När barn skjuter djur
Som 8-åring sköt han en hare för första gången.
Jag undrar vad det gör med ett barns inre att döda redan som liten.
När barn är i den åldern vill jag jobba med sådant som empati, att ta väl hand om djur, att respektera andra, att förstå att andra också känner och upplever o.s.v.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det är lite olika från barn till barn skulle jag tro. Jag är uppvuxen på gård med "köttdjur" så jag var med i slakten redan som 12 åring. För mig var det naturligt, även fast jag inte var så lycklig över att behöva vara med.
Jagat har jag däremot aldrig gjort.
Mina egna barn, skulle inte klara av att jaga eller vara med på slakt. De skulle bli förkrossade.
- Redigerat 2022-09-03 12:04 av Draken
Som #1 säger tror jag det är olika.
Men för övrigt tycker jag man kan skilja på jakt och jakt. Kaninen som han sköt som 8-åring skulle bli skosulor och det tycker jag är väldig skillnad mot de som troféjagar utrotningshotade djur och poserar med bilder på sina "bedrifter". Det är riktigt vidrigt.
"I'm too old for this shit."
Kaninen hade dock nog hellre varit kanin och levt ett kaninliv än att bli någons skosulor…
Det här var ju liksom inte under krigsåren, och karln är ju inte direkt gammal. Kort sagt: det fanns alternativ.
Det är inte rimligt att små barn ska lära sig att döda.
Anser jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 Nej, jag håller med dig, barn ska inte jaga. Menar bara att det är en skillnad på jakt och jakt. Helt försvarbart tycker jag inte det är men mer rimligt än att skjuta en elefant och skära av den svansen för en instagram-bild.
Troféjakt är inte försvarbart ö.h.t. men bygger väl personens ego/ethos/känsla av makt/triumf. Man "blir någon" rent socialt för en stund, bland likasinnade idioter till människor.
Att skjuta en hare för att göra skosulor värmer fötterna, men knappast hjärtat, för en tid… Och fötter går att värma på annat sätt.
Jag vet inte om skillnaden är så stor. Djuren dog i båda fallen i onödan, och förlorade tillgången till sina liv. Ett liv de nog gärna velat fortsätta om de fått chansen.
Att jaga för att överleva var väl på ett sätt försvarbart en gång i tiden. Men i dag lever vi inte på det sättet: vi äter kött därför att vi vill det (inte för att vi behöver det), och vi tränger undan andra arter och förstör deras (och vår egen) livsmiljö på ett sätt som inte är försvarbart.
#5 Nej, egentligen vet jag inte varför jag argumenterar, jag håller ju med dig.
Det bara kändes marginellt bättre att kaninen inte dog helt i onödan men som du säger, vi behöver inte jaga längre. 😐
Lämnar denna diskussionen nu.
Jag tror att vi behöver vrida och vända, och smaka på den här typen av frågor.
Jag förstår ju hur du tänker, och absolut att det ligger något i det.
Men sedan vrider och vänder man på det lite till, och funderar vidare…
Och så hittar man kanske fler sätt att se det på.
Men absolut att vi behövde den här typen av "skydd mot väder och vind" en gång i tiden för vår överlevnad här i norr… Alternativet hade varit att människan enbart bosatt sig söderut…???
Men det var å andra sidan långt före den aktuelle 8-åringens tid.