Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: allmänt
Läst 2802 ggr
Aviendha
0

"Den unika hunden"

Jag hittade en intressant dokumentär på SVTPlay idag som hette "den unika hunden".

Den var lättförstådd men tog upp riktigt intressanta saker även för den lite mer insatte. Den handlade om hundaveln, hur den skett och vilka olika syften den haft.

Vettiga experiment nämndes och förevisades, exempelvis ett om vargars och hundars skillnader i komunikation med människor. Lite genetik fanns med, och jag tyckte att det var riktigt intressant att de ansåg att hunddjurens genom var "ostabilt" och dess motstycke existerar inte hos några andra däggdjur och det var detta som gjorde den enorma variation i hundraser möjlig.

Jaja, jag ska inte berätta alla roliga saker ;) Så, är du som jag och fördriver slötid med dokumentärer så har jag ett tips :)

enbartmalin
0

Finns en engelsk också, om hur hårt hundarna är avlade och vilka fel det gett på de olika raserna, hur dom såg ut från början och hur överdrivna deras utseénde är idag.
Dess värre försvann länken när jag formaterade datorn.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Fann dokumentären Här

Hälsningar Malin

Aviendha
0

Härligt Malin! Den har jag letat efter och tappat och gett upp sökandet efter :P Tackar!

sighni
0

Jag har sett det här programmet tidigare men missade sista reprisen. Det är alltid kul när de visar lite mer seriösa hundprogram på tv.