Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: vilda-djur
Läst 205 ggr
UlrikaD
3

Tävling i Jaktjournalen?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur kan detta vara sant? Det är ju fruktansvärt.

UlrikaD
2

Men alltså, hur galet.

"Rovdjurskampanjen
Nu startar Rovdjurskampanjen
Tisdag den första augusti startar den 21 upplagan av Jaktjournalens Rovdjurskampanj och pågår fram till den 15 april 2024. Starta förberedelserna, ladda bössorna, gör fällorna klara och glöm inte bort att viltet ni skjuter eller fångar ska förevigas tillsammans med jägaren. Alla som deltar har får en lott och chans att vinna fina priser värt dryga 50 000 kronor från våra sponsorer samtidigt som ni gör stor nytta för viltvården över hela landet."

https://www.jaktjournalen.se/rovdjurskampanjen/

Rovdjurskampanjen 2023-2024 Vi sponsrar Rovdjurskampanjen: Nu startar Rovdjurskampanjen Tisdag den första augusti startar den 21 upplagan av Jaktjournalens Rovdjurskampanj och pågår fram till den 15 april 2024.  Starta förberedelserna, ladda bössorna, gör fällorna klara och glöm inte bort att viltet ni skjuter eller fångar ska förevigas tillsammans med jägaren.  Alla som deltar har får en […]
Maleficum
3

Vidrigt!
Även om jag kan ha förståelse till att man vill minska ner/få bort mink då den är invasiv och därför ger en del skador men att göra tävling av det är ju knappast svaret.
Och måsfåglar där fler arter ligger på listan över sårbar i Sverige (och vissa arter till och med starkt hotade i Sverige).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

UlrikaD
4

#2 Och inte för att vara taskig mot jägare här. Men med tanke på hästar och kor som blivit skjutna. Och människor som misstas för tådjur osv. Ska dom kunna se skillnad på fågelarter nu?! Hur då?

Rådjurstoken
2

Inget nytt, men fullkomligt vidrigt. Vi behöver inte gå längre än till Danmark, så är grävlingarna helt fridlysta utan att naturen har kollapsat för det. En stor skillnad mot i Sverige, där man tränar jakthundar genom att hetsa dem på levande grävlingar som hålls instängda i konstgjorda gryt. I Luxemburg är rävarna totalfredade, och tätheten av räv där är inte större än i grannländerna där de jagas hårt. Enda skillnaden är att tätheten av dvärgbandmask (en farlig parasit) är lägre i Luxemburg, för där behöver rävarna inte ständigt vara på flykt och föra smittan vidare till andra rävar.

UlrikaD
1

#4 Jag sökte lite och lärde mig det. Det finns mycket man inte har nån aning om.

Rådjurstoken
1

Ja, det finns mycket man inte har en aning om, och som borde spridas mer så att folk får veta det. Men ibland är det ju inte populärt att saker sprids för mycket, för alla kanske inte förstår hur nödvändig denna "viltvård" är. 😡

Signur123
2

Viltvård?! Men vad i…?! Det här är ju helt sjukt. 😡

Tarotstollan
1

Det här är ju inte klokt, hur kan de tillåta detta? Vidrigt!👿

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
1

Det är fruktansvärt! Man blir så trött … 😭

Och sen att kalla det viltvård … 😕

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Draken
2

Jag trodde viltvård var att man skulle vårda och värna om våra vilda djur, men ack vad fel jag hade .

Det är rent ut sagt helt jävla sjukt 🤬

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Uppkatten
3

Återigen undrar man vad det är för fel på människor.

Jag efterlyser både hjärna, klokskap och empati…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
1

Det finns inte ord för det! 😡😭

Bara tanken att tävla i dödande av djur …

"Vad säger det om oss som människor när vi tillåter tävlingar i dödande av levande varelser? I framtiden kommer det här att betraktas som absurt. Låt oss skynda på den framtiden. Låt detta år bli det sista som vi har haft tävlingar i dödande av levande varelser."

Den framtiden borde rimligtvis varit här för länge sedan …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

TccT
0

Vet inte om jag fattar fel. Men har inte en del ungar i olika åldrar när dom skjuts🤔
Förlåt. Viltvårdas menar jag såklart👍

Vixxen
0

Vidrigt är allt jag kan säga! 🤢🤮😵‍💫