Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etiketter: hundarövrigt
Läst 149 ggr
[Lilium]
4

Pandemi-Hundarna

Hej! Jag vet inte vart annars jag ska lägga upp detta då jag provar här, detr är någon slags djurskydd..tror jag?

https://www.tv4.se/artikel/3h1q9dgWhJAGV73Bhma5wE/allt-fler-vill-bli-av-med-sina-pandemihundar?adlt=strict&toWww=1&redig=52D2F680CEDD4686ABA91D47D5759691

inte bara hundar som utsätts för detta gissar jag.

Hundskötare: "Familjer som varit beredda att avliva sina friska hundar"
Draken
2

#0: Det är tragiskt. Att folk inte kan tänka när de skaffar hund, de tänker inte på att en hund kan leva uppemot 10-15 år.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Lilium]
1

#1 nej men exakt så, Bara nu ser man MYCKET fler annonser på djur.. Mycket ledsamt.

Uppkatten
2

#0 Det är absolut en tråd som hör hemma här!

Att människor så lätt ger upp sina familjemedlemmar är ett viktigt ämne att diskutera.

Det säger rätt mycket om människan och hennes sätt att förhålla sig till världen och andra arter.

Otroligt ledsamt med alla de djur som kommer i kläm nu i samband med pandemin.

Det är sådant här som får mig att fundera på om det skulle krävas körkort för att få skaffa djur. Då skulle kanske impulsköpen hållas nere och kunskapsnivån öka.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Lilium]
1

#3 kör kort skulle nog vara bra…

TatsuOni
1

Undrar hur många av de här hundarna som klassas som "problemhundar" också.

Där ägarna har köpt en gullig valp med diverse krävande raser i sig, från väldigt oseriös avel. Och köparen har inte alls förstått att man måste träna hundarna och ge dem både fysisk och mental stimulans…

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Lilium]
1

#5 håller med

Draken
1

#3: Djurhemmen är överhopade med hundar som skall omplaceras. Och nu snart lär det väl drälla in katter som är övergivna också. Det brukar ju stegra efter sommarsemestrarna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

UlrikaD
2

#7 Det kan nog inte drälla in mer katter slls. Verkar vara fullt och intagningsstopp hos många katthem nu. Samtidigt ökar hemuppfödarna i antal. En omöjlig kombination.

Draken
1

#8: Det är fruktansvärt. De katter som nu blir övergivna släpps ju då vind för våg 😔

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Uppkatten
1

Jag tycker att man först och främst måste fundera kring begreppet sommarkatter. Det ska ju då vara kattungar som familjer har vid typ sommarstugan och sedan lämnar kvar när de flyttar tillbaka hem igen.

Sommarkatter är nog kanske mest en myt som lever vidare genom massmedia.

Katter överges året om. Inte minst INFÖR sommar-semestern.

Katter som blir kvar vid sommarstugan är kanske snarare katter som inte står att hitta när man har packat ihop och är på väg att åka hem. Och där ägarna inte har tålamodet att stanna kvar och invänta/leta upp sina katter.

Katter som inte är kastrerade ger förstås upphov till kattungar, och sådana föds ju ffa under sommarhalvåret.

Ett varmare klimat leder sannolikt i sin tur till att fler hemlösa katter överlever ute i det fria och kan föröka sig.

Så, ja. Så här års är det galet mycket katter överallt. Vilsna katter, övergivna katter, små kattungar, högdräktiga honor o.s.v.

Många kattungar slås fortfarande ihjäl eller dumpas. Kattkolonier som bildas skjuts.

Pandemikatterna diskuteras. Många katthem verkar uppleva ett ökat tryck. Andra säger att det är ungefär "som vanligt". Tankar har förts fram om att pandemikatterna kanske klarar sig bättre än hundarna, därför att de inte behöver rastas etc av sin ägare, och klarar ägarens arbetsdagar bättre än hundarna.

Det är dock vi kattägare som kan göra skillnad. Genom att kastrera, IDmärka och ägarregistrera våra katter gör vi tillvaron bättre för landets katter. Vi behöver också reagera och agera när vi möter katter i behov av hjälp.

Dessutom är det viktigt att vi regelbundet diskuterar "kattvett" med vänner och bekanta (och andra) i olika sammanhang. Tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.