Kommunala förbud mot katter
I Dalarnas Tidningar står att en kommun inte kan införa regler om att man inte får ha lösspringande katter hur som helst. Nu har jag bestämt för mig att det finns kommuner som infört sådana regler. Har dessa kommuner inget stöd i lagen? Hoppas, att man har fel i Mora.
Kan ni vara snälla och hjälpa mig med att få en lista på vilka kommuner och/eller fastighetsägare som infört regler om att man inte får ha katter lösspringande i tättbebyggda områden.
Tyvärr är det ju så att det till syvende och sist är katterna som får ta smällarna när de släpps ut hur som helst och grannar blir förargade över smutsiga trädgårdsmöbler, uppkrafsade blommor, förorenade sandlådor och ovälkomna besök inne i husen.
Har ingen koll alls när det kommer till katt men jag trodde faktiskt att man som ägare till en fastighet (eller flera) faktiskt hade rätt att avgöra om man ville ha djur i den eller ej. Står det i hyreskontraktet och hyresgästen bryter mot villkoret har väl fastighetsägaren rätt att vräka hyresgästen? Eller har jag helt fel? Tycker att det borde vara en skillnad i en kommuns rättigheter/skyldigheter jämfört med en fastighetsägare.
Lagstiftning utanför djurskyddet är inte alls min starka sida, men kanske kan brott.ifokus fylla i de luckorna?
Paulina