Stängsellöst för kvigorna
Intressant projekt, men känner mig spontant lite kluven till det där med elstötar.
https://sverigesradio.se/artikel/stopp-for-stangsel-har-styrs-korna-med-halsband
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har inte lyssnat på reportaget men det är ju lite "intressant" 😏 att samma metod är klart och tydligt förbjudet för hund. "Osynligt elstaket" och elhalsband av olika slag är olagligt vad gäller hundar.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1: Antar det är annat för kor och liknande eftersom man redan använder elstängsel till dem.
På ett sätt kan det väl vara en smart ide (då det ju kanske kan underlätta att ha djuren ute utan att man först måste sätta upp massa staket och då kunna utnyttja mark som annars kanske kan vara svår att utnyttja för det inte går att hägna in på ett lämpligt sätt) men samtidigt känns det lite taskigt om man inte har tydliga markeringar för vart gränsen går (så de kan ha en synlig barriär de kan lära sig de inte ska gå förbi).
Är ju iaf bra de använder ljud först så de får en varning innan, men vad händer om de blir rejält skrämda och springer i panik utanför området kommer de då bli bombarderade av massa elstötar då eller slutar de efter en stund?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag tycker inte heller om att djur överlag skall ha elstängsel eller elhalsband. Men att det är tillåtet på större djur, kan kanske bero på att de har en betydligt större kroppsmassa än en hund ?
#3 Skulle snarare tro att det är för att kor räknas som "produktionsdjur" och hundar som sällskapsdjur. Sällskapsdjur har mer rättigheter och är högre "värderade" utav samhället.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#4: Det är ju också helt fel i mina ögon. Ett djur är ett djur, ett liv. De har inte bett om att få komma till oss, det är vi som har valt att ta hem dem.
#5 Jag håller helt med!
Hela djurindustrin är sjuk.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik