Tatuerade sällskapsdjur
Då och då ser man bilder på t.ex. tatuerade nakenkatter och hundar på nätet. Och då menar jag inte att de är ID-tatuerade i örat, utan att de har målningar/tatueringar på kroppen.
Vad anser du om det? Har vi rätt att göra så mot andra arter? Har vi rätt att tillfoga djur smärta som inte är nödvändig? Och vad är skälet till att folk utsätter sina sällskapsdjur för detta?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Nej det är absolut inte okej! Vi har ingen rätt att utsätta djur för onödigt lidande för våran egen fåfänga! Djurplågeri skulle jag kalla det!
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Det är inte rätt enligt mig! Det är INTE okej
Extremt fel och idioti. Borde inte vara lagligt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej va fan? Jag har antagit att de var fejk, man har ju sett bebisar med tatueringar också.
Vad är det för fel på folk?
"I'm too old for this shit."
#3 Är det lagligt då? Borde ju räknas som djurplågeri.
NEJ NEJ NEJ! Absolut inte utsätta djuren för detta bara för att kunna lägga upp bilder på diverse ställen …. 😠
Egoism och djurplågeri!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Herregud 😖
Det trodde jag inte ens existerande.
/Maria
Vad är det för sjuka saker människor hittar på?!
Det är helt sinnessjukt att det inte är förbjudet enligt lag att tatuera sina djur.
Inom akvarievärlden så försöker vi motarbeta utländska grossister som färg injicerar akvariefiskar. man kan få akvariefiskar med vilken färg man vill, och det kostar skjortan. Tyvärr så är det alldeles för många som tycker det är tufft, coolt, läckert. Så det är svårt att få någon respons 🤬
Bild 1 - Papegojciklid Yngel
Bild 2 och 3- Normalfärgat papegojciklid
Bild 3 -Färginjiserade Papegojciklider
Bilderna är hämtade från en Artikel som jag själv skrev 2017. Bilderna är mina, och alla fiskar, utom de färginjicera, var mina egna
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1376787/papegojciklid
#9 Också sjukt! 🤬
Usch🤬
Vaa!! Nu blir jag alldeles chockad! 🤯 I Sverige? I dag? 😵💫 Det måste väl strida mot någon djurrättslag hoppas jag! Etik och moral hos tatuerare? Jag är mållös! 😲
💖🧡💛💚💙💜
Är det svenska djur ni sett bilder på? Har inte sett så många, har tänkt att det var typ stock photos för reklamgrejer (och fejkade) Minns inte vad det var för sammanhang jag sett det i.
#9 vad gör dem!? Så sjukt!!
De djur som jag sett och läst om, som varit piercade eller tatuerade, har nog varit bosatta med sina familjer utomlands, som jag förstått det. Fast det är ju lika illa för djuret, oavsett var det bor.
En del har motiverat det med att de vill förhindra att djuret stjäls, eller att djuret ska vara lätt att hitta om det stjäls. Den förklaringen tycker jag inte håller riktigt, utan det är nog mest något ägarna skyller på.
Däremot tycker jag förstås att ID-märkningstatueringar är OK, liksom de tatueringar som görs i en del länder för att markera att t.ex. herrelösa djur är kastrerade (så att de slipper ny operation om de hittas och tas in igen).
I Sverige borde djur vara skyddade mot detta genom djurskyddslagens 1 § "Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom". Det här bör definitivt anses vara ett onödigt lidande, som jag uppfattar det.
Även 9 § "Djur får inte agas, tillfogas skada eller överansträngas" kan ev. användas, då det nog måste ses som en hudskada som orsakas djuret, eller…?
Kanske finns det ytterligare paragrafer.
Dock delas dessa bilder över nätet även i Sverige. Vi får hoppas att folk tar avstånd från dem, snarare än inspireras av dem.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-07-05 14:00 av Uppkatten
#16 #17 🤯
"Har inget emot att ha en tatuering"
#16: Hon fick ju mycket negativitet och folk som sa ifrån så det är ju ett bra tecken. Men så himla konstigt uttalande att säga att "katten har det bättre än er. Det är inte djurplågeri för att man vill ha sitt djur unikt"
Ditt djur är unikt utan tatueringar herregud… Alla djur är unika..
Att utsättas för lidande bara för ens matte/husse vill det, det är djurplågeri.
- Redigerat 2022-07-05 14:10 av [Tismon]
Men snälla . Vad är det för fel på folk. Stackars djur 😥
#9 Otäckt det där med fiskarna. Visst ser det rätt läckert ut - men inte när man får veta att det är på riktigt. Då blir det bara sjukt.
#15: Nä, det gör ju inte saken bättre, att det förekommer i andra länder. Dessvärre sprids ju sådant här och det finns även svenskar som vill sticka ut😩
Det är inte rätt mot djuren, de har ingen önskan om det och det fyller ingen funktion (som t ex ID-märkning), endast ägarens ego. Finns det inga världstäckande lagar för djur så borde det arbetas fram.
💖🧡💛💚💙💜
#16 #17 #18
Fy! Hur kan man utsätta sitt husdjur för sånt om man ”älskar” det?
#23 EU jobbar en hel del med djurskyddslagstiftningen, och om jag inte minns helt fel så håller de på att se över den just nu.
Men EU är ju bara en del av världen…
#25: Det låter bra, en bit på väg! 😊 Men jag håller med, världen är så mycket större! 🌎
💖🧡💛💚💙💜
#25: Det är bra att någonting händer i varje fall.
En annan sjuk grej som jag stötte på för några år sedan. Folk i USA som först låter kastrera sina hundar och sen opererar in extra stora fejkkulor. B la så var det en kvinna som låtit opererat in kulor av glas och påstod att hennes hund "fått bättre självförtroende" av sina stora dinglande grejer. 🤯🤬
Skaffa inte djur om du inte vill ha dem som de är och kom inte med några dåliga ursäkter! 🤬
- Redigerat 2022-07-05 15:04 av TatsuOni
#28: Du kan inte mena allvar?!
#29 Jo tyvärr 😰 Det finns riktigt störda människor i världen! 🤬
#30: Vad i helvete?! Ursäkta språket men kastrera inte din hund då?!?!?
Knipsa av gången från kulorna så behöver du sedan inte bry dig om oönskade valpar vilket är den största anledningen till att hundar kastreras i USA.
Personligen behåller jag min hund hel och låter honom bara inte få umgås med löpande tikar, det är inte svårare än så.
#29 Googla "fake balls for dogs" 😓 Det verkar vara silikon som gäller nu och skaderisken är väl mindre än hon som hade glaskulor. Men det är precis lika stört ändå! 🤬😰
#31 Och kastrerar man så låter man väl för sjutton hunden slippa ha något som dinglar mellan benen!
#33: Ja men precis!!
Det är ju helt sjukt vad människor hittar på…..
#28: Allvarligt ? Men vad i helvete (ursäkta språket) vad är det för fel på folk 😲
Jag kastrerar inte mina hundar, bara för att. Men jag kommer troligtvis att behöva kastrera min Chi som nu är 7 månader. Han är krypt och ena kulan ligger mellan ljumsken och bukhålan tydligen.
OBS!! Jag vill inte starta bråk ang. kastrering. Jag har full förståelse för att folk vill kastrera sina hundar, även fast jag inte vill det om det inte är nödvändigt.
#35 Oavsett vad folk har för åsikter om kastrering, så är nog alla här överens om att tar man bort kulorna, så stoppar man inte in något nytt "bling". 😬
#36: Ja absolut 🙂