För låga krav på KRAV?
På en KRAV-godkänd gård ställs mycket höga krav på djurvälfärden, säger Emma Rung, vd på KRAV.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/god-djurhallning-och-hallbart-jordbruk-i-varmland
Min fråga är: om man nu ställer så höga krav på djurvälfärden (alltså på att djuren själva ska uppleva att de har ett gott liv) varför skiljer man då kalvarna från mjölkkorna när kalvarna bara är 1 dygn gamla…?
Det är förstås en DÅLIG djurvälfärd för både kalvarna (som behöver sin mamma, hennes närhet och trygghet, och som borde ha rätt till den mjölk som kon producerar åt sina ungar…) men det blir också en dålig djurvälfärd för kon som ropar i timmar efter sin unge…
Så det där med att KRAV har höga krav på djurvälfärden - det är nog inte riktigt sant…
Kor och kalvar borde få ha det bättre än så.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag håller med dig om att kalvarna borde få gå med sina mammor. Men eftersom att jag har erfarenhet ifrån kogårdar, då jag läste lantbruk så vill jag ändå "rätta" dig lite.
Om man skiljer kon och kalven inom ett dygn, så brukar hon inte ha hunnit knyta an till kalven än och skriker i regel inte efter den. Om man väntar fyra dagar, vilket var vad som gällde för ekologiska gårdar när jag gick i skolan. Så var det ännu mer plågsamt och stressade för ko och kalv. Då stod kon och vrålade. Därför så brukade min skola som var ekologisk "fuska" och oftast skilja dem åt tidigare än tillåtet.
Med det sagt, så tycker jag inte att vi ska skilja skilja dem åt, efter vare sig en eller fyra dagar, för människors girighets skull. Utan jag tycker att en kalv har rätt till sin mamma och att en ko har rätt till sin kalv, tills den är stor nog att det är naturligt att skilja dem åt.
Det är sjukt hur man på konventionella gårdar ofta mjölkar mammorna och sen köper in pulvermjölk, som man ger i hinkar med eller utan napp till kalvarna. Dessa pulver är baserade på b la skummjölk och är varken lika nyttiga eller naturliga som riktig mjölk för kalvarna och luktar pyton.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#1 Du får gärna rätta mig, men det du skriver överensstämmer inte med vad jag lärt mig nyligen, bl a på kurs i djurskydd. Vad jag fått lära mig under våren/sommaren är att redan när kon slickar sin kalv under de första timmarna så stärks bandet mellan ko och kalv, och att kor råmar efter sina kalvar i timmar när kalvarna förs iväg. Så här verkar finnas olika erfarenheter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2 Mina erfarenhet grundar sig på det jag har sett själv på gårdarna. Men då menar jag också att det blir lättare inom ett dygn. Inte efter ett dygn utan så tidigt som möjligt.
Så jag är fortfarande för att inte skilja dem alls, men ska det göras så är tidigare bättre.
Sen är kor såklart individer. De knyter an olika fort och det verkar gå fortare om de har fått ta hand om en kalv tidigare än inte.
Här finns i alla fall tecken på att vi kanske går mot en djurvänligare hållning av mjölkkor. Jag hoppas det.
https://www.slu.se/fakulteter/vh/forskning/forskningsprojekt/not/ko-och-kalv-tillsammans/
#4 Jag hoppas verkligen det! Vi måste börja se djur som levande varelser och inte produkter i en industri!
Hoppas att det blir så att de får gå tillsammans tills kalven eller mamman är redo att gå själva.🧡
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2022-09-01 22:49 av Tarotstollan
Det finns två stora gårdar härikring som har mjölkkor, och de har kalvarna hos sig tills de själv "stöter bort" dem.
Har ingen källa på det, men jag menar att om kalven diar mamman och bonden mjölkar henne, så borde ju mjölkproduktionen öka i samma takt.