Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettvilda-djur
Läst 655 ggr
Uppkatten
5

Skadade av björn

Det är väl rätt rimligt att björnar försvarar sig…???

Det är väl rätt rimligt att de vill vara ifred och få fortsätta leva där i sitt område..

Två svårt (?) skadade jägare och en död björn. Så helt i onödan, tänker jag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/bjornattack-i-ljusdal-jagare-svart-skadad--58q3at

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

En björn har gått till attack mot jägare i Ljusdals kommun och två personer är förda till sjukhus. En person är allvarligt skadad.
[skyggis_tryggis]
5

Man kan knappast klandra björnen för att den försvarar sitt liv.

Konstigt att jägare vid såna här händelser verkar så förvånade och upprörda.

Magi-cat
3

Jättetragiskt alltihop. Det borde aldrig ha hänt, något av det. Björnen försvarade sig naturligtvis, så "björnattack" är lite fel ord…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
3

#2 Ja, de som attackerade var väl jägarna i så fall…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

UlrikaD
0

Jägarattack som lyckades.😪

Calcifer
3

Lite som att skriva en artikel med titel "kvinna aggressivt attackerad av hund" om det i själva verket handlar om att jag gått fram till en vilt främmande hund som är kopplad och inte kommer undan och börjat sparka på den så den tvingades försvara sig…

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

TccT
1

Det är ju hemskt att folk blir allvarligt skadade. Men är det inte oftast folk med vapen och jakthund som råkar illa ut? Undrar om den var irriterad på hund och därför kom rusandes?
Att 650 av ca 2900 fridlysta djur ska skjutas är ju sjukt😯

Uppkatten
1

Ja, det är ju inte precis björnarna som ställer till det värst på den här planeten….

Tarotstollan
2

Vidrigt med jakt!😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
0

Idag drar björnjakten igång. Oklarhet råder kring hur många björnar som finns i Sverige, och alldeles för många djur skjuts, anser Svenska Rovdjursföreningen.
Calcifer
5

Nu är jag kanske korkad, men VARFÖR skjuter vi så många björnar varje år? Är det för att man anser att de inkräktar för mycket i våra skogar och därav utgör en fara? I så fall kanske vi ska sluta inkräkta i deras hem istället och hålla oss därifrån…

Jag blir lika irriterad varje gång man skjuter av rovdjur för att de utgör en fara för oss. "De kommer för tätt inpå oss, det är farligt", ja men vafan ska de göra då?! Vi bygger in oss där de bor, de har liksom ingenstans att ta vägen! Är samma med vargarna. Vad ska de göra när vi skövlar deras hem och bygger våra hus där? Packa väskorna och ta ett flyg någon annanstans?!

Uppkatten
0

Försök behålla lugnet, tala lugnt och backa långsamt därifrån. Så låter rovdjursexpert Benny Gäfverts råd till den som råkar möta en björn i skogen.
  • Redigerat 2023-08-22 16:08 av Uppkatten
Magi-cat
2

Det är väl nog ytterst liten risk att bli attackerad av en björn om det inte hänt något innan, s.a.s.

Magi-cat
1

Värst vad björnarna börjat gå till "attack". Bara för att de jagas liksom …

"En attack skedde igår och en idag, enligt viltchefen.

Skadeläget för jägarna är oklart, björnarna som gick till attack har skjutits."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1158926

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
Calcifer
3

Tsk tsk de jävla björnarna, vafan lägger de sig inte ner och bara dör för när jägaren kommer?! Sanslöst vad lite empati de har.🙄🤦‍♀️

Uppkatten
1

Jaa, som om björnarnas uppgift vore att ställa upp på människans jakt….

Magi-cat
3

Undrar när det kommer krav på att fler björnar borde skjutas eftersom de helt uppenbart är så farliga? De går ju till attack, bara så där …

Calcifer
4

#16: Helt oprovocerat mot oskyldiga människor som faktiskt inte var där för att göra annat än att döda dem.

UlrikaD
2

Jaktledaren Mikael om björnattacken: ”Hunden avbröt”

https://www.aftonbladet.se/a/8JK0dr

Björnen attackerade jägaren EFTER den blivit träffad av ett skott.
Hur kan man då få det till att björnen attackerade en stackars försvarslös jägare. Dessutom kunde jubhunden dött på kuppen. Så jäkla onödigt allting.😔

En man i 30-årsåldern blev biten av en björn i trakterna kring Hammarstrand på fredagen. Jaktledaren Mikael Westin var först på plats efter attacken. Men dagen
Calcifer
2

Så om någon knivhugger mig, och jag reagerar med att knuffa dem framför ett tåg, blir artikeln då "kvinna attackerar man som förlorade livet"???

[skyggis_tryggis]
3

Någon borde uppmärksamma journalisterna på att de måste reflektera över sina ordval när de skriver om jakt.

Det är ju helt felaktigt att använda ord som attack när det handlar om försvar.

Så naivt att använda jägarnas ord istället för att skriva opartiskt.

Och varför kan ingen granska hur det går till man bestämmer hur många björnar som ska skjutas? Vad är argumenten för s.k. avskjutning och håller de för en granskning?

Relativt sett har vi få björnar och kanske är det så att jägare med makt påverkar beslutsfattarna mer än de borde få göra?

Magi-cat
1

#20 Jag har tänkt i samma banor …

"Relativt sett har vi få björnar och kanske är det så att jägare med makt påverkar beslutsfattarna mer än de borde få göra?"

Tanken slår en onekligen. Bl.a. därför är det så viktigt med ordvalet. Media borde var mer opartiska i ordval.

Jag är rädd att björnarna blir mer stressade nu med all jakt så det finns risk att det händer mer. Slutsatsen blir då kanske den att fler björnar måste "skjutas bort" eftersom de "attackerar" osv.

Får björnarna bara vara i fred händer praktiskt taget ingenting.

[skyggis_tryggis]
1

#21: Ja, tyvärr kanske den felaktiga slutsatsen blir att fler björnar måste skjutas därför att de "attackerar" och är "farliga".

Ja, bärplockare utan gevär blir aldrig attackerade.

Draken
1

Det är ett fasligt liv om att björnarna attackerar de stackars jägarna. Hur i h*vete skulle dom ha gjort om de blev attackerad ?

Jag skulle då ta mig fasiken inte stå som ett fån och se dum ut utan att ens försöka försvara mig.😒

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-08-26 19:13 av Draken
Magi-cat
2

Äntligen en vettigare artikel som talar om vad det gäller: troféjakt!

…och jäviga beslut:

"Enligt studier råder det stor obalans i Länsstyrelsernas viltförvaltningsdelegationer, där besluten om jakten fattas.

Många handläggare på viltenheterna är dessutom jägare och inte sällan medverkande i företag inom jaktturism, vilket ökar risken för felaktiga och jäviga beslut. Det vore rimligt att införa jävsprövning för delegationerna och att låta biologer och etologer fatta besluten i stället för dem som har egenintresse i jakten."

Björnstammen är dessutom "nära hotad"!

"Enligt senaste uppdateringen av SLU:s Artlistan är björnstammen ”nära hotad”. Att vi tillåter en sådan stor jakt på ett djur som ligger i riskzon och som vi dessutom inte vet hur många vi har kvar av, är obegripligt.

För björnarna blir detta en ytterst plågsam period på året. SVT rapporterade tidigare att jaktturister ofta är dåligt förberedda och därmed skadeskjuter björnen.

Dessutom sker årligen regelbrott. Enligt SVA dödades minst 35 unga björnar 2022, trots att björnungar inte får skjutas. Av djuretiska skäl får inte heller honor som har medföljande ungar skjutas, ändå konstaterade SVA att minst nio honor hade varit digivande vid dödstillfället 2022. Vidare lämnas björnungar, som sett sin mamma skjutas, att svälta."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Kn7KkX/trofejakten-pa-svenska-bjornar-ar-inte-rimlig

😥

Debattören: Det är någonting som inte stämmer
Draken
1

🤬

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Tarotstollan
1

🤬😭😭😭

[skyggis_tryggis]
1

#24: Det är förskräckligt alltihop!

Det var intressant info om att de som sitter med i styrelserna ofta är jägare och därmed partiska.
Hur kan det vara tillåtet…?!

UlrikaD
1

Troféjakten på svenska björnar är inte rimlig

https://www.aftonbladet.se/a/Kn7KkX

Debattören: Det är någonting som inte stämmer
[Vargnatten]
3

Hela den här björnjakten gör mig så ont för jag lever med björnar in på på knuten fast jag bor i samhället men här kommer dom in och visst jag har haft incidenter med björn från hästryggen och på gården men aldrig att dom anfaller utan orsak.

Vi gick på en myr förra året och plockade hjortron där fanns björnarna inom synhåll dom brydde sig inte alls om oss men vakande självklart det är deras natur.

Björnar kan kännas farliga för många men dom anfaller inte utan orsak och dom är egentligen fredliga om vi bemöter dom med respekt för deras naturliga och det är vad vi ska göra med alla djurliv som vi möter RESPEKT.

Uppkatten
1

På en kurs som jag gick nyligen sa läraren att när människor kommer i närheten av djur som t.ex. björnar så avvaktar björnen vanligtvis utan att ge sig till känna, och när människan har passerat så avviker björnen från platsen.

Magi-cat
1

Det gäller att lära sig leva med björnar så är det vanligtvis ingen fara. Att de finns i närheten är alls inte samma sak som att de vill äta upp en eller så …

Jag har hört av släktingar i Kanada att där lever man med björnar på ett helt annat sätt och lär sig hur man undviker att det händer något.

[skyggis_tryggis]
1

Jag såg i ett naturprogram för ett antal år sen (tror att det var i SVT) hur björnar betedde sig när människor kom i närheten.

Om jag inte minns fel så undersökte man saken och kom fram till att:

Björnarna gick åt motsatt håll när de kände lukten av människor! De undviker alltså möte med människor om de kan.

• Redigerat 2023-08-27 20:04 av [skyggis_tryggis]
Magi-cat
1

#32 Ja, de undviker möten och jag har sett bilder där människor och björnar står och fiskar vid samma vattendrag en bit ifrån varandra. 🙂

Om människan är lugn så är björnen det också. Men man ska förstås ha respekt och inte komma emellan en hona och hennes ungar t.ex.

Uppkatten
1

Brunbjörnen anses vara Nära hotad. Och då hanterar vi den så här?

[Vargnatten]
0

#32: Du har helt rätt egentligen vill inte björnarna möta oss människor och känner vår doft på långt håll däremot kan vinden ligga fel så björnen inte känner människans doft men normalt håller dom sig undan oss sen finns det situationer där det går snett och vi eller björn skadas. Jag har åkt av hästryggen pga björn men har aldrig skadats direkt av någon björn så jag gissar vinden låg fel så björnen inte upptäckte mig och hästen.

[skyggis_tryggis]
5

Nyss läste jag i SVT- appen återigen om en jägare som "attackerats" av en björn.

Jag skickade ett mejl till reportern:

"Hej!

Varför använder du ordet "attackerar" när det handlar om att björnen försvarar sitt liv?

Björnar är bara farliga för jägare som försöker döda dem. Bärplockare och svampplockare råkar aldrig illa ut.

Jakten på fredliga björnar är brutal. Det är jägarna som attackerar björnarna och inte tvärtom.

Med vänlig hälsning"

Om ni vill skicka något liknande mejl, så brukar journalisternas mejladress stå ovanför eller under artiklarna.

[Vargnatten]
4

#36: Snyggt jobbat där och jättebra gjort 🐻 👍

Dom vill skapa rubriker så är det alltid så dom får sälja men i såna här fall som med rovdjuren skrämmer man istället bara upp och visst respekt ska vi ha för det är rovdjur men använda ord attackera det är enbart för att skapa rubriker och få sälja på djurens bekostnad.

Dom gånger jag mött rovdjur öga mot öga så har både dom och jag vänt om till och med dom gånger jag åkt av hästryggen pga just björn så har björnarna vänt och dragit iväg till skogs det är mer häst som blivit i panik och slängt av mig när dom sett rovdjurens närvaro dom har helt enkelt blivit rädda.

Jag är ingen stor björnkännare och känner väl till ungefär det dom flesta av oss känner till så som om dom har byten som dom försvarar eller ungar som stressar och dom försvarar sina barn.

Under jakt är det höga stressande skott i skog och mark något som stressar alla skogens djur så att vilt stressas och går till anfall det är deras självförsvar sen har vi också den vanliga människan inte enbart jägaren som gärna far runt i skogar och marker och stressar upp djuren med fordon och byggen som bor där så dom förflyttas och går närmare samhällen än dom gjort förut.

Nu kommer jag lite utanför ämnet björnar men se på fiskmåsen dom ska hålla sig till vatten men med alla båtar som dundrar fram får dom inte ro då söker dom sig in mot land bygger bon och dom som annat vilt försvarar sina ungar innan dom är flygfärdiga och åter igen heter det att dom anfaller oss men allt dom gör är att försvara sina barn och sin familj men det här förstår inte människan och genast är djuret ett hot när det i själva verket är människan som är hotet mot djuren.

Det finns så mycket oförstånd vad gäller våra vilda djur och framför allt rädslor som ska skapas jag vet inte varför människan är av naturen att skapa rädsla för djuren är naturliga och möter vi dom med respekt i deras naturliga habitat så har vi ett underbart samspel mellan människa och djur men tyvärr det här är något vi människor förstört vi har skapat en onaturlig stress i skog och mark så inte undra på att dom vilda djuren försvarar sina boningar och sina familjer när människan är ett hot mot dom .

Magi-cat
3

#38 Det är så sorgligt så det är bara inte klokt! 😥

Bra att Syre skriver om det som det är men jag önskar att det vore fler.

"Det är som om vi människor är totalt förblindade av vår idé om vår egen storhet: inga andra rovdjur får finnas vid sidan av oss. Björnar är skygga djur som undviker kontakt med människor om de kan. Ändå väljer vi att se dem som en ondskefulla mördarmaskiner som våra ridderliga jägare skyddar oss från."

"Att kalla det licensjakt är dock att försköna sanningen: när det kommer till kritan är det troféjakt det handlar om – ett dödande för dödandets skull"

(citat ur länken)

UlrikaD
0

https://tidningensyre.se/2023/31-augusti-2023/dagen-da-mitt-bjornliv-slutade/

Länken finns i #38 men förtjänar ett eget inlägg. Fy f-n vad sorgligt.

En sensommardag i blåbärsskogen blev den allra sista för björnen som berättar i Berit Helbergs text om licensjakten på björn i Sverige. Det började som en
Magi-cat
0

#40 😭😭😭

Tarotstollan
1

🤬🤬🤬😭😭😭🐻🐻🐻

Magi-cat
0

När en man i Jämtland var ute och jagade kom hans hund tillbaka med en bit päls i munnen. Jägaren valde att spåra upp var pälsbiten kom ifrån och hittade en gr
TccT
1

#43 Undrar om det blir 5st färre som ska skjutas nu då? Men den chansen är nog lika med noll

Lona
1

#43: Det är dessutom fem björnar som har hittats, hur många fler finns det?
Hur många vargar försvinner med "SGT" och gäller samma sak för björn?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

UlrikaD
3

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/bjornattack-i-venjan-ung-man-allvarligt-skadad--0a7hh8

"Det har varit någon typ av jakt och en ung, vuxen man som blir attackerad."

Återigen är det märkligt att den som blir överfallen (björnen) är den som attackerar i sammanhanget.
Visst är det hemskt att människor blir skadade. Men gå inte ut och döda djur då, problemet löst.

En man attackerades av en björn strax norr om Venjan i Mora kommun. Händelsen inträffade på fredagsförmiddagen och enligt polisen ska mannen vara allvarligt skadad.
Calcifer
2

Går jag ut och sparkar på ett getingbo får jag skylla mig själv om jag blir stucken. Jag får väl sluta upp med såna idiotiska saker då om det stör mig att de blir upprörda. 🙄

[Vargnatten]
4

#46: Det börjar kännas så tröttsamt björnarna får skulden för vad människan gör och det här hände i skogarna i det län jag bor men ett antal mil bort och att säga björnattack jag blir så less lämna dom ifred istället så lämnar dom oss ifred.

Vore jag en björn och hetsas med skott och människor som jagar mig jag skulle också försvara mig direkt jag skulle försvara mina ungar min mat min skog som är min frihet och det här måste människan få in i sina trånga huvuden det är inte björnen som är hotet det är människan det är inte det vilda som hotar oss det är alltid vi som hotar och stressar allt vilt och sen skyller vi på djuren när något händer😢

Jag vill på intet vis skönmåla skogen och dom vilda djuren för när vi vistas i skog och mark ska vi alltid ha med i tanken att djuren kan ha stressats av andra människor innan vi kom dit och ha det med i beräkningen för möter vi en björn som exempel och den är aggressiv så antingen är vi för nära ungar eller så har björnen redan stressats av någon annan människa.

Det här är viktigt att ta med sig när vi besöker skog och mark när vi går in i vilda djurens territorium och naturliga habitat råkar vi ut och vi inget själva har gjort kan vi vara ganska så säkra på att någon eller några människor innan oss stressat djuren eller att det finns ungar som dom beskyddar men också föda och byten som för dom är viktiga för sin överlevnad.

Magi-cat
2

Bra skrivet av Göran Greider om "björnattackerna"!

"Det är något sjukt med själva det vedertagna administrativa språket när jakt på björn, lo eller varg hanteras av myndigheterna: Det heter alltid att ett län och olika områden i ett län har fått en viss ”tilldelning” av djur som får fällas. Det är det där ordet tilldelning. Björn delas alltså ut till jägare, som om det vore någon sorts rättighet, eller gåva."

"Vanligtvis när en björn attackerar så gör den det för att jakthundar är på den, för att den blivit skadad av kulor – eller om det är vår för att den väckts ur idet av kanske en röjsåg. Det är inte björnen som är problemet. Det är vi. Och när jag skriver vi så menar jag en hel civilisation som de facto mer eller mindre befinner sig i krig med en natur som den i alla högtidstal säger sig älska."

(min markering i texten)

https://www.etc.se/ledare/naturen-hotar-vaar-fria-livsstil

[Vargnatten]
4

#49 Usch man mår riktigt illa av det här som sker och tilldelning det är som om det rör sig om en sak inte liv 😢 jag tycker det är något så fruktansvärt men hur illa jag tycker ska jag inte uttrycka här för dom orden vill ni inte höra men vi talar om liv, liv i frihet där har vi inte rätten att bara kliva på och bete oss hur vi vill i deras marker.

Vi har en gammal fäbodvall i släkten sen många generationer långt uppe i Hälsinglands skogar och där uppe är det mycket björn inpå knuten och min fars kusin som driver den där numera fast vi alla har fri tillgång till den är jägare men han jagar inte björn istället lever han väldigt ifred med björnarna ger dom mat, saltsten och sånt och dom är så inpå knuten så ibland är det svårt att ens gå ut på dass för dom är så nära men man vågar sig ut för det är lugnt men visst håller jag ett vakande öga när björnar finns inpå stugknuten det ska jag erkänna men hittills har absolut inget hänt dom kollar läget och vädrar lite men kan ligga helt lugnt på marken eller lufsa runt dom verkar lugn och trygga i sin skog och det är så dom ska ha det lugnt och tryggt.

Nu ogillar jag starkt att han är jägare det känns som dubbelmoral jaga det ena men inte det andra jag kan inte med någon jakt eller slakt av djur öht men det är imponerande att gå med honom där i skogen och se hur fridfullt han bemöter björnar och hur lugna dom är men även annat vilt tar han hand om fast han jagar och det här ligger så långt bort i ingenstans så där har djuren ro jag tror inte att jakt tillåts på vallen men jag vet inte helt säkert men har aldrig hört talas om att jakt pågått där uppe eller så har min fars kusin hållit käft om den saken eftersom han vet vart jag står när det kommer till alla djurs rättigheter att få leva.

Men det jag kan säga är att där uppe råder frid där är det vilt som regerar inte människan det är fantastiska och stora skogar som inger lugn och det är precis så djuren ska ha det i sina hem dom bestämmer och det är något vi människor ska ta hänsyn till när vi kliver in i deras hem och territorium det är vi som är deras gäster inte tvärtom ❤️

• Redigerat 2023-09-13 16:14 av [Vargnatten]
Magi-cat
1

#50 Fint beskrivet! Just så är det! ❤

Magi-cat
1

Jaha. Björnar skjuts i hemlighet. Inte förvånande. (Låst artikel.)

https://www.expressen.se/nyheter/sa-skjuts-bjorn-i-hemlighet-som-jagarna-/

Senaste månaderna har det rapporterats om dramatiska björnattacker. Men i medieskuggan skjuts björn illegalt och döda björnar ligger och ruttnar i skogen. – Om du skriver blir det snart som filmen ”Jägarna” här, säger en man som först tvekar att berätta. – Jag skjuter inte björn men jag ser stora problem, säger erfarne jägaren Dennis Andersson.
Tarotstollan
1

Vidrigt!😭🤬

Magi-cat
3

Här ser man tydligt hur livsfarliga och stridslystna björnar är! (Inte.)

Några "hallå"-rop och björnen vänder om.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/har-simmar-bjornen-rakt-mot-morgan-under-fisketuren/

Morgan Boman skulle ta en rofylld enslig fisketur i Kalvträsk. 15 minuter in får han dock oväntat besök av en simmande björn – som kommer rätt mot honom.
[Vargnatten]
3

#54: Såg det där och tänkte exakt samma tanke hua vilken farlig björn som vände om åter ett bevis på att dom inte vill ha människan inpå sig 😎

UlrikaD
0

Gick ju inte så jättebra för björnen.😔
”Vi bestämde att göra tacos av björnen”

https://www.aftonbladet.se/a/KnoP77

RAMSJÖ. Pär Sundström, 42, blev attackerad av en björn under en jakt. Nu ligger björnen i grytan på bordet. – Det är den ultimata hämnden, säger han.
Magi-cat
0

😡 Vämjeligt. Vanvördigt.