Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketterdjurskyddallmänt
Läst 108 ggr
Uppkatten
1

Fått grisnjure

En kvinna har levt i 2 månader med en grisnjure som transplanterats sedan kvinnans egen enda njure slutat fungera.

Tycker du att det är OK att vi människor avlivar djur och använder djurens organ för att själva få leva (lite) längre….?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/milstolpe-i-usa-kvinna-har-overlevt-over-tva-manader-med-grisnjure

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Xenotransplantation, överföring av biologiskt material från djur till människor, har på senare år tagit fart i USA. Nu har en milstolpe inom vetenskapen nåtts, när en kvinna konstaterats ha överlevt över två månader efter operation, rapporterar nyhetsbyrån AP. – Jag är en superkvinna, säger Towana Looney till nyhetsbyrån.
Magi-cat
3

Inte förvånande. Det har varit på gång länge att transplantera organ från djur till människor. Grisar är ju så lika oss anatomiskt att ST-läkare länge tränat sig i kirurgi på grisar.

Är vi så lika undrar man hur den etiska aspekten helt kan frångås…

För ett par år sedan transplanterades ett ❤ från gris till människa. Detta utnämndes till en av årets bedrifter av tidskriften Nature …

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/12/nature-transplantation-av-hjarta-fran-gris-en-av-arets-storsta-bedrifter/

edit: Naturligtvis är det bra att njursjuka får hjälp, men jag tror att det i vilket fall som helst finns andra och i alla avseenden bättre vägar att gå än att lägga ofantliga resurser på att genmodifiera grisar för transplantationer.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Nu listar tidskriften Nature tio personer som haft stor betydelse för vetenskapen under året som gått. Med på listan finns bland andra Muhammad Mohiuddin – kirurgen som ledde operationslaget som lyckades transplantera ett grishjärta till en patient utan omedelbar avstötning.
  • Redigerat 2025-01-26 09:18 av Magi-cat
[GTBLovesAnimals]
0

Både ja och nej

Lona
1

När det gäller just njurar är det ju dessutom så att det går utmärkt att ta från levande (mänskliga) donatorer. Hade "folk" varit mer positivt inställda till organdonationer i stort och även till donationer från levande donatorer så hade behovet inte varit riktigt lika skriande högt.

Men hur många kan tänka sig att donera en njure om de inte har en närstående som är i stort behov av en?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com