Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketter: jag-har-en-frågamoral-och-etikdjurparker-cirkus
Läst 241 ggr
Asti hasti
1

Klassresa, Kolmården

Hej!
Jag och min klass ska i slutet av maj åka på klassresa till Kolmården. Även om det alltid känts lite halv dåligt så gick jag med på förslaget.
Men jag har läst på lite om djurparker, och känner nu att jag absolut inte kan åka och stödja dom. Det är bara för hemskt. Jag KAN inte.

Men det finns flera problem med att jag inte följer med. Det största är nog att vi redan har betalat allt, vet ni om det går att få tillbaka pengarna?(Om vi inte får tillbaka pengarna så stödjer jag dom ändå)Sen så tycker mina föräldrar att jag ska följa med då jag spenderat mycket tid på att samla in pengar och dom säger att "Det är ju bara en gång". Om jag inte följer med kommer det även skapa problem för resten av klassen.
Alla dessa problem är egentligen helt obetydliga om man jämför med hur djuren på djurparkerna har det, men känner på mig att alla andra inte kommer tycka samma sak.

Har extremt dåligt samvete över de gånger jag redan varit på djurparker (ett läger på parken Zoo och ett akvarie besök i Spanien). Jag kan inte stötta det här med att hålla djur i fångenskap ännu mer.

Har ni några tips på hur jag kan övertala mina föräldrar om att få stanna hemma? Kanske skicka några bra artiklar jag kan visa dom eller så?

Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Uppkatten
4

Kan du gå till djurparken och "vara vittne" (till hur djuren har det)…? Kanske skriva något här om hur djuren har det, eller göra något skolarbete baserat på dina observationer. Ta bilder. Försöka se det som dina klasskamrater kanske missar. Vad ser du som är negativt/positivt för djuren i djurparken. Att du går dit lite mer med inställningen "som en grävande journalist"…? Kan du - på plats - se vad man gjort för att djuren ska få extra stimulans och kunna bete sig naturligt. Verkar det fungera. Kan du se tecken på stress hos djuren, t.ex. stereotypier. Jag tänker att du kanske kan gå dit "med andra ögon" än dina klasskamrater. Att du inte går dit för att roa dig, utan för att observera och kunna berätta om dina observationer. Hur skulle det kännas? Kanske hinner du läsa på mer innan och kan visa dina klasskompisar avvikande beteenden hos djuren på plats, beteenden som beror på stress/otillräcklig livsmiljö.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maleficum
5

Tycker det Uppkatten nämner låter som en superbra plan. En annan fråga man kan ställa sig, ser man skillnader mellan olika djurarter hur de verkar trivas/beter sig i sin miljö? Finns det djur som kanske ändå skulle klara sig bra att faktiskt bo i djurpark med rätta anpassningar och finns det djur som verkligen inte passar i djurpark hur mycket man än försöker anpassa miljön?

Vet att de jobbar mycket med klickerträning och frivillig hantering av alla djuren på Kolmården, är det något man som besökare kan märka av på djuren?

Kanske kan du själv komma på bra frågor som du kanske skulle kunna dela med dig till klasskompisarna så de också kanske får sig en tankeställare?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Asti hasti
3

Det låter som en väldigt bra idé, tack så mycket ☺️

Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Krullibull
3

Jag var inne på lite samma tänk som #1 och tänkte att det allra bästa är att uppleva det själv så att man faktiskt gör en egen bedömning.

Det pågår helt klart oförsvarliga saker i djurparker, men samtidigt finns det aktivister som försöker måla upp att allt är ren misär för varenda djur på varenda ställe.

Alltifrån bilder ifrån gårdar i andra länder som sedan påstås vara standard i Sverige till aktivister som bryter sig in och går ifrån gård till gård på natten och tar bilder med blixt, vilket skrämmer vettet ur djuren samtidigt som de sprider smittor. Eller den gången som de tog bilder på en galts pung och skrev att det var bölder..

Så även om du inte gillar djurparker och har en reservation mot dem så är det alltid bra att se för sig själv.

När jag var där via gymnasiet då jag läste djurvårdsprogrammet vill jag minnas att djuren hade möjligheten att gå undan och vara skymda ifrån besökarna och att det fanns en bra plan för parken, fast detta var väldigt länge sen och så hade de även delfinshowerna då.. Så lite både och. Det finns nästan alltid utrymme för förbättring även när saker är bra.

Det skulle vara jätteintressant ifall du ville dela med dig av din upplevelse här sen så att vi kan få en liten insyn!

Uppkatten
0

#4 Delfinshowerna pågår väl dessvärre fortfarande…? Kolmården är intressant så tillvida att här hålls både mer lättstressade djur och djur som påstås klara djurparkslivet bättre. Säkert intressant att titta efter förekomst av stereotypier, vidtagna miljöåtgärder etc och diskutera utifrån det sedan. Djurparkerna framhåller allt mer sin roll i artbevarandet, men hur överensstämmer det med verkliga förhållanden? Ja, här finns mycket att studera, sätta sig in i och diskutera.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Krullibull
0

#5 Det tror jag, för det senaste jag hörde om det var att Djurens Rätt försökte få dem att sluta i samma veva som flera andra ställen gjorde det.

Jag tror att det kan ha varit resebolag som slutade samarbeta med ställen som hade dem och även ställena i sig. Det var flera år sen. Så tyvärr så har de dem nog fortfarande på Kolmården också. Jättefel! Det känns som att de helt eller delvis vattenlevande djuren kommer i skymundan mest av alla djurslag.

Jag håller med om att det är av stort intresse att studera djuren för att göra en bedömning. Vi gjorde det då (ögonblicksstudier) men det var ju inte med denna linsen när man inte ens hade fyllt 18.

Det är nog som alltid att fel pengar kommer in och det inte är gå runt-pengar (djurskötsel, löner, driftkostnader) längre, utan att få in så mycket som möjligt.

Uppkatten
0

Delfinverksamheten på Kolmården är under avveckling läser jag nu. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P4Wyle/delfin-kvavd-av-tang-pa-kolmarden-stor-sorg

Kolmårdens äldsta delfinhona Nephele dog oväntat i mitten av januari. Nu visar obduktionsrapporten att hon kvävdes av konstgjord tång i bassängen. – Det som hän
Uppkatten
0

På Kolmården är delfiner fortfarande ett av de största dragplåstren, trots att djuren fasats ut från djurparker i flera länder. – Ingen forskare värd namnet skulle påstå att ett djur som delfinen har ett bra liv i en bassäng, säger Lori Marino, hjärnforskare på New York University.
Nephi
2

#4: Visst har alla sina brister 🙈 Men var på Zoo i usa för några år sen och jämfört med det är Kolmården en dröm för djuren 😅
Minns fortfarande hur en del djur som normalt lever i familje grupper bodde ensamma i små sand rutor i USA

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Magi-cat
2

#0 Du har fått bra input här från Uppkatten m.fl.

När du och din klass gör den här resan får ni en upplevelse tillsammans och kan diskutera den senare. Ni har den gemensamt att utgå ifrån.
Som med allt annat finns det både bra och dåligt med både Kolmården och djurparker i allmänhet.
Ni kanske kan tänka ut frågeställningar, saker att ta reda på och saker att vara observanta på? Vilka förbättringar för djuren skulle ni vilja se? Och vad hittar ni som är bra och positivt?

När jag var på besök på Kolmården för många år sedan, var det en elefant som stod och "vävde", visade stereotypt beteende. Jag skrev efteråt till någon ansvarig på Kolmården och redogjorde för iakttagelsen.
Svaret jag fick var bra, elefanten hade räddats någonstans ifrån (jag kommer inte ihåg detaljerna) och togs nu om hand och höll på att återhämta sig.
Det kändes ju lite bättre av detta svar…

Så lycka till med resan och se det som en erfarenhet och möjlighet att lära mer.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Draken
3

Jag tycker att du skall åka. Du har fått många bra anledningar varför. Åk dit kolla på djuren och ta bilder. Du kanske kan skriva en uppsats om hur du upplever det på plats.

Vi var ofta på djurparkerna när barnen var små. Har varit på dem alla tror jag. Det finns både bra och dåligt med djurparkerna, men det är inte en total misär som aktivisterna vill måla upp det som.
Kolmården var en av de absolut bättre vad gäller djurhållningen, även fast jag inte så några stora, extrema brister på de andra heller.

Nu är mina barn vuxna eller i övre tonåren, så det är några år sedan vi var iväg till någon djurpark, men jag skulle gärna vilja ströva runt på skansen, Kolmården, Furuvik eller någon annan djurpark en hel dag eller två. Jag tycker det är rofyllt att gå runt och kolla på alla fina byggnader, djuren och deras habitat.

Finns väl risk att många kommer dumförklara mig nu, men jag tycker inte det är så illa med våra svenska djurparker. Vissa har väl varit under all kritik, men den värsta, som jag såg det, är numera nedlagd. Finns säkert brister på de andra också, men jag tycker Sverige överlag har en bra djurhållning.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Uppkatten
2

Precis som #11 skriver så upplever många människor det som rofyllt att gå runt och titta på djuren på djurparker.

Jag lyssnade till en föreläsning om djurparker för 1-2 år sedan. Det var bl.a. en veterinär som föreläste, samt tidigare handläggare från länsstyrelsen.

De konstaterade att olika djurarter passar olika bra i djurpark.

De konstaterade att det är viktigt med olika former av berikning: jaktberikning, födosök, problemlösning för att få föda, varierad föda, lukt-, syn- och ljudstimulans, nya leksaker/objekt, social berikning, miljöberikning o.s.v.

Också viktigt att inte hålla rovdjur och bytesdjur för nära varandra, att beläggningsgraden är "lagom", viktigt att djur kan komma undan varandra med olika former av barriärer, grupperna måste vara bra sammansatta, och man måste ha kunskap om hur djuren lever i det vilda.

Det kan också bli problem vid förändringar i sociala grupper, t.ex. om individer tillkommer/faller ifrån. Att djur åldras kan förändra den hierarkiska strukturen i gruppen. Det här kan leda till oro/aggressioner i gruppen.

Repetitiva beteendemönster ses relativt ofta på djurparker, men sällan/aldrig i det vilda. Sådana beteendemönster indikerar att djuren har haft en för dålig miljö under en del av livet. T.ex. att de haft för lite stimulans. Tyvärr kan det vara svårt att bryta sådana beteendemönster även sedan djuret fått en bättre miljö.

Olika arter kan utveckla olika former av stereotypier. Rovdjur får t.ex. främst stereotypier som gör att de t.ex. "travar fram och tillbaka" i hägnet.

Beteenden som kan ses hos djur som har det dåligt är t.ex. onormala flyktreaktioner, matvägran/överdriven aptit, onormal aggressivitet, självskadebeteende, apati, hyperaktivitet o.s.v.

Så kunskap, berikning, gruppsammansättning och hägn är viktigt.

Vi måste lyssna på djuren och lära oss av dem, så att vi kan uppfylla djurens behov och skapa en god djurvälfärd.

Det finns en rätt omfattande lagstiftning som djurparkerna måste förhålla sig till, och parkerna måste ha tillstånd.

Jag vill minnas att den fd djurskyddshandläggaren visade en hel del bilder (från svenska djurparker) där avvikande beteenden hos djuren visades etc, och att hen var relativt kritisk mot hur djuren kan ha det.

Hen betonade t.ex. att isbjörnar uppvisar frustration, då de lever i helt fel miljö på djurparken. De vandrar ofta fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka, som ett uttryck för frustration. Även hos stora kattdjur på djurparker kan man se samma beteende. Det här måste man försöka förebygga, eftersom det är svårt att bryta vanor som redan uppstått.

Djurutrymmen ska utformas utifrån artens behov, djuren ska ha möjlighet att bete sig naturligt. Risken för att djuren skadar sig ska minimeras, djur i angränsande utrymmen ska inte kunna skada eller stressa varandra. Visningsutrymmen ska vara gjorda så att de är insynsskyddade från minst ett håll. Om allmänheten har möjlighet att beröra djuren så ska djuren alltid ha tillgång till ett reträttutrymme. Tillsyn av djuren ska ske minst en gång dagligen.

Så här skriver Djurens Rätt om djurparker:

https://djurensratt.se/vad-vi-gor/djur-som-underhallning/djurparker

På djurparker hålls djur i begränsade utrymmen för att vara ambassadörer för sin art. Det utsätter vilda djur för lidande, och individers värde glöms bort. Det behöver inte se ut så.