Håll koll i morgontrafiken!
Har ni ställt om era klockor till sommartid? De närmaste veckorna är det läge att vara extra uppmärksam i trafiken och försöka ha koll på om något gömmer sig i dikena eller deras närområden. Våra vilda djur ställer nämligen inte om klockan över en natt. De har i viss mån lärt sig när det brukar vara rusningstrafik då alla ska till sina jobb på morgonen, och när det brukar vara lugnt så att man kan springa över utan risk. En morgon stämmer dessa tider inte längre, men djuren följer sina vanor och springer över vägen när de brukar ändå. Därför blir det alltid en topp i viltolyckorna när vi ställer om till sommar- eller vintertid. Snälla ni, var uppmärksamma och ta det försiktigt i morgon- och kvällstrafiken nu!
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Ska säga till mamma och pappaa stackars djur😢
#0: Ja det är fruktansvärt 😢 Vi har mycket rådjur härikring och de korsar vägen på morgonen. Ser dem alltid om man är ute före sju på morgonen.
#0 Bra påminnelse!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Det är konstigt det aldrig uppmärksammas i tidningen. Borde automatiskt skrivas varje gång man skriver om ändra klockan.
#4: Ja, för även om man struntar i djuren borde man vara rädd om sin bil och sig själv, kan man tycka… 😏
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tyvärr ser man så gott som aldrig några skriverier om saken i Sverige, förutom att topparna syns i olycksstatistiken. Däremot har jag läst en del artiklar på tyska, så förhoppningsvis börjar man uppmärksamma saken åtminstone nere på kontinenten. Törs man hoppas att sommartiden så småningom kommer att avskaffas på EU-nivå? Det har varit tal om det, men inte gått igenom.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Tror nog landsortstidningar nämner saken, de brukar kunna skriva om allt möjligt vardagligt som att fru andersson har blivit bestulen på en kaffekopp osv.
#0 👍