för att du hör dig för om det är möjligt och vad du i så fall skulle få göra där.

Bunn
0

Jag gjorde själv praktik på en 4H-gård när jag gick i högstadiet och tro mig, det finns massor att göra! Dock får man inte vara rädd att "få lite skit under naglarna"

[Emmla]
0

#17 nej det är jag inte, men jag är inte så himla hästvan (ok jag har ridit i typ 4 år men är fortfarande rädd för hästar).

Har även gått flera kurser på den 4H gården i Axelsberg, Men vad gör man om de tar hand om kaninerna fel eller något sådant? jag är typ orolig för det, Kan man komma och bara "ursäkta men den där buren är olaglig"

Nu kanske det låter som om jag alltid tror jag vet bäst men  D:

Bunn
0

#18 Säger du till föreståndaren/handledaren att du är rädd för hästar så ordar det sig säkert. Du kommer förmodligen få andra arb.uppgifer än de som har med hästrarna att göra.

Jag personligen tror att de flesta 4H-gårdarna runt om i landet har bra koll på vilka lagar/regler som gäller för djuren, men jag kan ha fel.
Om så är fallet så kan du nog, på ett fint sätt, säga tex. "men oj, är inte buren lite liten?"

CaithSith
1

Spånga gymnasium kan man nog göra praktik på? Den djurvådslinje jag gick brukade iaf ta emot högstadieelever som funderade på att söka dit. De har en hel del djur, ett "regnsgkogshus" med tropiska djur samt en lada och hagar med gnagare, illrar, korpar mm.

Jag tror man lär sig mycket där plus att det är väldigt bra "overall", de har fina lokaler, duktig personal och mycket djur. Så finns det kanske fler djurvårdslinjer i Stockholm har jag för mig?

Resten är jag inte helt säker på hur de gör med högstadieelever men det skadar ju inte att kolla:

Fjärilshuset, jag var där 2 veckor och jag trivdes men de har inte så mycket djur.. Det är främst akvarier, fjärilar och fåglar och några reptiler. Men helt klart mycket mer intressant och roligare än en djuraffär iallafall. De som jobbar där är väldigt snälla emot praktikanter Glad

Katthem har jag inte varit på men sökte flera då jag skulle göra praktik, de brukar behöva hjälp. Hunddagis är väldigt mysigt(om man gillar hundar och inte har något emot att ta långpromenader i alla väder).

Lantbruk har jag varit på flertal gånger, det var inget för mig. Det är väldigt tungt arbete, tidiga mornar och sena dagar. (iofs kanske de är snällare emot högstadieelever, men du vet ju säkert själv vad du är intresserad av)

lycka till :)

jossan84
0

Maila Länsstyrelsen och fråga om de tar emot praoelever på djurskyddsavdelningen.

[Forest]
0

Har du googlat på hunddagis och omplaceringshem för katter/hundar?