Skydda djuren mot hettan
Här hittade jag en artikel om hur man kan skydda sina djur mot hettan.
Jag vågar förstås inte lova att varje råd som ges är rätt och riktigt, men viktigt att ställa ut vatten till djuren nu, hjälpa dem att hitta skugga, och att agera om man märker att ett djur inte verkar må OK.
Och förstås - lämna aldrig kvar ett djur i bilen. Så här års kan bilen snabbt förvandlas till en dödsfälla.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har en speciell "köldhåla" under ena köksskåpet som Moira använt flitigt nu i värmen. Lägger dit en 5 liters dunk som är genomfrusen och tack vare cementgolvet så hålls temperaturen riktigt sval där under (igår var det 17 grader där när det var 27 i resten av huset).
Idag är det svalare så jag ska se om hon är samarbetsvillig nog att trimma ner pälsen (iaf under magen och hakan och rumpan) så hon kan hålla sig svalare lättare.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ja, kaniner är känsliga för värme, vill jag minnas. Och för plötsliga temperaturväxlingar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Bevies klarar den rätt bra men ser till att han alltid får nytt vatten, typ 4 gånger om dagen. Han gömmer sig under sängen där det är svalt och brukar alltid kyla ner hans öron med vatten. Har handdukar i frysen som jag emellanåt lägger under sängen.
Annars har det blivit mycket svalare dessa två dagar och han är mycket piggare. När det blev svalare förgår natt och jag öppnade fönstret så fläktade han sig på golvet som en tunn, nöjt tuggande pannkaka.