Alla höns avlivas
Sveriges största äggproducent tvingas nu avliva alla sina höns, då man har haft problem med salmonella under det senaste året, vilket man inte har kommit till rätta med.
Som mest har anläggningen haft mer än en miljon djur (!).
"Vi ger inte upp", säger en av delägarna. De strävar således efter att sanera för att därefter få igång äggproduktionen igen.
Min uppfattning är att det inte är OK att hålla höns på det här sättet; i stora flockar i stora anläggningar.
Höns är inte gjorda för att leva på det sättet, det innebär stress och är ett onaturligt sätt för höns att leva på.
Stress gör i sin tur djur mer infektionskänsliga.
För mig förefaller det uppenbart att den här typen av stora anläggningar inte heller fungerar när det gäller smittskydd.
Såväl djurens välbefinnande som smittskydd är dock viktiga faktorer när man håller djur.
"Vi ger inte upp" säger delägaren. Jag hoppas att de tänker om och ger upp, när det gäller det här sättet att hålla höns.
https://sverigesradio.se/artikel/sveriges-storsta-aggproducent-tvingas-avliva-alla-hons
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
De borde fatta att de måste hitta annan lösning nu eftersom de fått in smittan flera gånger på ganska kort tid.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med, både djurvälfärdsmässigt och smittskyddsmässig skulle vi behöva gå tillbaka till mindre och mer utspridda gårdar men tyvärr är det ju, som vanligt, ekonomin som är styrande faktor och som den ser ut i dagsläget så är det nog nära på omöjligt att få till tyvärr.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2 Vi skulle kunna använda färre ägg i vår matlagning, och betala mer för dem.
Efterfrågar vi konsumenter inte ägg så behövs inte den här typen av större anläggningar.
Själv inhandlar jag ägg kanske en ggr per år. Och då motvilligt. Jag uppfattar att vi konsumenter kan påverka hur hönsen hålls genom våra val.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 Ja, man tycker verkligen att de borde fatta nu, då smittan verkar ha snurrat runt på anläggningen varv på varv.
Men dessvärre tvivlar jag på att "budskapet" gått in….
Håller man djur på det här sättet verkar det fattas ett och annat där uppe… (ursäkta, men det är så jag uppfattar det).
Lär dom sig aldrig??? 😡
Det är klart att man gärna skulle betala mer för äggen om de kom från ställen som håller en åtminstone godtagbar livsmiljö för djuren!!!
Vi handlar alltid ägg från ett lokalt ställe med få höns som har det så bra det någonsin går.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Risken är väl att det kan bli ännu värre för hönsen nu. Ett tapp på 1 miljon värpande höns är en väldig massa ägg. Nu kommer man att vilja komma ikapp det bortfallet. Kan ju aldrig bli bra.
#5: Jag tror att det är många som bara tittar på prislappen när de köper ägg. "Frigående höns inomhus" låter dessutom inte så illa om man tänker sig en stor, mysig lada med halm, sandbad och diverse grejer att gå och plocka i för ett gäng hönor.
Att verkligheten för dagens "frigående höns" ser helt annorlunda ut försöker de flesta äggkonsumenter nog att förtränga.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2023-11-08 19:17 av Lona
#7 Det är just det. Men man kan inte lägga allt på den vanliga konsumenten heller, tror jag. De flesta ska helt enkelt handla mat och orkar inte tänka så långt just då. Många litar säkert också på myndigheter och bestämmelser och hoppas på att allt är ok när det är "svenskt" eller att man kan lita på det som står på förpackningen …
Men kan man verkligen vara ovetandes om hur ägg-industrin resp. kyckling-industrin ser ut…?
Det är ju verkligen något som tagits upp i såväl massmedia som sociala medier, gång på gång på gång….? Med fruktansvärda bilder.
#9: Money talks.. Folk gör gärna handhjärtan och sätter en fin badge på din Avatar på Instagram, men när det kommer till att skifta beteende tycks det alltid vara styrt av pengar. Åtminstone om förändringar ska hålla i sig längre än några veckor.
Min gissning är att vi inte kommer bli av med det djurplågeri, som industriell djurhållning ändå till stor del är, förrän odlat kött genom precisionsfermentering blir billigare än kött från djur.
Då kan man äta kycklingkött, utan att plåga djur, utan att oroa sig för salmonella och utan att göra oss resistenta mot antibiotika för att djuren är så fullproppade av det..
Inledningsvis kommer folk streta emot och säga att det är onaturligt. Sedan kommer det visa sig att det smakar exakt likadant, till ett lägre pris och så vänjer sig folk.
Precis som folk sa att is från frysen var onaturligt, när det normala var att frakta is lång väg från frysta sjöar och glaciärer.
Min gissning är att detta kommer se radikalt annorlunda ut inom 10-20 år.
Mvh // Johan
#9 Visst kan man vara ovetande - om man väljer att hålla för både ögon och öron. För några år sedan reste jag och några kompisar i Tyskland, varav en var sur en hel dag efter att han inte hade hittat något kokt ägg på hotellets frukostmeny. Ägget var alltså helt livsnödvändigt för honom, och det är det nog tyvärr för ganska många fler. Då spelar det ingen större roll hur de produceras. 😢
Nu kommer nog ytterligare 15 000 hönor att avlivas:
https://tidningensyre.se/2023/8-november-2023/nytt-salmonellautbrott-pa-gotlandsk-honsgard/
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Även om "folk" är som dom är så måste det finnas ansvaret hos de som har kunskap och vet bättre i så fall. Dvs myndigheter och demokratiska organ måste se till att det finns lagar och bestämmelser som är att lita på och som skyddar de som måste skyddas. Det får inte bara vara pengarna som styr!
En annan sak är att människor idag inte är vana med naturen och ganska främmande för den. Tyvärr. Om en gård har höns (och tuppar) som på riktigt är frigående händer det att grannar (som inte bott på landet så länge) klagar till kommunen att de blir störda av kucckelikuandet! Tyvärr får de rätt ibland. Man skulle kunna önska sig lite mer upplysning, rim och reson …
#11 Var ska allt detta avlivande sluta…
#10 Min gissning är att detta kommer se radikalt annorlunda ut inom 10-20 år.
Vad kommer att se annorlunda ut och hur kommer det att gå till?
#11 Inte "bara" 15 000…
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/30-000-hons-avlivas-pa-gotland--tqk76j
Suck …😢 Igen.

Jätteanläggningar med höns bäddar för smitta
Många drabbas också när olyckor händer.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Nä … 😭
Finns inte krav på sprinklersystem…????