Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketter: djurskyddsmådjur
Läst 426 ggr
Uppkatten
1

Större utrymme för kaniner

Jordbruksverket föreslår att kaniner ska få större utrymme. Superbra förstås. Men om baksidan blir att många dumpar eller låter avliva sina kaniner så blir ju det inte heller bra.

Hur tycker du att man ska tänka? Vilka behov har kaniner och hur ska de tillgodoses? Läs och tyck till.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63gVbO/jordbruksverkets-nya-regler-kan-tvingas-avliva-sina-kaniner?fbclid=IwY2xjawJBTjZleHRuA2FlbQIxMQABHaLcneZh7NrV_gzLLP0gwOZU_Yt1k_bhtLWl7wm_fVqdvJnnkc__5pe5NQ_aem_cxg-5gVcxGZ6vws0Ly06qA&utm_medium=share&utm_source=androidapp

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Stampe och Lille-Skutt skulle få det bättre. I stället kan tusentals svenskar tvingas avliva sina kaniner. – Jag kommer behöva göra mig av med Helmer, säger Ulr
OberonsMatte
2

Om de på fullt allvar menar att kanin i lägenhet ska ha eget utrymme på minst 10 (!) kvm är skillnaden mot vad som gäller idag alldeles för stor! Ibland känns det som att JBV är helt verklighetsfrånvända.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2025-03-14 19:27 av OberonsMatte
Maleficum
1

Det intressanta är att måtten som nämns i artikeln inte överensstämmer med de mått som står i remissen. De i artikeln för fåglar är mindre än de som finns i remissen (speciellt måttet för varje individ).

Sen verkar hon de intervjuar missuppfattat då ytan gäller 10 kvm men spelar ingen roll om det är inne eller ute (men är de ute ska de även ha tillgång till ett värmeisolerat krypin där alla kaniner kan vistas bekvämt tillsammans). Det är däremot enbart tillåtet med max 3 kaniner på den ytan.

Burfåglar ska, om förslaget går igen, ha samma burmått som fåglar i djurparker (men måste vara färre individer än djurparksbestämmelserna, för mina små fåglar på 10cm gäller 4 kvm och max 4 individer (för en supersocial art som är gladast ju fler de är och gärna klämmer in sig alla i samma bo för att sova)).

Förslagen på mått (för alla djur utom möjligen fiskar) känns mer som de är till för att helt ta död på husdjurshobbyn (bortsett från hund och katt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[GTBLovesAnimals]
0

10 kvm är för mycket

Uppkatten
0

#4 Det tycker nog inte kaninen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[GTBLovesAnimals]
0

Nej men kanske 7-8 kvm vore mer passande

Maleficum
0

#1: Går de frigående inne behöver de inget eget utrymme (men måste ju vara minst 10 kvm).

Magi-cat
0

Måste man ha 10 kvm till varje kanin eller kan två kaniner som alltid levt tillsammans dela på de 10 kvm?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maleficum
2

#8: Man kan ha upp till 3 kaniner på den ytan (3 kvm för varje kanin som bor i grupp).

Uppkatten
3

Kaniner är ju verkligen djur som behöver kunna skutta omkring, hoppa, ligga utsträckta, stå på bakbenen etc. De möjligheterna saknar många kaniner idag.

Magi-cat
0

#9 Tack! Bra!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
6

Som jämförelse är Sveriges Kaninvälfärdsförenings nuvarande rekommendation minst 4,5 kvm, vilket är betydligt större än gällande föreskrifter som är 0.5 - 1 kvm. Hoppet till 10 kvm som minsta lagliga yta är inte rimligt.

Sajtvärd Katter iFokus

[GTBLovesAnimals]
0

Nej håller med

Uppkatten
2

Fast ju större yta desto rörligare kan dessa rörelseglada djur få vara. Det är fruktansvärt när dessa djur tvingas sitta i små burar hela sina liv. Ofta utan att ägarna bryr sig särskilt mycket om dem.

Maleficum
8

#14: Problemet är väl att de kaniner som lever som du beskriver kommer fortsätta leva så oavsett lag.

De som bryr sig om sina kaniner och följer lagarna gör ju oftast redan mer än vad som krävs. Har redan större utrymmen och låter kaninerna springa på större yta.

Visst att de nuvarande måtten är på tok för små men det finns många lösningar som inte kommer döda en hel hobby (och riskerar att enbart oseriösa är de som kommer avla på djur som inte är lämpliga).

Har själv haft kaniner frigående i många många år men har även under de åren behövet ha dem på mindre yta till och från av olika anledningar, en yta de fortfarande kunnat springa runt på och röra sig men med dessa nya mått skulle vara olagliga.

En av mina kaniner bodde fritt i hela huset + tillgång till gräsmatta men de platser han använde för att verkligen springa och busa var soffan och sin grävgrop (1x1 m).

Visst att ha ett större mått för de som aldrig från lämna sin inhägnad men for att ha vettiga mindre mått speciellt om de erbjuds hage eller liknande att vistas i dagligen.

Uppkatten
3

#15 "Problemet är väl att de kaniner som lever som du beskriver kommer fortsätta leva så oavsett lag".

Problemet är att resonerar man på det sättet så behöver man ju aldrig förbättra lagstiftningen, och vad händer då med kaninernas status och välfärd?

Däremot tror jag att efterföljandet av lagstiftningen kommer att ta tid, men lagstiftningen kommer ändå att ha ett viktigt signalvärde.

Det är också hög tid att diskussioner om små djurs välfärd tar fart ute i samhället. Ska kaniner t.ex. få fortsätta sitta i små (ute-)burar i småbarnsfamiljer där de nätt o jämt får tillsyn, än mindre får skutta och ha roligt.

Kaniner behöver få minst samma status som vi vill att hundar och katter ska ha.

Med rätt till sitt liv, rätt att kunna utöva naturliga beteenden, rätt till meningsfullhet o.s.v.

OberonsMatte
3

Som jämförelse är minsta lagliga förvaringsyta för katt för närvarande 6 kvm. För tillfällig förvaring av katt (i högst 90 dagar) gäller 1,5 kvm.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1

Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund (SKAF) skriver följande i ett inlägg på sin Facebooksida:

"Styrelsen har tagit del av Jordbruksverkets remiss gällande ändrade regler som rör kaniner (L80). Vi kan direkt konstatera att det är ett mycket radikalt förslag som kan få väldigt stora konsekvenser för många kaninägare. Vi kommer nu att arbeta med att analysera förslaget och att förbereda ett svar från SKAF."

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

#17 Vill minnas att det finns förslag även på större utrymmen för katt, vilket stressat många katthem som då måste bygga om sina anläggningar.

Inte desto mindre så vore det bra för katterna med större utrymme.

• Redigerat 2025-03-15 16:06 av Uppkatten
Maleficum
4

#16: Självklart behöver de få bättre status och levnads villkor men de kommer de ju knappast få när det kommer bli såpass svårt att föda upp och hålla dem att de helt kommer försvinna som husdjur.

Att gå från en extrem till en annan hjälper ju knappast. Antingen kommer uppfödare få övergå till att börja avla kaniner för kött/päls så de kan gå under lantbrukslagarna istället (då får du helt plötsligt ha 8 kaniner på 2,5kvm så länge de väger under 2kg eller 5 kaniner på samma yta om de väger över 6kg och istället försämrat välfärden för många kaniner) eller så slutar de föda upp kaniner och raser kommer dö ut inklusive våra utrotningshotade lantraser, den genetiska variationen kommer minska ännu mer än vad den är nu.

Vill man då skaffa kanin kommer det inte finnas många vettiga alternativ att få tag på någon.

Omplaceringshem som själva har hand om kaninerna (där kaniner inte är ute i jourhem) kommer få det svårt och troligen lägga ner. Även de med jourhem kommer nog få det svårare att hitta passande jourhem. De som då har massa kaniner de inte längre kan ha kvar kommer inte ha någonstans att göra av dem = avlivning/utsläppning (vilket det redan varit en ökning av sen coronan).

En häst på 1,7m får ha en box på 9kvm så det skulle inte ens gå att köpa ett gammal stall för att föda upp sina kaniner (okastrerade hanar kan inte gå tillsammans med andra kaniner).

Rent krasst så kan det ju även ställa till det en del om det nu skulle bli krig och mer oroligheter i världen, ytterst få privatpersoner som själva skulle kunna förse sig med höns (eftersom de kräver otroligt stora ytor i nya lagen också) och kaniner som försörjning och överlevnads strategi.

Kaninvälfärdsföreningens rekommendation på minsta mått med 4,5kvm (som tagits fram av personer med stor erfarenhet av kaniner i samråd med etologer, veterinärer och djurvårdare) är i min mening ett mer rimligt förslag (och som alltid rekommenderas ju alltid så stort det går och även vistelse utanför boarean). Men dem, som i många år jobbat för bättre välfärd för kaniner, har ju inte ens fått vara med under utredningens gång.

Kanin kommer jag, i dagsläget, fortfarande kunna ha även om de nya lagarna går igenom som tur är (men vem vet vad som händer i framtiden med boende och sånt), men mina 5 måsfinkar, en domesticerad art på 10cm (som i dagsläget inte visar upp några former av stressbeteenden eller stereotypier eller andra beteenden som kan indikera att de vantrivs eller mår dåligt av det boende de har idag) kommer få avlivas för jag har inte möjlighet att ha en 5kvm stor voljär på 2 meters höjd här hemma, inte ens en på 4kvm så jag iaf hade kunnat behålla 4 av dem.

Uppkatten
0

Att kött- och pälsdjur tillåts leva på mindre yta kanske är en effekt av att de inte anses lida lika länge, eftersom de avlivas i yngre ålder? Men bedrövligt är det likväl

OberonsMatte
1

#19: Ja, om Jordbruksverket är konsekventa skulle motsvarande förbättring innebära ett minimum på 60 resp. 15 kvm för katt.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

#23 Det fungerar nog inte att räkna riktigt så, för katten "ligger nog före" kaninen redan från start…

Maleficum
4

#21: Fast de mått jag nämnde där är för de som inte ska slaktas (de som ska slaktas får leva ännu trängre). Sen så utgör de ett ekonomiskt syfte (vilket väger tyngre än djurvälfärd).

"För att produktionen ska vara ekonomiskt hållbar så att Sverige kan ha en livskraftig livsmedels­produktion får alltså fler värphöns hållas på den här ytan än vad vi nu föreslår för höns som hålls för sällskap och hobby." https://jordbruksverket.se/djur/forslag-till-nya-regler-for-sallskapsdjur

Gäller iof höns men är väl samma tanke för kaniner. Att man sen skulle kunna argumentera för att man skulle kunna få en mer livskraftig livsmedelsproduktion om man istället främjade fler privatpersoner att ha höns (eller kaniner för slakt) verkar helt bortblåst (bättre att alla köper ägg från kommersiella överbelamrade hönserier eller kyckling från snabbväxande broilers som får svälta hela livet än att producera sitt egna från väl älskade och omhändertagna höns).

Om man gör ett tanke experiment om jag skulle få för mig, att med de nya reglerna, vilja föda upp kaniner för sällskap. Jag börjar med en hona och en hane (båda ska ha minst 10 kvm vardera) det fungerar då min tomt som kanske kan delas in i 3 10 kvm stora inhägnader.

Honan får 10 ungar (antalet min hona fick i sin ena kull på den tiden jag avlade). Hona med kull räknas som 1 kanin (antar tills ungarna är 8 veckor och får avvänjas från mamma, om det inte är av större ras då det är 10 veckor som gäller) så än går det bra.
Skulle ingen av ungarna bli sålda innan de inte längre räknas som "hona med kull" och kan flytta på direkten är det rätt kört.

Mitt hus är på 66 kvm (med en tomt på ca 48 kvm vara ca 30 kvm är "använbart"), men kök, hall och badrum får räknas bort då inget av de utrymmena är 2 meter breda (vilket är minsta tillåtna bredd). Både mitt extrarum och sovrum är 9,8 kvm (extrarummet kanske går att få till 10 kvm om jag tar bort min väggarderob (plus alla andra möbler jag har där) och sovrummet är anslutet till vardagsrummet så sätter man ingen avspärrning/aldrig stänger dörren kan den ytan räknas in dit). Kvar är vardagsrummet som är 18,2 kvm (sen måste ju en del tas bort pga möbler).

Är alla ungar honor så skulle man kunna få ihop det om de bodde tillsammans inne utan några som helst avgränsningar eller separationer (aldrig stänga dörren till sovrummet tex) men skulle alla (eller flera) vara hanar är det helt kört och majoriteten kommer få hamna i grytan (om man ska vara lite hård). Sen att man själv inte kommer ha något utrymme att bo på har kanske mindre betydelse.

Sen kommer ju det såklart kompliceras ytterligare om man vill spara ungar (vilket seriösa uppfödare vill då de vill förbättra sin avel) för vidare avel och ta in nya för att få mer genetisk variation (vart man nu ska få tag på dessa när många andra inte längre kan ha kvar kaniner är ju också en fråga).

[rainsoughtflower]
4

#20 & #25 Håller med dig fullständigt Maleficum och hade själv inte kunnat säga bättre.

För att inte tala om när kaniner behöver hållas på mindre ytor än 10 kvm pågrund av medicinska skäl såsom efter kastrering eller övriga operationer och skador. Då är helt plötsligt 2-4 kvm mer rimligt men med de nya lagförslaget blir det alltså olagligt.

En kanin som hålls på ytor på 2 kvm lider inte och sålänge de får komma ut i flera timmar i hagar större än så är 10 kvm för tok för mycket som minimum mått. Givetvis ska man sträva efter så stort som möjligt vilket de flesta i Sverige gör med rätt kunskap. Dessutom finns det flera uppfödare inom hoppkaninsaveln (kan tänka mig andra uppfödare men även privatpersoner gör det) som går ut med kaninerna i sele för att de har möjligheten till det och utnyttjar det.

Aldrig har jag sett kaniner på 2-4 kvm ytor lida sålänge ytan städas, djuret får omvårdnad, kärlek och hälsan ses över regelbundet.

Kaniner i Sverige trots alla vanvårdade kaniner, hemlösa och dumpade har det bättre än många djur i utlandet där det kanske inte ens finns några djurskyddslagar för kaniner.

I Sverige kämpar omplaceringshem och föreningar med att få in alla kaniner som har vanvårdats. De möjligheterna minskar ifall minimum måtten hamnar på 10 kvm. Finns flera omplaceringshem jag känner stark oro för ifall de här lagförslagen går igenom.

Jag själv fick rädda en belgisk jätte unge och hade bara möjligheten att hålla honom enligt dagens minimum mått fram tills dagen efter då en väninna kunde hjälpa mig och ge djuret bättre möjligheter för att jag hade en egen hane hemma. Den kaninen jag räddade var avmagrad och svalt. Och då var det bättre att han fick komma in i säkerhet med möjlighet till föda istället för att dö ute i parken. Men det hade varit olagligt av mig med lagförslagens minimum mått.

Tycker det är bättre att Jordbruksverket lyssnar på Kaniners Välfärdsförening för de har tagit sig tiden att samla på kunskap på kaniners beteende.

• Redigerat 2025-03-15 20:21 av [rainsoughtflower]
Uppkatten
0

#25 "Antingen kommer uppfödare få övergå till att börja avla kaniner för kött/päls så de kan gå under lantbrukslagarna istället (då får du helt plötsligt ha 8 kaniner på 2,5kvm så länge de väger under 2kg eller 5 kaniner på samma yta om de väger över 6kg)", skrev du ju….? Eller missade jag något?

Uppkatten
0

Se nu till att föra fram alla era tankar så de kan beaktas.

Se t.ex. sista stycket i artikeln som det länkas till i #22.

Maleficum
0

#27: Det är minimimåtten för aveldjuren (sen behöver dem såklart inte bo tillsammans och de kan bo 1 och 1 på 0,5 kvm om de väger under 2 kg). De som ska gå till slakt får de bo trängre.

Uppkatten
0

Kollade hur stort utrymme min senaste kanin hade (många år sedan nu). Mätte rummet till 10,5 kvm. Fast då är det ju en del skåp också på den ytan som ju tar upp plats. Skulle nog vilja kunna erbjuda större yta om jag blev med kanin på nytt.

TccT
1

Men att ha lösgående t ex kaniner funkar ju inte för alla. Katt och kanin kan ev funka om man har tur. Vet man inte i förväg och inget jag skulle chansa på iaf. Tänk om man har iller som oxå ska ha 10kvm. Det går ju knappast.

Maleficum
2

#30: Jag ger gärna mina kaniner så stort utrymme som möjligt (och det är det många som gör numera), har även haft kaniner helt frigående ute sommartid, men jag har också haft tillfällen, under mina nästa 25 år som kaninägare, där jag av olika anledningar behövt ha dem på mindre ytor än 10kvm (och det har gått utmärkt utan att de mått sämre så länge de fått rätt stimulans och individanpassning).

Draken
0

Väldigt många har ju sina kaniner frigående i lgh eller huset numera. De jag känner som har kaniner har dem aldrig i bur. Däremot har de en burbotten som toalett 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis