Djurskydd iFokus

Djurskydd

Läst 215 ggr
91Marran
0

Hade inte råd att avliva

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som kan komma åt hela artikeln?

Mvh
Mig

Maria
5

Bra att han åtlas.
Har man inte råd ska man INTE ha djur😠

/Maria

Fridaaaa
0

Har man inte råd med det, får man ju anlita jägare i så fall

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

91Marran
0

Många tror att det bara är mat och kattsand som behövs.

Mitt ex hade en katt tillsammans med sin mamma när vi träffades. De bodde i lägenhet.
Den hade inget klösträd. Bara en sån liten som ligger på marken. Helt ostimulerad. Jag lekte med den en gång. Fick en tillsägelse efter en stund för katten var på väg att jaga leksaken och det var inte okej. Nästa gång jag var där så trodde den att jag skulle ta fram leksaken och gav sig på min hand. En gång kände den sig instängd av min fot så den attackerade den. Veterinären erbjöd medicin mot humöret. De ville inte det för att det var för dyrt. Inte heller omplacera så den fick gå ut. Det var i inte snällt mot katten. Så den avlivades helt frisk just för att de inte hade råd. Så tråkigt att se och att inte kunna göra något.

Har man varken kunskap eller råd så ska man inte ha katt.

Mvh
Mig

[Winternight]
2

Jag har sagt det i många år i många olika sammanhang och fått ta en hel del smällar för många menar det ska inte vara status att ha djur men det handlar ju inte alls om det istället handlar det om att kunna ta hand om och ge den vård ett djur behöver.

Bra att det blev åtal och anmäldes för våra djur ska inte lida och fara illa så har man inte råd ska man kort och gott inte skaffa djur det är alldeles för enkelt men tack och lov börjas det stramas åt även mer vad gäller katt med registrering osv men mycket mer behövs arbetas med för att höja kattens status.

Jag hade en bekant vill inte kalla henne för väninna men vi sågs ibland och det här är många år sedan hon hade en hona som fick ungar och något var fel på dom minns inte exakt nu men hon ringde till mig och berättade att hon hade dränkt kattungarna i handfatet eller om det var badkar jag fick ju världens spel skrek åt henne att du ska ta dom till veterinären inte plåga ihjäl och massor med svordomar jag undviker dom för en gångs skull för dom vill ni inte ens höra vad jag vräkte ur mig.

Hon blev helt paff och trodde att jag skulle förstå henne som är sån djurvän och har katter hur f hon kunde tro att jag skulle acceptera något sånt vidrigt jag anmälde så klart men det blev inte så mycket mer av det bevisen var undanröjda och det var 90-talet och även här handlade det om att hon inte hade råd.

Hade hon ringt mig innan så hade jag kunnat ta med kattungarna och låta en veterinär avgöra om dom gått att rädda, dom hade kunnat komma till ett katthem eller somna in smärtfritt istället för att plågas till döds genom dränkning.

Det här är ett bland det värsta jag vart med om och hoppas aldrig möta något liknande igen vart den här tjejen sen blev av vet jag inte jag bröt all kontakt för sånt folk vill jag inte kännas vid och det sjuka med henne var hon trodde jag skulle förstå men där bedrog hon sig å det grövsta jag skrek på henne så jag blev hes för något sånt här kan jag aldrig varken acceptera eller förstå.

Det är så viktigt att folk inser att djur kostar pengar att dom åldras och blir sjuka och det är både positivt och bra att sånt här anmäls för det handlar om liv som känner och lider.

Någon som vet hur det gick för katten som TS tar upp ? avlivning förstår jag men vem tog hand om det ansvaret jag menar det måste finnas någon form av akuta resurser när sådant här sker för djurets skull så dom kan befrias från sitt lidande.

Lillaedet
1
Valdemarsviksbon förstod att hans katt var döende och ringde till veterinären. Men när han hörde hur mycket det kostade att avliva djuret ångrade han...
Magi-cat
0

Det är inte så himla lätt ibland … Det kan vara långt till veterinär. Alla har inte tillgång till bil. Har man färdtjänst som i det här fallet, är det inte säkert de tar med katten!

"Katten Nisse har öronproblem och behöver med jämna mellanrum gå till veterinären. Men matte Anne-Maj Karlsson, 82, i Ljung har svårt att ta honom dit.

Hon är beviljad färdtjänst, men i Herrljunga får husdjur inte åka med i färdtjänsten, trots att kommunfullmäktige 2024 röstade för det. Vanlig taxi har hon inte råd med.

Nu önskar Anne-Maj att reglerna för husdjur ändras."

https://www.sverigesradio.se/artikel/anne-maj-82-i-tarar-far-inte-ta-med-sin-sjuka-katt-i-fardtjansten?

Det borde vara enkelt att ändra de reglerna.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Katten Nisse har öronproblem och behöver med jämna mellanrum gå till veterinären. Men matte Anne-Maj Karlsson, 82, i Ljung har svårt att ta honom dit.Hon ...
Uppkatten
0

#4 Även jag har haft en kompis som lät avliva småkattungar på ett förfärligt sätt.

Hennes man var världens största djurvän, sa hon alltid. Och han var gullig. Familjen hade hästar och en katt, och lade massor av tid och pengar på hästarna.

Katten fick ungar, och sedan ännu fler ungar. Det var då det hände. Hon ringde mig och berättade hur de hade lagt de nyfödda kattungarna i en påse, och hur hennes man fått gå ut och slå ihjäl kattungarna mot typ en sten.

Jag blev förstås också galen, dessvärre behärskat galen…

De lät medvetet bli att berätta för mig att det här skulle ske, så att jag inte skulle invända. Jag fick därför heller aldrig chansen att rädda kattungarna eller chans att bekosta avlivning hos veterinär. Att avliva en kull kattungar kostade vid den här tidpunkten 100 :- (för hela kullen) och det tyckte min kompis inte att de hade råd med. Trots att de lade ner åtskilliga tusen på hästarna varje månad, och säkert hade både fredagsmys, lördagsgodis o.s.v. i familjen.

Jag kan säga att de här personerna sjönk i mina ögon efter det här. Jag har i stort sett inte haft någon kontakt med dem, och det har gått typ 20 år eller så nu. Kattmamman då? Ja, hon gick ut på byvägen och där blev hon ihjälkörd… Hennes första kattungar (som blev till trots p-piller…) vill jag minnas omplacerades till folk som var vana vid att ta hand om små kattungar…

Känner verkligen förakt för människor som beter sig så här, när det finns bättre alternativ. Här gick det inte ens att skylla på misär, psykisk ohälsa eller liknande.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

UlrikaD
2
När Anne-Maj Karlsson i Ljung ville ta sin katt Nisse till veterinären med färdtjänsten fick hon nej från Herrljunga kommun.Detta trots att kommunfullmäktige ...
Draken
3

#0: En sån gång tar man sig råd att betala, låna pengar av någon privat i värsta fall.
Bra att han blir åtalad.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis