Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketterdjurskyddlantbruksdjur
Läst 119 ggr
Uppkatten
0

Osynliga stängsel

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Virtuella stängsel skulle innebära lägre kostnader för lantbrukare och mer utevistelse för djuren, enligt forskaren Lotta Wahlund. Nu genomförs en utredning ...
Maleficum
5

Det man ju funderar över är vad som händer om det blir något fel med tekniken, kommer den helt sluta funka eller finns det risk den börjar dela ut elstötar helt oförutsägbart. Är det kopllat på så vis att om ljudet slutar funka så slutar även stötarna funk.

Vad händer om djuren blir skrämda och springer i panik. Kommer de fortfarande stanna upp för signalen eller kommer de bara springa vidare och kommer de kontinuerligt få elstötar då om de hamnar utanför området eller sker de bara ett begränsat antal gånger.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nordanälvens
1

Man har ju förstått att elhalsband och osynliga elstängsel inte är etiskt försvarbara när det gäller hund, varför skulle det då vara det för kor?

Han/honom

Draken
1

#2: Det stämmer.

Vet faktiskt inte hur de tänkte här. Nu har ju både kor och hästar elstängsel, men att sätta på dem elhalsband känns inte alls bra.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Nordanälvens
0

#3 Vet inte om reglerna på utformningen är annorlunda, men man får ha elstängsel till hundar med. Är väl ingenting jag själv skulle våga ha.. kan vilda rovdjur komma in där det endast är stängslat med eltråd kommer väl hundar ut med om de verkligen vill 😅

Han/honom

UlrikaD
1

Finns ju elhalsband till hundar som gått helt fel. Som chockar för mycket, för hårt, hela tiden osv.
Vad händer med en ensam ko med ägaren långt därifrån om det händer?
Jag är väl generellt emot saker som är ett "straff". Hade det varit hundar hade man lärt in det på andra sätt. Med positiv förstärkning istället. Fast då är det ju inte heller en flock att lära på en gång. En ledar-ko kanske som alla följer.😉

Draken
0

#4: Det borde ju vara utformat på annat sätt, men jag har faktiskt aldrig hört talas om att man kan/får ha elstängsel till hund?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maleficum
1

#6: "För att få använda synliga elstängsel måste ytan som omgärdas av stängslet vara minst 20 gånger minimimåtten för rastgård eller annat utomhusutrymme. Elstängsel får endast användas utomhus och under förutsättning att hundarna kan nå det från marken. Stängslet får inte utformas så att hundar kan fastna i det."

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.1b1d393819324610c3748755/1732515885616/Djurskyddsbest%C3%A4mmelser%20hund.pdf

Kan tänka mig att de gånger någon faktiskt använder sig av den lagen är när man har boskapsvaktande hundar (och är väl en bra lag så att man kan använda sig av boskapsvaktande hundar i hagar stänglade med elstängsel).
För tex en hund under 25 cm i manken behövs det 120 kvm om de ska ha elstängsel.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu