Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: hundar
Läst 2921 ggr
Banankaka320
0

Hur fungerar det egentligen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

LÅNG TEXT. Feta texten är väl "viktigaste" antar jag.

För ett antal år sedan så var det en gammal tant som hade samlat på sig otroligt många Perserkatter här i området i olika stugor och gömda inne i skogen. (2007)
Vi skulle skaffa katt och jag ville "rädda" en katt så vi åkte till de nya ställerna där katterna var på.

Men dem var inte alls så himla bra som jag trodde, det var massa katter överallt, stank skit och katterna hade panik i boxarna och hon som "passade" dem ville knappt göra sig av med dem heller så polisen fick sitta där och "dela" ut katter till nya ägare.

Jag gick in och kollade i boxarna och hittade den katten jag ville ha, alla var livrädda men jag lyckades fånga in henne och någon där blev sur på mig och sa att jag inte fick ta henne men så kom polisen och lät mig skriva på papper.

När vi var hemma kände jag att hon hade världens största matta under magen och avföring över hela sig, jag ville inte vänta tills nästa dag då katten verkade inte så stressad så vi klippte bort allt hår på magen och rumpan/musen och gav henne ett bad. Hon blev genast mycket piggare.

Nästa dag låg hon under min säng hela dagen och var rädd för allt, men jag visade henne mina råttor (som hon ej kunde ta för sig.) och då blev hon lite mer nyfiken på rummet. (Hade henne i mitt rum så hon skulle vänja sig långsamt vid ny miljö.)

Hon hade ständiga diarrer och sket bokstavligt talat på sig så fort något hände. (Nysningar, skall, plinga, sms.)

Vi åkte till veterninären och fick massa tips på pasta och sånt men ingenting fungerade, hennes tarm var förmodligen helt trasig av oro. Min syster testade att ha henne hos sig med en lugnade hormonboll för katter, fungerade inte heller. Hon blev avlivad, jag saknar henne fortfarande för hon hade en sån underbar personlighet och var trogen som en hund.

Nu till huvudsaken, hur fungerar det där egentligen?! Varför har inte katterna varit hos veterinären innan? Jag minns inte vad det var för lapp jag skrev på men jag antar att det var något kontrakt för att jag måste till veterinären med henne. 70 katter är jävligt mycket och jag förstår att man inte kan göra allt för alla, men åtminstone ge alla ett bad och klippa bort tovar?

Dem säger att de avlivade de värsta katterna, varför kunde inte hon som passade katterna sköta om alla och "fixa" alla katter lite innan? Dem hade varken mat eller vatten i stallet. Börjar bli lite osäker om det verkligen var ett sånt hem där dem passade katterna eller om det var den sinnessjuka tanten, men jag är säker på det var ett hem eftersom vi hade olika ställen att välja emellan.

Banankaka320
0

Det sista lät väldigt fel, men jag är trött i huvudet och hoppas ni förstår min text xD

Aviendha
0

Det är väldigt svårt att uttala sig om ett specifikt fall (ditt) när man inte vet mer om det och du inte heller vet/minns så mycket om det.

Rent logiskt så ja, alla djur borde få nödvändig vård och omvårdnad i väntan på omplacering efter att de omhändertagits. Men det kan ju även vara så att de förlade ägaren att göra sig av med katterna, dvs inte omhändertog dem. Det är inte heller helt ovanligt att man sätter sådana beslut, att de själva ska omplacera och/eller bara får hålla ett begränsat antal djur. Om det var så i ditt fall så kan det ju enkelt förklara varför din katt var i så dåligt skick när den kom hem till dig, om ägaren misskött djur fram tills dess, varför då lägga tid på dem när hon skulle göra sig av med dem liksom?

Men det går till såhär generellt: djuret omhändertas och tas till en uppstallningsplats, oftast pensionat eller liknande för hund och katt. Länsveterinären ska rådfrågas och en omplacering ska ske i samrådan med denna och länsstyrelsen. Behöver djuret avlivas så sker även det i samrådan med länsveterinär.