Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: allmänt
Läst 15967 ggr
[GlittriGris]
16

Utbildning till djurinspektör.

Hejsan! Jag går i 9an och ska välja gymnasium snart och jag vill försöka bli djurinspektör.

Vad är då  för gymnasielinje jag ska välja?
och hur svårt är det att komma in ?
Hur många poäng behöver jag?

förstår att jag får plugga vidare på högskolan ett par år efter såklart.

Jätte glad för svar googlade men hittade inte svar så hoppas på er :)!

Carlo
0

Hej GlittriGris !
Här hittade jag en väldigt bra källa  För att bli djurinspektör
Hoppas att det var till bra hjälp

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus

Aviendha
0

Som ett komplement till länken ovan så tänkte jag länka till det som står på jordbruksverkets hemsida om hur man blir djurskyddsinspektör.

När det gäller gymnasieval så beror det lite på vad du planerar att göra efter gymnasiet. För etologi och djurskydd (vilket i dagsläget är den enda utbildningen som i sin helhet leder till att man kan jobba som djurskyddsinspektör) så måste man i dagsläget ha grundläggande behörighet plus matte D, Kemi B, Biologi B och fysik A. Intagningspoängen ligger rätt högt nu, över 18 tror jag.

Annars kan man ju gå biolog, agronom, husdjursvetare osv och komplettera med enskilda kurser för att få behörigheten för jobbet.

I vilket fall: jag gick naturvetarlinjen på gymnasiet och studerar nu vid SLU på etologi och djurskydd för att bli djurskyddsinspektör. Många av mina klasskompisar har gått på olika naturbrukskolor. Man kan nog välja lite vad man vill bara man får ihop en grundbehörighet och sen är det ju en fördel om man har kurserna som det är krav på för att komma in på det program man vill gå sen. Skulle man inte ha det så är det ju lätt att komplettera med dem efteråt via Komvux.

Caspia
0

# 2. Fast Komvux-komplettering ska man nog varna lite för, det vet man ju aldrig om det tas bort som hotas från politiskt håll med jämna mellanrum. Ett alternativ är Naturvetenskapligt basår, som finns på folkhögskolor och högskolor, om det tillåts vara kvar.

Envishet och drömmar

Aviendha
0

#3 Den debatten har jag missat Skäms Men det vore ganska så urbota dumt att inte kunna komplettera enstaka kurser för särskillda behörigheter. Alla basår täcker inte in sådant och ett basår för en kurs som är avklarad på en halv termin.. Men men, politik är väl som det är det med :)

Caspia
0

# 4. Haha, jag tycker som du. Tänk vad bra det vore om det var vi som bestämde istället!

Envishet och drömmar

Aviendha
0

#5 Yeay! Skrattande

gulzebra
0

#4: Alliansen brukar komma med det då och då. Närmare mestämt Hägglund om jag inte minns fel… Att ta bort Komvux ska få folk att sluta skolka osv i gymnasiet påstår han.

OnT: Det finns ju naturbruksskolor som har NV också. Mitt gamla gymnasie hade tex NV-djurvård, NV-häst osv, där man läste allt som på nv men även körde på naturbruksämnen beroende på vilken inriktning man valt. Vet inte om man får rätt behörighet där men det kan ju vara värt att kolla upp :)

Satsa hårt på att få bra betyg nu i högstadiet bara, det suger att inte komma in där man vill. Försökte själv komma in på NV-djurvård men det kunde jag se mig i arslet efter med mina betyg, och då hade jag ändå rätt bra betyg med VG som medel :(

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Aviendha
0

#7 Jag vet inte hur det var när andra var 15 men när jag var det så hade inte jag en susning av vad jag ville göra. Eller ja, jag ville ju grejja med djur men trodde inte på en framtid inom det. Sen var det civilekonom på tapeten, socionom och ja.. 22 och nu vet jag vad jag ska göra, och jag hade turen att ha alla behörigheter men tänk om jag hade gått handel? Jaja, det hör väl snarare till valtråden :)

Jo, jag tror att de ger rätt behörigheter eftersom många klasskompisar gått naturbruk NV och kommit direkt från gymnasiet och in på universitetet. Iaf etologi och djurskydd, sen vet jag inte vad det finns för krav på agronom t.

gulzebra
0

#8: Håhåjaja, samma här. Men det ska man tydligen veta enligt Hägglund, om jag inte blandar ihop personerna nu. Och vi som helt enkelt inte klarade av gymnasiet ska inte ha en chans heller… Pluggar själv på Komvux nu helt enkelt för att jag aldrig slutförde gymnasiet.

Ah, vad bra :) Och gör de inte det så är det ju ingen big deal - om skolan har kurserna som behövs så kan man ju använda sina valbara kurser till det som fattas. Själv gick jag hästhållning och hade pluggat etologi bland en drös djurvårdare om det inte vore för en schemakrock, exempelvis :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

sus-sharon
0

om man tänker sig att man tar vägen via någon av SLU:s utbildningar för att bli djurskyddsinspektör så kan man hitta 2009 års antagningsstatistik här.

Observera att det inte är statistik för senaste instagningen och jag tror att siffrorna är lite högre i år. Söktrycket blir också hårdare (=fler sökande till platserna) för varje år.

Jag går, liksom Aviendha, Etologi och Djurskyddsprogrammet och skulle faktiskt inte rekommendera andra program om man vill arbeta som djurskyddsinspektör.

Så som det ser ut idag så krävs Ma D för intag på EoD, därför skulle jag personligen rekommendera naturvetarlinje, främst eftersom man annars själv måste se till att få med Ma D i sin kursplan och det är inte alltid lätt.

Om du vill gå en naturbrukslinje skulle jag dock rekommendera dig att prata med syokonsulenten på den skolan och berätta om dina framtidsdrömmar. Då kan du säkerligen få hjälp att sätta ihop rätt kurser i din kursplan.

medarbetare på djurskydd.ifokus

sus-sharon
0

F.ö. Aviendha, så råkar jag veta att det är beslutat om att man får antas till EoD efter avklarad naturvetenskaplig bastermin om man inte sedan innan har behörighet ;)

medarbetare på djurskydd.ifokus

Aviendha
0

#11 Jo, basåren täcker ju in det mesta och EoD har egentligen inte så unika och orealistiska krav för att antas heller, men det var mer generellt då det finns andra utbildningar som kan vara svåra att komplettera för att fixa behörighet till om möjligheten till att själv plocka kurser lite som man vill försvinner helt.

[GlittriGris]
0

Att klara matte d kan bli riktigt tufft..

Aviendha
0

#13 Men inte omöjligt! :) Jag är ingen större fan av matte, men alla kurser bygger ju på det man lär sig innan och lägger man ner lite tid och ber om hjälp när det krånglar så kan man komma mycket långt.

Caspia
0

# 13. Allt går bara man vill, även matte d! Ett tips är att "anställa" någon som kan hjälpa en, t ex en universitetsstuderande i ämnet. De brinner ofta väldigt mycket för sina ämnen och kan förklara lugnt och på andra sätt, och har bara en elev och inte 25…

Envishet och drömmar

[GlittriGris]
0

Det har ni båda rätt i att det inte är omöjligt och att allt går om man vill:)

tror det blir lättare när man sitter där och får hjälp , för nu känns det bara skrämmande men det försvinner nog.

Vill verkligen det här så ska inte se matten som ett problem utan mer som en utmaning, så har man ju jobbet som en morot ;)

Aviendha
0

#16 Jo, det brukar ju alltid vara så att det ser ut som överkomliga berg men oftast visar det sig att det inte är så farligt när man väl börjar :)

ala02
0

Som det ser ut till slut i den stora skolreformen så blir det ingen jätteskillnad. Det som händer är att man byter namn på samma sak. Kurser blir ämnen, et betygssteg till införs, jättebra. Mediaprogrammaet försvinner, fast det går att läsa samma kurser ändå. Den teoretiska delen ligger inom samhäll, den praktiska inom estet. Komvux har man inte pratat så mycket om, men antagningen till högskolan görs om och 25/4 försvinner. Man får redan nu meritpoäng när man läser extraspråk och matte.