Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: djurparker-cirkus
Läst 109 ggr
Uppkatten
1

Hotade djur avlivas

Djur som är nära hotade avlivas av utrymmesskäl på våra djurparker.

Det låter inte rimligt.

https://sverigesradio.se/artikel/61-djur-dog-pa-furuviksparken-forra-aret-nara-hotad-art-avlivades

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

På Furuviksparken dog 61 djur under förra året, det visar en ny granskning av Djurrättsalliansen.Bland de döda djuren finns, utöver de fyra skjutna schimpanserna, ...
kamera0710
4

Att en del så kallade överskottsdjur avlivas tycker jag att man får acceptera. Jag anser att djur i hägn ska få utlopp för den starka driften att fortplanta sig. En stor del av de klövdjur som avlivas blir rovdjursföda. Knappast mer upprörande än att parkerna köper kött från djur som avlivats på annat åll.

• Redigerat 2023-07-13 13:34 av kamera0710
Uppkatten
1

De här sk överskottsdjuren är av en art som är nära hotad. Det tror jag är det som upprör mest.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kamera0710
2

#2 Men ibland finns det helt enkelt inte plats för alla ungar som föds.

Uppkatten
3

#3 Och då får man se över vad man håller på med, tänker jag.

Uppkatten
1

Förra året dog totalt 386 djur på Borås djurpark, Parken Zoo, Kolmårdens djurpark och Furuviksparken. Det visar en ny granskning av Djurrättsalliansen, som flera gånger tidigare avslöjat att djurparker avlivar friska och utrotningshotade djur. Undersökningen visar även att länsstyrelsen i Skåne har börjat maskera information i offentliga handlingar om vilka och hur många djur som dött på länets djurparker.
kamera0710
4

#4 Visst kan man behöva se över saker och ting och diskutera det etiska med att ha djur i hägn. Men föredrar du att djur i hägn får p-piller hellre än att få utlopp för sin fortplantningsdrift, så länge vi nu har djur i hägn?

Uppkatten
0

#6 Jag tycker vi bör minska antalet "traditionella" djurparker och jobba på ett mer seriöst sätt med bevarande av arter.

kamera0710
1

#7 Men åter, föredrar du p-piller hellre än att djur i hägn får utlopp för sin fortplantningsdrift?

Uppkatten
2

#8 Jag ställer mig generellt tveksam till p-piller då dessa inte är ofarliga, och dessutom kan påverka hur djuret mår i vardagen.

Ska djuret inte användas i seriöst avelsarbete är det mer rimligt att kastrera.

Men hela tanken bakom djurparker måste ses över och göras om. Många arter far illa, inte minst vad gäller stress. De behöver större hägn, bättre miljöberikning, och ökade möjligheter för djuren att utöva sitt naturliga beteende. Det handlar inte enbart om djurens fortplantningsdrift.

Önskvärt vore förstås om man kunde skydda djuren i deras naturliga miljö. Där de hör hemma.

• Redigerat 2023-07-13 15:28 av Uppkatten