Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketter: djurskyddhästar
Läst 177 ggr
UlrikaD
3

Hästmisshandeln bara fortsätter

Hur kan så mycket systematisk hästmisshandel förekomma utan att en enda människa gör något? Alla bara tittar på. Eller byter ställe att jobba på. Hästarna kan inte byta jobb.
Våldet inom dressyreliten - hästskötarnas vittnesmål

https://www.aftonbladet.se/a/JQmmqj

Hästskötare som arbetat för dressyreliten i Sverige vittnar nu om våld. Skandalen inom dansk dressyr är ingen enskild företeelse. Hästskötarna säger att även v
Tarotstollan
0

Fy 🤬!😭😭😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jillyana
0

Är väll inte precis förvånad. Gick på vreta, hästhållning och till treårstestet ska dom ridas! Men all literatur säger ju att man ska börja rida in som treåring :/

Uppkatten
1

Det här behöver helt klart styras upp!

Hästar behöver få utvecklas i lugn takt, anpassat efter den enskilda hästen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jillyana
0

#3: jag vet, men lärarna där ville inte lyssna på det. De skulle ridas på treårstestet. Jag som kommer från en mer "Jag gillar hästar och vill lära mig om dom" snarare än deras "Allt ska vara optimerat och handlar om prestationer" trivdes inte så bra. Minns bioologilektionen handlade om att få fram nästa butterfly flip, inte en sund och balanserad individ som kan gå på ridskola exempelvis.

Uppkatten
1

#4 Ledsamt när det blir så. Självklart måste man tänka på hästen och hästens välbefinnande i första hand.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Efter Sportbladet granskning om våldsam träning i ett inridningsstall har verksamheten anmälts till länsstyrelsen. Svenska ridsportförbundets generalsekreterar
Jillyana
1

#5: tyvärr funkar ju världen så, pengar är a och o

Uppkatten
0

#7 Desto viktigare att alla vi som tänker annorlunda säger ifrån.

Ingen häst blir hjälpt av att vi tiger.

Draken
3

Jag vill bara gråta och skrika rakt ut. Jag älskar hästar, har även haft egen häst. Men som det är just nu, så vill man inte ens vara inblandad i hästsporten 🙈

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Uppkatten
0

#9 Instämmer.

Rådjurstoken
1
Efter den senaste tidens debatt kring hästvälfärd och uppdagande om våld mot hästar, vill Svenska ridsportförbundet bland annat förbättra Länsstyrelsens tillsynsverksamhet – och få till en stadgeändring i Riksidrottsförbundet. <br/>– Vi tar ansvar för det som ligger under vårt paraply med vårt regelverk. Men vi är ingen myndighet som utövar myndighetsutövning i relation till privata näringsidkare, säger Johan Fyrberg, generalsekreterare för SvRF till <a href="https://www.tidningenridsport.se/sa-ska-svrf-kraftsamla-i-fragor-kring-hastvalfard/" id="link-8f3b0d74714d34622a2cc8e9cebe315d">tidningen Ridsport. </a>
Fornöga
0

Är det inte väldigt mycket skandaler inom ridsporten numera? Stora rubriker senast idag.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

En svensk landslagsryttare stängs av efter flera händelser som bryter mot ridsportens värdegrund. Piskslag, extrem böjning av hästens nacke och överträning är några av vittnesmålen som kommit in mot ryttaren. Ryttaren nekar till anklagelserna.
Maleficum
1

#12: Tror dem alltid funnits men nu har allmänheten vaknat upp och börjat reagera så då lönar det väl sig att börja rapportera om det (vilket såklart är bra att det kommer fram i ljuset, är mycket innom hästvärlden som skulle behöva ändras).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jillyana
3

Problemet är ju också att FEI inte bryr sig ett skit om hästarna. Till min vetskap har de inte gjort ett piss för att hjälpa djuren. Istället förbjöds folk från att filma event så att problem inte sprids och deras propaganda kan spridas. Här är ett citat från deras sida: "Anyone or any entity that does not have a contractual agreement to film and distribute video footage from an FEI-Named Event. If you are a journalist, influencer, spectator, an athlete, a groom or even a National Federation, you are a Non-Rights Holder."
Källa: https://inside.fei.org/fei/your-role/media/photos-videos/nrh-holders

kort sagt, FEI är inte längre en organisation som faktiskt vill ha hälsosamma tävlingar med djurens hälsa i fokus.

The objective of the NON-RIGHTS HOLDERS’ GUIDELINES FOR POSTING VIDEOS ON SOCIAL MEDIA FROM FEI-NAMED EVENTS (latest Updates 12 February 2024) is to provide clear information and instructions to all Non-Rights Holders (NRH) about filming, recording, photographing and using content from FEI-Named Events such as FEI World Cups, FEI Nations Cups, FEI World/European Championships
  • Redigerat 2025-04-28 16:54 av Jillyana