Vi liknar våra husdjur
En studie på hund och katt och deras ägare visat att ägarens personlighetsdrag till stor del stämmer överens med djurets.
Hunmänniskor var mer utåtriktade och sociala medan kattmänniskor var mer självständiga och kreativa.
Artikeln i sin helhet finns på Aftonbladet.
Hur stämmer detta in på dig?
Paulina
Själv är jag illerägare och det hade de inte kollat på i studien, men liksom katter är illrar solitära djur med mycket stor integritet, självständiga och envisa som synden. Envis och självständig är jag och jag drar mer åt de personlighetsdrag som de menar tillhör kattfolket.
Nu kan man ju givetvis ha blandningar och gilla flera olika djur men i grund och botten tror jag att det ligger en viss sanning i det hela :)
Paulina

Jag är kattmänniska och det stämmer bra på hur katter är, sociala på sina villkor och när dem vill. =)
Stämmer inte på oss. Både jag och min sambo skulle enligt artikeln vara kattmänniskor men vi älskar hundar och är inte så förtjusta i katter.

Jag tror absolut att ens val av djur - likväl som ras, kan avslöja en del av hur man är som person.
Man trivs ju ofta med likasinnade och jag är och kommer förhoppningsvis alltid att vara hundmänniska i största del. Dock ser jag mig själv som kreativ. 
Mvh Ellenfyrkant

Stämmer bra in på mig, är en blandning med både hund och katt.
Som person kan jag vara både social och nästan lite "för snäll" mot dem jag lever och umgås med som en trofast hud.
Sen har jag perioder då jag stänger in mig, lyssnar på galen musik och målar, syr eller skapar:) är under den perioden ganska onåbar och blir väldigt osocial då får man vänta ut mig och jag kommer när Jag vill.
Jag är helt klart en kattmänniska. =) Självständig, envis och väldigt kreativ om jag får säga det själv. :P Det sociala e bra när jag vill, men vill jag inte så skiter det sig. 

Jag har funderat på det där med katt och hundmänniska såååå mycket. Sen jag var liten. Och det känns inte som att det stämmer in på mig. ;p
Jag vill ha ett djur som sitter när jag säger till det, följer med mig när jag vill och som inte hugger klorna i mig när den får lust. En liten soldat. ;P Nej då, mina hundar är oftast ganska oregerliga, men de har ju mycket mer viljan att ställa sig in än vad en katt har.
Nu har jag både hund och katt och jag älskar min kissemiss, men jag är helt klart fortfarande hundmänniska. Däremot tycker jag att kattdjuren är finare, vackrare och underbarare än hundjuren. Jag går bara inte ihop med andra som är lika trotsiga som jag. XD
Själv är jag trotsen personifierad, får jag en order (även om jag tänkt göra det jag får ordern om redan) gör jag tvärt emot. Jag lider av att bli grupperad med andra alternativa, eftersom jag aldrig försökt passa in i någon grupp. Jag spenderade två års skoltid med att skriva, sjunga och teckna så kreativ är jag. Jag är bara social med vissa människor. Mina människor (sa katten). Så på mig stämmer det inte riktigt. Jag menar, *gnällig ljud* det är ju baaara jag som ska få min vilja igenom.
Jag är nog ensamkatt helt enkelt. ;p
jag vet inte, har ju igelkott, undra om jag fräser lika mycket när jag blir störd? :P Jo ibland så!! =D

#8 Och ut med taggarna? ;)
Jag är kattmänniska och har frigående innekaniner. Tror nog kaniner är lite åt katthållet faktiskt, självständiga och sociala när de själva känner för det, vill inte bli tvingade.
Hundar är inget för mig, inte alls.
Haha. Jag har adhd och alltiallo människa. ena dagen skulle jag nog kunna vara en kattälskare och dagen efter hund. Men älskar och har både :-)
Förutom att min 16 åriga katt ännu bor kvar på gotland.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
men om man har både katt och hund med olika personligheter då?
#12 Tror nog inte att man ska ta det på så stort allvar ;) Man kan nog se generella skillnader mellan utpräglade hundmänniskor och utpräglade kattmänniskor om man bara undersöker tillräckligt många men det finns nog en uppsjö folk som inte faller in under bara en av kategorierna :)
Paulina
ok haha