I L102 (föreskrifter och allmänna råd för hållande av hund och katt) står detta under kap 3, 9 § "Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder. Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger."__
Så det är olagligt att sälja ungen enbart pga. att den är för ung. Däremot så kan det ju kanske räknas som "särskilda skäl" att kattmamman inte fungerar med den andra katten i hemmet.
Å andra sidan så kan man ju tycka att det borde gå att avhjälpa situationen genom att dela av hemmet i tio veckor framöver så att kattungen är flyttklar och då även kattmamman.
Jag är rädd att det inte kan sägas vara ett solklart lagbrott, just pga att man kan vända och vrida på "särskilda skäl" en hel del, och vi vet ju inte mer än det lilla som står i annonsen. Det kan ju faktiskt vara så illa ställt att kattmamman (och därmed även hennes unge) skulle må mycket bättre av att skiljas från den andra katten. Tyvärr så tolkar olika djurskyddsinspektörer saker olika, en del hade nog tolkat detta som rent av olagligt medan andra hade tolkat det som ok eftersom det faller under just det där med "särskilda skäl"
Sen kan jag ju rent personligt tycka att det är fult. Riktigt fult, för föder man upp har man i mina ögon ett enormt ansvar och ska ha en backup-plan för eventualiteter som detta som inte inbegriper att en tvåveckors unge med mamma ska behöva genomgå den stress (och fara som det faktiskt kan medföra) att byta hem och ägare.
(Om ni inte klickat vidare gäller frågan en annons där en kattmamma med en unge på två veckor säljs eftersom hon inte fungerar med annan katt)
Paulina

jag skulle säga, ja, det är tillåtet; såtillvida att mamma och unge säljs tillsammans.
paragrafen som Paulina citerar reglerar försäljning av kattunge (ensam); vilket gör att jag tror att man "enkelt" kommer undan i detta fall.
däremot kan jag hålla med om att det är riktigt, riktigt osmart, oplanerat och fult gjort att ställa det för sig på det viset.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#1 Ok. Men oftast är det också så att kattmamman inte går ihop med andra katter eller djur just när hon har ungar just för att hon skyddar dem.
#3 Jo, det är inget ovanligt alls och detta borde ägaren rimligtvis tagit reda på innan parningen och då funderat ut en lösning på om jag får säga mitt. Men ja, jag tror inte att man skulle kunna komma långt med det hela tyvärr.
Paulina
#4 Inte jag heller. Fattar bara inte att blocket godkänt annonsen äns.
#5 Fast egentligen är det ju inte blocket som företags skyldighet att kolla så att alla lagar efterföljs i det som säljs, eller vara de som sitter på moralpinnen i vad som isf får läggas ut på annons och vad som inte får.
De har säkerligen en spärr som gör att man inte kan lägga ut saker som helt uppenbart bryter mot lagen (ex försöka sälja ett barn) men med tanke på hur fort en annons passerar deras granskning innan publicering (en timme max när jag lagt ut saker) så lär den vara rätt ytlig med tanke på den mängd annonser som strömmar in varje dag. Ansvaret ligger trots allt på individnivå.
Paulina
#6 Jojo, men jag tänkte mer på deras regel om att ingen katt får säljas under 12 veckor och att de följer sveraks rekommendationer vid försäljning av katter. Vet inte hur denna annons hamnar under den regeln.
#7 Jadu, hur de resonerade där vet bara de ^^ Men kanske tänkte de inte på ungen som enskild katt, utan som "bihang" till mamman eftersom den regeln om 12 veckor är ju framtagen för ensamma kattungar?
Paulina
Detta tyckte jag var oansvarigt av kattägaren.. en katt som flyttas till främmande miljö kan lätt bli stressad. Jag tycker att det är en sak om särskilda skäl råder, så som veterinär, speciellt när kattungen är så ung.
Varför inte hålla katterna särade ett tag tills kattungen är lite äldre.
Kunde inte låta bli så jag skickade en anmälan till Blocket, får se om det händer något eller om jag blir kontaktad..
Vissa ska inte ha katter.. å ska dom vara ute så kan man ju se till att kastrera dom då risken är stor att dom kommer hem med oönskat tillskott 
men för att det ska räknas som särskilda skäl måste man ju ändå få det godkänt. Det är inget man kan avgöra själv.
Men det är svårt att säga om det är lagligt eller ej egentligen. Kanske bäst att skriva och fråga jordbruksverket.
Kan bara meddela att annonsen är borta nu. Jag har inte fått något meddelande själv från Blocket, men antar att det är p.g.a. att kattungen är för ung..att den stred mot deras regler. För skulle ju vara otroligt att annonsen försvann just nu då den varit inne ett tag redan..
#10 Jo det måste man ju fråga först. Eg så borde man skriva och fråga dom, det kan ju om inte annat vara bra att veta ifall någon annan ser det framöver