Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikett: vilda-djur
Läst 196 ggr
Uppkatten
1

Största vargjakten i modern tid

Vissa tycker att det är bra att det nu ska skjutas ordentligt med varg.
Medan kritikerna menar att det kan hota hela vargstammen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/storsta-vargjakten-i-modern-tid-jakt-pa-bada-sidor-gransen-mot-norge

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Just nu förbereds det för den största vargjakten i Sverige i modern tid. 75 vargar får skjutas och för första gången kan svenska och norska jägare jaga samtidigt i flera gränsrevir. Men jakten har väckt skarp kritik, inte minst från Naturskyddsföreningen. Vid midnatt gick tiden för att överklaga ut.
Rådjurstoken
3

Med nuvarande regering är jag rädd att vi får se "största vargjakten i modern tid" varje år. Så länge det finns några vargar kvar att skjuta. Fast vi kan ju hoppas att EU säger ifrån.

Rådjurstoken
3

Inte nog med att de vilda vargarna ska skjutas. Det ska inte finnas några bevarandeprogram heller. 😥

https://tidningensyre.se/2022/3-november-2022/de-sista-vargarna-har-avlivats-pa-nordens-ark/

De sista vargarna på Nordens ark i Bohuslän har avlivats. Riksdagens beslut att den svenska vargstammen ska minskas gör att djurparken lägger ner
Rådjurstoken
0
På måndagen drar vinterns vargjakt igång i de fem vargtätaste länen. Årets licensjakt är den största i modern tid. 75 vargar får skjutas, men flera naturorganisationer är kritiska. – Det är tragiskt. Det kan få konsekvenser för lång tid framåt, säger Daniel Ekblom från Naturskyddsföreningens viltvårdsgrupp i Gävleborg.
Rådjurstoken
1
Vinterns rekordstora vargjakt kan vara början på en mycket större avskjutning. Målet för regeringen är att mer än halvera antalet vargar, trots att det i nuläget saknas vetenskapligt stöd. – Personligen tycker inte jag att vi behöver ha någon varg i Sverige, säger Magnus Persson, SD:s talesperson i jaktfrågor.
Tarotstollan
1

Vidrigt!🤮😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mandra
1

#6: Ja verkligen vidrigt.

[hamsterwille]
0

vidrigt🥺😢

Draken
0

😔😢

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis