Jobba med djur?
Jag håller på att avsluta gymnasiet och har då gåtten bild och formdesignlinje.
Dags att börja fundera vad jag ska göra här näst.
Jag vill aintingen jobba med något estetiskt men sitter och känenr att kontackt med djur itne vore fel. Djurafäre eller djurhem, djurpark var en fundering men känns rätt omöjlig.
Vad finns det för oliak jobb och vad krävs för utbildnignar?
Jag har hamster katt och akvarium, har haft fåglar och hund de enda djur jag har svårt för är nog spindlar och giftiga ormar.
Tipps och ideer motags gärna =)
Har du kikat här?
Jag var på studiebesök till en djurpark med skolan tidigare i år. De anställda där hade gått en djurskötarinriktad gymnasielinje, kandidatprogrammet etologi och djurskydd eller biologiprogrammet i Stockholm (där det finns kurser i etologi).
När det gäller jobb i djuraffär är det viktigt att du känner ett driv för försäljning och service, då du mycket oftare säljer varor till kunder än att mata/klippa klor på butikens djur.
Jag tror inte att du kan livnära dig på att jobba på djurhem. Personer som jobbar på djurhem får oftast inte betalt för sitt arbete, utan gör det för att de vill hjälpa till och umgås med djuren.
Många verksamheter går inte ens i vinst, och då är det inte lämpligt att ha anställda.
En ofta gemensam nämnare för de flesta djurutbildningar på högskolenivå är krav på relativt hög nivå av matematik och kemi.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Hej ska kolla in där.
I första hand föröker jag bar hitta något att göra på deltid. Av personliga själ kan jag inte jobba heltid.
Behöver hitta något som kan driva mig frammåt.
Tyvvär är jag dålig i matte och har inte haft Kemi.
Vad finns det allmänt man kan jobba med då? Måste man gå 3 åriga utbildnignar? finns det andra sätt?
Jag ställer gärna upp i en djurafär och säjler då det rör sig om djust djur och jag gärna ser till att mer kunsakp komemr in i detta yrke. =)
Är du intresserad av hundar finns det ett antal vägar att gå där, även om man ska vara medveten att det kan vara svårt att försörja sig inom sådana yrken.
Jag vet faktiskt inte vad som gäller när man jobbar i djuraffär, om det är ett måste med relaterad utbildning eller om arbetsgivaren själv får avgöra det.
Utbildningen Djurvård kanske kan vara något för dig?
Jag har varit i din sits och vetat att jag vill jobba med djur men inte vilken utbildning jag vill gå. Nu har jag dock valt att utbilda mig till hundinstruktör i framtiden. 
Om du har andra yrkesdrömmar inom t ex något estetiskt så tänk på att djurintresset kan man ha vid sidan av jobbet. Du kan ha egna djur, driva eget omplaceringshem eller hjälpa till på andra djurhem. Du kan bli medlem i djurskydd, vara uppfödare, aktiv med egen hund - ja, möjligheterna är egentligen oändliga.
Hehe jag var (är) intresserad av samma saker. Att jobba med djur eller något kreativt/estetiskt.
Nu ligger jag ganska många år längre fram än dig och valde den estetiska vägen och är nöjd med det. Djuren kan jag ägna mig åt på fritiden. :)
Ja jag har ju redan gått estetiskt gymnasium som jag håller på att avsluta så de känns ju som att de är en bra väg. men samtidigt vet jag inte om det finns något där för mig. Kan bli mycket svårt att hitta ett bra jobb, elelr ett jobb över huvutaget.
Svårt är det minsann
I djuraffär krävs det väl egentligen ingen utbildning. Men det kan ju hända att dom vill anställa folk som i alla fall pluggat någon slags linje där man hållt på med djur.
Dom enda det egentligen krävs utbildning för är dom som äger butiken.
Man kan komma en bra bit om man har rätt kontakter och kan lirka till sig erfarenhet på något sätt. Kar du jobbat i någon typ av butik förr så kan du säkerligen arbeta i en djuraffär, för som sagt är det bara utbildningskrav på föreståndaren och största delen av arbetet är ju egentligen kundbemötande även om den gemensamma nämnaren är djur.
Ett annat alternativ är just att volontärarbeta inom någon förening som sysslar med omplaceringar, djurhem, djurskydd, allmän information eller vad som helst egentligen. Tex. SKK, SVERAK, Svemus och liknande "hobyföreningar" kan ju även vara något. Det är ju mer inriktat på specifik typ av djur/art/ras och det genererar ju inte pengar, men det kan vara givande sysselsättning på fritiden. För hittar man inget att försörja sig på så kan man ju arbeta på ICA men på fritiden städa kattburar och leka med katter på ett kattpensionat till exempel :)
Eller så startar du eget företag på sidan av där du på något vis kan kombinera ditt djurintresse med ditt estetiska intresse. Fråga mig inte exakt vad det skulle vara, fantasin är väl det som sätter gränserna till stor del men det går om man har en bra idé :)
Paulina
Ja jag har inte jobbat i afär men de ka nman ju lära sig.
Ja jag hasr fnuderat lite på att öppna eget elelr volentärarbeta. Har skrivit upp mig på att jag kan ta hand om omplacerignar och vara semesterhem. DÅ frå jag lite kontackt med djur i allafall.
Funderar på att kontackta Mariefterds omplaceringshem och kolla om dom behöver hjälp. Hörde att dom har för många djur inne nu när vintern komerm och man kan ju alltid hysa lite djur hemam hoss mig?
Helt klart att jag sak jobba med djur elerl något estetiskt. de är de jag briner för och skulel nog inte klara ett jobb som jag inte ville jobba med.