Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: djur-och-lagen
Läst 4889 ggr
liza00
0

tupp på zooaffär

va i uppsala på PALMS ZOO

och där var det en tupp som va i en voljär med andra fåglar,nån som vet om man får ha det?

jo min dotter råkade kika in i springan till personal rummet,och hon sa att det var staplar med burar som det krylla av möss/hamster som det stod AVEL på

får man som zoo ägare avla på djuren själv?

försökt hitta något om mina frågor på nätet men hittar inge vettigt

nån som vet?

sus-sharon
0

det finns (nog) egentligen ingenting som säger att de inte kan hålla tupp i zooaffär, men eftersom det är ett lantbrukets djur så får man säga dels att det är högst ovanligt och dels att den isåfall måste hållas enligt gällande föreskrifter i 1 kap. & 6 kap. L100.

Djur får heller inte staplas, vilket gör att staplarna med "avelsdjur" inte är föreskriftsenliga och inte får förekomma.

5 kap. 4§ i L80 säger också att: "Avel och uppfödning av djur får inte ske i en butikslokal eller annan lokal till vilken kunder har tillträde".

De får sålunda bedriva avel, men det måste ske på annan plats än butikslokalen, vilket gör att de bryter föreskrifterna om så sker i den butik du besökte.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Aviendha
0

#1 Men är det verkligen så? TS kikade ju in genom en springa till ett ställe kunder inte har tillträde och det var där aveln föregick. Man får ju avla i samma lokal, bara inte i själva butiken där kunder går runt. Eller tolkas "…eller annan lokal till vilken kunder har tillträde" som skiljt från början av meningen som innehåller förbudet om avel i butikslokaler och då innebär att det är totalförbud för avel i samma byggnad som butiken finns?

sus-sharon
0

#2 jag tycker att det är en fråga som står öppen för tolkning.. men jag skulle tolka det som att avel måste vara skilt från butik på det vis att det ska försiggå i annan byggnad.

jag försöker att tänka mig in i faktorer som smittskydd, utrymme osv och jag får det helt enkelt inte att gå ihop med butiksförsäljning och avel i så tätt angränsande lokaler (här verkar de skiljas med draperi?).
men det är mycket möjligt att jag gjort en övertolkning - kanske tillåter man att ha avelsdjuren "bakom skynke"?

Aviendha
0

#3 Svenska är svårt :P Min egen lilla notering är att folk syftar väldigt olika så jag har själv lite svårt att kunna avgöra exakt vad som menas. Min spontana tolkning av själva meningen är att det får vara vartsomhellst, bara inte kunder har tillträde. Men som sagt, det kan ju vara så att min definition av syftningar är fel. Men samtidigt förstår jag hur du menar och kan mycket väl tänka mig att det är så det är.

Men jag är annars inne på din linje: skälet borde ju rimligtvis vara smittskydd och stress och en arbetsplats är kanske inte den mest stressfria eller smittskyddssäkraste miljön för en hona med nyfödda ungar. Personligen skulle jag då vilja se att det skedde på annat ställe. (Om det inte är en superbutik vi pratar om som har ett specialdesignat djurrum som är ljudisolerat, har smittskyddsbarriärer och bara ett fåtal ur personal som sköter hanteringen och inte har så mycket kontakt med samma djurslag varken hemma eller i affären - detta i andra änden av byggnaden så att de inte kunde störas av oljud från folk och fä)

Får jag göra en vild gissning så tror jag att den här frågan tolkas lite olika beroende på vilken inspektör som man tillfrågar.

gulzebra
0

#1: Varför skulle de inte få staplas? Vad jag vet så får man stapla burar på varann, men det ska vara utformat så att de övre inte kan skita ner hos de undre och så att djuren inte stressar eller kommer åt att skada varandra.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Friheten
0

Tänk er vilken dröm. En djuraffär som har avel på vissa djur. :) inge mass producering där inte. Friska och genetiskt korrekta djur med härstamsbevis :)
Och personal som inte kliar sig i huvet när man undrar vart kaninen är född *dream away

sus-sharon
0

#5 just pga stress- och skaderisken. bur-på-bur-stapling på en zoobutik blir mycket lyfta/flytta - vilket faktiskt påverkar djuren negativt. risken för att välta en stapel måste också anses hög - och därmed också risken att skada djur eller t.o.m så illa att de avlider i fallet. stapling bur-på-bur försvårar också uppsikt och tillsyn.

djur har ju också en tendens att röra sig - och blir de livliga, eller om det är djur som skuttar och hoppar, så kan djuren själva välta burstapeln.

vad jag vet har jag heller inte läst någon "du får inte stapla"-paragraf, men föreskrifternas andra regleringar gör att det kan anses olämpligt att stapla bur-på-bur.

jag vet också att jag under ett par års tid haft föreläsare från såväl gamla djurskyddsmyndigheten som jordbruksverket och en hel drös med djurskyddsinspektörer som menat att bur-på-bur-stapling inte anses tillåtet och ger anmärkning vid tillsyn.

men kanske har jag fel.

gulzebra
0

#7: Fast det beror ju på vad man har för burar och hur man staplar de.

Jag har själv staplat mina burar här hemma. Finns inga som helst tecken på stress, har aldrig varit med om att burarna rasat, luckor finns på framsidorna så jag kommer lätt åt djuren den vägen (annars vore det ju dumt att stapla de, blir så sjukt opraktiskt. Fick stapla två burar med bara takluckor på varann en period, det gör jag inte om i första taget kan jag säga - så sjukt drygt, och då var det ändå bara små hamsterburar). Den enda gången burarna lyfts här hemma är vid rengöring (varför skulle man annars lyfta upp de?), då sitter djuren i transportbur iom att burarna spolas av varje gång - det hade varit samma sak om burarna stått var för sig.

Så ptja, personligen tycker jag inte att just stapling säger så mycket, utan det beror på hur man staplat de och hur burarna är utformade. 10 hamsterburar på hög blir ju skitvingligt tex, medan 2-3 kaninburar iaf enligt min erfarenhet står stadigt. Och så beror det såklart på vad man menar med stapla, min första tanke när jag läste var ett hyllsystem :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

liza00
0

sökte lite på nåtet angående "tupp på zooaffär"

kom då upp ett annat forum  "tupp på palms zoo"

visar sig att denna stackars tupp har varit där sedan i februari :(

han hade oxå marsvin och kaniner gående ihop i burar,och har för mig att man inte får ha så i djuraffär,sen om man väljer det själv hemma är en sak,fast dom egentligen mår bäst att få vara ihop men en artfrände.

plus att dom har fått anmälningar på sig många gånger tidigare och stått om det i UNT.

har mailat länstyrelsen i uppsala och ställt lite frågor angående detta,

tycker inte att han ska få ha sin zoobutik om han inte håller på reglerna som finns angående djurhållning på zoo affärer

spiritedaway
0

#9 Jo dom får ha kaniner och marsvin ihop även på djuraffärer.

Tillägg: Tyvärr. Jag tycker det är dumt att ha marsvin och kaniner ihop alls. Finns som ingen mening med det, bara mest risker.

Friheten
0

Men rekomenderadat att man inte gör det.

Ellenfyrkant
0

#6 Fast onekligen lät det ju som en typ av massproduktion då TS beskrev det som kryllande…

Jag avskyr i princip allt som har med djuraffärer som säljer djur att göra.

Mvh Ellenfyrkant

BMEXX
0

Precis som #12 säger så tycker jag också det låter sjukt. Nåde dem om de har ett gäng stackars honor där som måste agera avelsmaskiner. Iaf hamstrar ska bara ha max 2 kullar. Men ja vi vet ju inte hur det går till så ska vara tyst.

Men jag är nästan till ~80% säker på att man inte får ha avel i samma lokal öht. Däremot kan ägaren ha hemma hos sig och sedan ta med ungar och sälja.

Tycker även det verkar riskabelt, är dom där utifall t.ex mamma mus ska födda lör kväll? men det blir problem ska hon måste plågas till mån morgon eller tom dö där?

Fnys!

// Pabblo

Aviendha
0

#13 I samma lokal som kunder vistas är det inte okej att hålla djur för avel, står klart och tydligt i L80. Däremot så får avel ske i rum där besökare inte har tillträde.

Man får ju hoppas att de som har djur som får kullar i affär faktiskt har koll på dem även om det är helg.

ivanhoe81
0

de kan ha dem i samma byggnad som jag förstått men i ett rum som kunderna inte kommer in i alltså typ personalrum etc

BMEXX
0

#14 Hmm okej, har för mig att det varit någon liknande diskussion på hamsterifokus och då sas de att man inte fick ha ens i ett avskilt rum men aja.. ni har lagen framme så:)

Du det hoppas jag med:S

// Pabblo

Aviendha
0

#16 Det beror ju lite på hur man tolkar det hela. Exakta ordalydelsen är (5 kap. 4§ i L80) "Avel och uppfödning av djur får inte ske i en butikslokal eller annan lokal till vilken kunder har tillträde".

Som du ser så diskuterar vi samma sak längre upp men jag frågade häromdagen en av mina lärare (som arbetat både som djurskyddsinspektör och på Jordbruksverket) och hon menade att bakrum/personalutrymmen eller vad man ska kalla det var okej. Syftet är att djuren inte ska direktutsättas för den stress och smittorisk som kunder/besökare kan innebära. Kan kunden komma åt djuren är det inte lagligt med andra ord.

Nu kanske inte så många avlar med flit men det händer säkert titt som tätt att de får in djur som redan är dräktiga vid leverans utan deras vetskap. Då är det ju rätt svårt att rent praktiskt ha en annan lokal i en annan byggnad skiljd från butiken som man ska förvara dessa djur i.

ivanhoe81
0

ja kunderna har väl inte tillträde till personalrummet som jag förstått, så där tycker jag att det är lagligt, lager går också bra,

gulzebra
0

#13: Djur ska enligt lag ha tillsyn varje dag, så om en mus föder på en lördag men inte upptäcks förrän på måndagen efter så har man redan där begått ett lagbrott.