Djurskydd iFokus

Djurskydd

Etikettvilda-djur
Läst 87 ggr
Uppkatten
2

Slåtterdöd - rådjurskid

Slåtter på en äng några kilometer bort under gårdagen. Nu på morgonen kommer rapporter från boende i området. De har hittat två små rådjurskid som utsatts för slåtterdöden. Kvar finns en stressad och orolig rådjursmamma som springer fram och tillbaka. På FB undrar upphittarna vart de ska anmäla. Vem är ansvarig. Och får man verkligen får slåtta när och hur som helst. Många viktiga frågor.

Vad jag förstår drabbas varje år många många rådjursfamiljer. Varför finns det inte rutiner? Värmekamera monterad på drönare? Det här måste väl gå att hantera? Får rådjursmammor mjölkstockning när de mister sina kid? I så fall är det än mer allvarligt.

Och kan det hösilage som slåttas användas, eller finns det risk för boutilism (heter det va?) hos djur som senare äter hösilaget…?

Så trist och ledsamt…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
1

Så fruktansvärt med detta lidande för djuren! 😢

Det är klart det går att hantera, det tar väl lite tid bara … 😒

En länk om hösilage med döda djur:

https://www.agria.se/hast/artiklar/sjukdomar-och-skador/botulism-och-hosilage/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rådjurstoken
1

Fruktansvärt tråkigt, men tyvärr alltför vanligt. Visst får rådjursmammor mjölkstockning när de mister sina kid, och det är ett svårt lidande även om det går över efter en tid. I Tyskland söker man av fälten med drönare innan man ska slå dem. Det måste göras tidigt på morgonen, innan det har blivit så varmt att kidens värmeutstrålning (som är mycket liten) inte kan registreras. Tyvärr kan man nog inte anmäla någon för vad som har hänt, för man kan ju inte förbjuda någon att slå sina ängar och fält. Häromkring börjar folk slå redan före midsommar, långt innan alla blommor har hunnit slå ut och göra nytta för mångfalden. Tänk om bönderna åtminstone kunde lära sig en sådan sak, som att börja skörden inifrån mitten av fältet och fortsätta ut mot kanterna! Om kiden har börjat bli lite rörliga, springer de gärna några steg för att sedan lägga sig och trycka på ett nytt ställe. Det bästa är förstås att de då springer utåt kanterna (och förhoppningsvis hamnar utanför det slagna fältet) och inte in mot mitten där de till slut lägger sig och trycker utan att ha någonstans att ta vägen.

Olle

• Redigerat 2022-07-10 14:27 av Rådjurstoken
Uppkatten
0

#2 Men visst är det väl så att mjölkstockning inte alltid går över spontant…?

Vet att katter kan bli ordentligt sjuka och behöva veterinärvård…?

Smart att börja skörda inifrån och ut, och att använda drönare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rådjurstoken
0

Hos vilda djur tror jag nog att det gör det, även om det kan ta sin tid. I alla tider har det ju hänt att rävar och andra rovdjur har tagit små kid, och då borde evolutionen ha sett till att mamman åtminstone överlever. I naturen är det ju alltid de mest livskraftiga som överlever och kan föra släktet vidare, medan tamdjursavlare ofta prioriterar andra egenskaper.

Olle

TatsuOni
3

När vi tog hö, så var det harar som var problemet. När vi hade hund, så lät vi hunden söka igenom åkern innan vi slog, så att (vuxna) harar sprang iväg och vi såg om det fanns ungar.

Nu tar vi inte hö längre, men pappa slår gräset med en betesputsare. Sist fick helt enkelt jag traska igenom gräset och leta efter eventuella djur.

En grej som jag fick lära mig gällande just harar, när jag läste jordbruk i skolan. Är att det ofta hjälper att köra inifrån och utåt på åkern så att dem flyr utåt. Börjar du utifrån och in, som är det vanliga, så flyr dem inåt, tills dem blir påkörda.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Uppkatten
2

Borde man inte kunna sätta upp någon form av ultraljuds-skrämmor några timmar innan slåtter…?

Det här låter ju som ett problem som borde kunna lösas relativt enkelt (i de flesta fall) så här år 2022… Vi fixar ju att åka till månen liksom… sedan rätt många år tillbaka. Så hur svårt kan det vara att skrämma bort harar och rådjur och andra djur från fält som ska slås…

Min gissning är att intresse/motivation saknas…?

Mycket bra tips att börja inifrån så att djur kan fly utåt.