Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 243 ggr
Uppkatten
2/17/23, 5:55 AM

Våld mot kaniner på 4H-gård

Kaniner har utsatts för våld på en 4H-gård i Uppsala.

Ledsamt när människor mår och fungerar dåligt och det får konsekvenser för djur på det här sättet….

Ledsamt också för alla de barn som brukar hålla till på 4H-gården och som förstås stod nära kaninerna.

https://sverigesradio.se/artikel/fem-doda-kaniner-tvingar-arsta-4h-gard-att-stanga

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Vid lunchtid på torsdagen påträffades två döda kaniner på 4H-gården i Årsta. De hade utsatts för våld och avled av skadorna.Sedan slutet av januari har ...
Annons:
Tarotstollan
2/17/23, 6:00 AM
#1

Det är vidrigt!😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2/17/23, 8:21 AM
#2

Nej usch vad tråkigt! 😭

När något är/skulle kunna vara så bra och så gott och så blir det så där …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2/17/23, 4:04 PM
#3

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Personalen på Årsta 4H-gård är förtvivlad efter att två kaniner hittades döda på torsdagen.4H-gården misstänker nu att de två kaninerna som hittades döda ...
Draken
2/17/23, 9:25 PM
#4

Det här blir ju bara värre och värre 😔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

R
2/18/23, 8:59 AM
#5

Det är fruktansvärt tråkigt när idioter ger sig på helt oskyldiga varelser som kaniner eller ponnyer. Samtidigt är det ju så viktigt att barn får klappa kaniner, rida och lära sig umgås med djur på ett naturligt sätt. Är det ständig bevakning av djuren dygnet runt som gäller nu? 😢

Olle

Uppkatten
4/5/23, 6:53 PM
#6

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

4H-gården i Årsta begränsade sin verksamhet efter att flera kaniner hittats döda. Nu under påsklovet har kaninburen öppnat igen, men under särskilda omständigheter.
Annons:
Uppkatten
5/9/23, 10:11 PM
#7

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Polisen lägger nu ner utredningen om grovt djurplågeri efter att fyra kaniner dödats på en 4H-gård i Uppsala. – Vi kan tyvärr inte knyta någon misstänkt till det här dådet, säger Magnus Jansson Klarin, presstalesperson vid polisen.
R
12/17/23, 8:24 PM
#8

Så var det dags igen. En eller flera idioter har stulit ca 50 kaniner och andra djur på 4H-gårdar och liknande ställen i Göteborg. Efter att ha investerat i dyra säkerhetsanordningar har en av gårdarna fått vara i fred - tjuven har i stället slagit till på andra gårdar i närheten. En person har delgivits misstanke, men ingen vet vad som har hänt med djuren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vag-av-djurstolder-i-goteborg-4h-gard-i-kattilsrod-drabbad-barnens-favoritkaniner--rxgy0w

Flera gårdar i Göteborgsområdet har drabbats av en våg av djurstölder. Tjuven verkar ha använt saxar, tänger och spett – för att bland annat komma åt barnens favoritkaniner på 4H-gården i Kättilsröd. – Det har försvunnit ett 50-tal djur sammanlagt, säger föreningens verksamhetschef Kristine ”Kicki” Åslund.
  • Redigerat 12/17/23, 8:26 PM av Rådjurstoken
Uppkatten
12/17/23, 8:48 PM
#9

Otäckt, man undrar ju var djuren blir av…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lona
12/18/23, 5:09 PM
#10

#8: Åh fy, jag bor inte så långt därifrån. 🙁
Vad är det för fel på folk?!
Förra sommaren stals en tacka från en granngård här, några idioter skulle äta upp henne antar jag. 😡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Signur123
12/18/23, 5:26 PM
#11

#8: Men åhhh! 😭 Vad är det för fel på folk, varför finns det dom som gör sånt?! Jag undrar verkligen var dom stackars djuren är nu…

När min lillasyster köpte en kanin från 4H-gården här, så var det en unge i samma kull som blev stulen. (För att göra det ännu värre så var det ett litet barn som skulle köpa den, hon måste blivit förkrossad när hon fick veta.)
Som tur var kom den tillbaka, någon kände igen den. Då var ungen hos två som påstod att dom hade hittat den. Var, kan man ju undra.


Medarbetare på Skrivlust iFokus

"Så klart det händer inne i huvudet på dig, men varför i all världen skulle det betyda att det inte är verkligt?"
-Albus Dumbledore

R
12/18/23, 9:50 PM
#12

En fundering jag får är att det kan vara någon galen djurrättsaktivist som tror att han gör något bra när han "befriar" djuren och kanske släpper ut dem i någon avlägsen skog där risken är minimal att någon hittar dem. En kanin som är van vid värmen (bildligt och bokstavligt) hos sina vårdare, och att det alltid finns mat i skålen, överlever inte särskilt länge om den släpps vind för våg så här års. Bara lösa funderingar allts, det kan mycket väl finnas betydligt skummare avsikter. 😢

Signur123
12/18/23, 9:58 PM
#13

#12: Sånt förekommer säkert. Det kan också ha varit så att tjuven (eller kidnapparen skulle jag vilja kalla det) säljer djuren vidare.

Jag har ett minne av en gång när jag hörde om ett sånt där ställe där dom föder upp illrar för att sedan döda för pälsen (😡) och det var några djurrättsaktivister som tog sig in och befriade illrarna. Det kan låta fint, men sedan har jag för mig att dom släpptes ut i naturen. Kan verka som en god handling vid första ögonkastet, men ett djur som levt hela sitt liv i fångenskap klarar sig inte länge i det vilda…


Medarbetare på Skrivlust iFokus

"Så klart det händer inne i huvudet på dig, men varför i all världen skulle det betyda att det inte är verkligt?"
-Albus Dumbledore

Annons:
R
12/18/23, 10:08 PM
#14

#13 Sådant förekommer lite då och då, främst på minkfarmer. Visst är minkfarmer ett otyg som borde förbjudas, men att släppa ut en massa minkar gynnar ingen. De flesta minkarna kommer att dö ganska snabbt, och skulle någon klara sig får vi nog erkänna att minken dödar massor av fåglar, fiskar och en hel del annat - ett rovdjur som egentligen inte hör hemma i vår natur.

Maleficum
12/19/23, 3:44 PM
#15

#14: Var många år sedan nu men vet en händelse där de släppte ut minkar som senare tog sig in och attackerade massor av kaniner hos en uppfödare (bet huvuden av dem men åt inte ens av dem sen utan bara dödade). Verkligen tragiskt för både minkar, kaniner och ägare och absolut inte snällare mot något av djuren.

Såklart borde inte pälsfarmarna finnas över huvud taget men det får man ju jobba med på laglig grund att få dem förbjudna (eller så till så höga krav på djurhållningen att det inte blir lönsamt), inte släppa ut oskyldiga djur som får lida och skapar mer lidande.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: