Slakt p.g.a. torka
Ja, nu kommer regnet, verkar det som.
Men är det rimligt att djur slaktas för att det är torka i vårt land?
Visar inte det att vi "felanvänder" marken?
Att vi har för lite betesmark/stängslade områden som kan betas…? Att vi odlar för lite hö/hösilage generellt (så att det finns för små marginaler)?
Borde det inte finnas planering för den här typen av förhållanden?
Men självklart kan man inte låta djuren svälta/svälta ihjäl heller.
Hur tänker du?
https://sverigesradio.se/artikel/torkan-far-fler-bonder-att-forbereda-for-slakt
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kanske bör vi helt enkelt minska vår köttkonsumtion rejält (och därmed uppfödningen av lantbruksdjur), och ge tillbaka mark till de vilda djuren…?
Visst skulle det behövas mer betesmark och odlas mer hö och foder - liksom även lokala grönsaker mm åt människor för den delen. Vi måste helt enkelt vara rädda om den åkermark vi har, och använda den på rätt sätt. I min hemkommun finns just nu planer på att bygga ett stort bostadsområde där det nu är fin åkermark, något som tack och lov har väckt en hel del protester. Säkert skulle många kunna minska sin köttkonsumtion ganska rejält, och även välja kött av bättre kvalitet - ekologiskt, närproducerat hagmarkskött i stället för sådant från väldiga djurfabriker någonstans långt borta. Vettig information i ämnet är alltid bra, men jag tror inte på fanatiker som skriker att kött är mord och kräver att alla måste bli veganer. Om man är lite mer mänsklig och realistisk, kommer betydligt fler att lyssna och ta till sig budskapet.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Rent krasst så ger det större effekt om många äter mindre kött, än att ett fåtal blir strikta veganer..
Och även strikta veganer får i sig typ insektsägg etc, så att leva som strikt vegan är nog nära nog omöjligt..
#5: På baksidan våra hus är det en ganska stor lägda som inte används till nånting, det växer villt och det klipps typ 2 ggr under sommaren. Jag tycker de kan låta några djur beta där, eller låta nån bonde odla upp så den får lite extra mark.
#4:
"Och även strikta veganer får i sig typ insektsägg etc, så att leva som strikt vegan är nog nära nog omöjligt.."
Sorry, men det er noe av det dummeste jeg har lest og hørt. Hva vil du fram til med dette? At fordi "strikta veganer" kan få i seg insektsegg, så er det greit at de som ikke er veganer spiser sauer, griser, kyr og andre dyr, egg og melkeprodukter? Det blir i så fall like idiotisk som å sammenligne f.eks en som kjørte på en katt som løp ut på veien (et uhell), og en som kjørte på en katt fordi hen ønsket å skade/drepe katten. Jeg håper jeg har misforstått deg?
En vegansk livstil er uten tvil det beste for veganeren selv (hvis man spiser naturlig mat), andre mennesker og planeten vi bor på, og så klart dyra.
Når det er sagt, så bør jeg vel også nevne at jeg har katt, og hun får animalsk mat. Jeg hadde katten før jeg ble veganer. Jeg vet at noen gir kattene sine vegansk mat, men det er ikke kattens naturlige mat, så jeg tør ikke å gi det til min katt.
Jeg ønsker ikke å være uhøflig mot deg. Jeg har lest mange av innleggene dine her på iFokus, og det virker som du er svært glad i dyr og har mye kunnskap om dem. Takk for at du deler din kunnskap.
#8 Ja, du missförstår mig nog, och jag ska erkänna att jag har svårt att läsa och förstå det du skriver i detalj.
Jag tycker att vi alla ska hålla nere konsumtionen av kött etc så mycket som möjligt. Själv har jag inte ätit kött sedan 1978.
Men jag blir rätt less på "fanatiker-veganer" - inte för hur de lever, utan för hur en del av dem "går på" andra människor om hur de borde leva. Min uppfattning är att man får en större positiv effekt för djuren om många/alla människor minskar sin köttkonsumtion (t.ex. om veg. mat serveras oftare i skolor, förskolor o.s.v.) än om ett fåtal människor lever strikt veganskt.
Sedan ska SJÄLVKLART var och en som vill leva strikt veganskt göra det. Det skulle jag själv vilja göra, men är inte där riktigt ännu (men rätt nära).
Sedan är det faktiskt så att det inte går att leva strikt veganskt. Jag läste en insektskurs nyligen, och där framkom uppgifter just om hur mkt insekter, insektsägg o.s.v. vi får i oss per år (genom saft, sylt, frukt, grönt o.s.v). Jag gjorde ett räkne-experiment där jag räknade om mängden till "antal köttbullar" och då insåg jag att jag nog inte hade varit så mycket vegetarian som jag själv hade trott sedan 1978… 🤣
Fick ett stort intresse för insekter, det är ju också i allra högsta grad djur, och värda respekt och omtanke. Utan dem överlever inte människan/planeten. Finns spännande artiklar om t.ex. insektsetik, och funderingar kring insekters medvetande.
Håller helt med dig om att den veganska livsstilen är det bästa för planeten och för de djur som bor där (ja, inte så att köttätande djur ska äta veganskt då…). Dock tror jag inte att människan är "född vegan" eftersom hon får B12 brist vid en strikt vegankost. Det går dock att råda bot på/förebygga genom B12-tillskott.
Det jag reagerar negativt på är alltså en del veganers sätt att föra fram sitt budskap på.
När det gäller katter så är det en självklarhet för mig att katter INTE ska ges vegankost. Vi har inte tillräckliga kunskaper ännu för att det ska vara säkert. Däremot skulle jag gärna se t.ex. odlat kött i kattmat på sikt - om det är möjligt och säkert.
Men absolut att här finns massor att diskutera, och en viss tolerans får man nog ha i de diskussionerna, tänker jag.
Det akut viktigaste tycker jag är att människor generellt minskar sin köttkonsumtion, och att man väljer bort kött där djuren har haft det särskilt dåligt (= steg 1). Ingen behöver äta kött 3 ggr/dag bara för att "det är gott", och man kan undvika kött där djuren farit särskilt illa (se t.ex. hur kycklingarna har det…).
Om människan istället åt kött 1-2 ggr/v, och valde kött där djuren fått gå ute etc, så skulle mängden djurlidande minska påtagligt, och människan sannolikt bli friskare.
Men här finns som sagt mycket att diskutera.
- Redigerat 2023-07-22 22:47 av Uppkatten
Jeg bør nok slutte å skrive innlegg på internett, for jeg klarer ikke alltid å følge opp alt, dessverre. Beklager det. Så dette blir kanskje det siste jeg skriver her.
Jeg synes ikke det er bra nok å spise mindre av animalske produkter hvis man har mulighet til å spise kun planter. Jeg synes vi alle har et ansvar for å gjøre så godt vi kan på dette området også.
Hvis man gjør noe som medfører at andre blir utnyttet, lider og dør/blir drept/slaktet, og noe som skader planeten vi bor på, så får man tåle at andre reagerer negativt på det. Det er så klart mange måter å håndtere dette på. Jeg kan forstå noen av de som til slutt viser sinne og/eller tyr til kraftige virkemidler når "normal" kommunikasjon ikke fører til en positiv utvikling.
Jeg vil tro at de fleste veganere bryr seg om insekter også, meg selv inkludert. Det er én av mange grunner til at jeg bl.a kjøper økologisk når det finnes.
B12 lages ikke av dyr og mennesker, men av bakterier i jorda. Ja, det er B12 i kjøtt, men det er fordi dyra spiser mat i naturen og/eller får tilskudd med B12. Før i tiden fikk mennesker i seg B12 også da de drakk vann direkte fra kilden i naturen, og det var sikkert litt jord på maten de spiste. Det er så mye kunnskap om mat og helse i dag at det ikke burde være noe tvil om at man kan leve et godt og langt liv hvis man spiser kun planter. Jeg vet at mange lever gode og lange liv selv om de spiser dyr, egg og melk også, men hvorfor ikke velge å spise kun planter når det er det beste for dyra, menneskene og vårt felles hjem jorda?
- Redigerat 2023-12-02 15:29 av Dahlia_8