För få sjöfåglar att jaga?
Om det är sedvanlig tid för andjakt och alla vet att sjöfåglarna har minskat i antal och det finns för få att jaga, vad gör man då? Ställer in jakten så klart!
Eller inte … Alla tar egna beslut. Jag hoppas förnuftet får råda!
Det sägs att livsmiljön för sjöfåglar försämrats. Det är illa nog i så fall…
Nu är det här i Österbotten. Jag vet inte hur det är i Sverige.
"Andjakten blir knepig ifall fågelbeståndet minskar och det inte finns lika många änder att jaga."
""Var och en tar egna beslut, men om man tycker att det är dåligt med fåglar i sjöar ska man inte jaga", säger viltplanerare Jaakko Hautanen. "
"Förra året var det många som lämnade bort andjakten till följd av fågelinfluensa. I år verkar ett annat problem påverka andjakten: änderna har minskat.
Jaakko Hautanen, viltplanerare i Kust-Österbotten, förklarar situationen.
– De har minskat, speciellt krävande sjöfågelarter vid frodiga fågelvatten, till exempel bläsand, årta, brunand, vigg och sothöna. Orsaken på enskilda ställen vet vi inte, men en allmän minskning beror på att livsmiljön för sjöfåglar har försämrats."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag menar, om läget är så illa för sjöfåglarna så är det högst allvarligt och det borde vara självklart att ställa in jakten i så fall!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Frågan är hur fördelningen är mellan vilda respektive uppfödda/utsläppta änder är på svenska jakter?
Jag har ingen aning alltså men det är en betydande inkomst för många gods i södra delen av landet.
(Sen kan man fundera över hur etiskt det är att föda upp fåglar för att släppa ut dem, skjuta dem och låta dem gå till destruktion. Det är bara en liten andel som äts upp.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com