Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettdjurskydd
Läst 101 ggr
Uppkatten
5

Minknäringen

"Att vi blir färre och färre (minkuppfödare) är bekymmersamt", säger Jörgen Martinsson vd för Svensk mink till SVT Blekinge.

För vem är det bekymmersamt? Knappast för minkarna i alla fall.

De har farit illa hos minkuppfödarna tillräckligt länge, med undermåliga burar etc.

Minkar påminner mycket om katter (små jägare) och vi skulle aldrig acceptera att hålla katter på liknande sätt.

Dessutom vill minkar kunna bada, vilket de inte får inom minknäringen normalt sett…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XqKJE7/minknaringen-har-krympt-efter-pandemin

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Efter ett år med avelsstopp har många minkuppfödare kastat in handduken. – Det har slagit hårt i hela Sverige och så ock
[Goldie2010]
5

Bekymmer??? Jag ser det som något bra att minkuppfödarna minskar.

Tarotstollan
5

Stoppa all uppfödning istället.
Vill de göra något bra istället kan de börja föda upp valar, det är ont om dem.🐳
Inte för jakt naturligtvis!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2022-07-10 20:09 av Tarotstollan
Lona
5

Det enda bra minkfarmningen har lett till är väl att man introducerade färskfoder som numera äts av många hundar. Det hade sannolikt kunnat "upptäckas" som fodermetod på andra sätt också så nej, jag ser inget som helst positivt med pälsfarmer! Ju fler som läggs ner desto bättre!
Fast ärligt talat är jag rätt förvånad att det öht går att få minkuppfödning att löna sig i Sverige. Det är inte pk för fem öre att bära päls, det måste vara ganska dålig efterfrågan? Undantaget en viss klick av personer.
Att sälja utomlands är nog ingen vits med, hur undermåliga våra minkars levnadsförhållanden än är så borde det gå att föda upp betydligt mer "kostnadseffektivt" 🙄 i Kina. Dessutom slipper de oroa sig för djurrättsaktivister.

(Det senare sagt lite syrligt alltså, det är INTE en vettig lösning!!!)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Moon AppleGrey]
3

#3: ja precis, de flesta som bär "päls" idag föredrar ju ändå syntet.

TatsuOni
2

Verkligen dags att sluta!

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/