Skadad svan
Vi har en skadad svan vid dammen här på gården, något är fel med ena benet som eventuellt är brutet. Det är svårt att avgöra på avstånd.
Den kan ta sig ner till vattnet och simma (och äta, förmodar jag) men ligger mest vid strandkanten.
Djurambulansen har varit här i omgångar under flera dagar men inte fått tag på den. Enligt dem så måste de fånga svanen för att ta den till en viltvårdare som får bedöma om det går att behandla den eller om den ska avlivas.
Stämmer det verkligen?
I så fall kan den bli liggandes här länge tills den är så svag att den kan fångas in, det är knappast särskilt etiskt eller djurvänligt?😢
Det borde gå att få tillstånd att faktiskt skjuta den om man nu inte kan hjälpa den på annat sätt?
En svan är ju såpass stor att den inte har så många naturliga fiender här men det måste vara stressande för ett vilt djur att vara skadat. (Hade det varit en mindre fågel som en and så hade den förmodligen redan blivit tagen av en räv eller liknande.)
Hur löser vi detta? ☹️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Kanske att du kan kontakta KFV och se vad de säger?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Katastrofhjälp fåglar och vilt alltså.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Är det här nära dig?
Spannmål verkar fungera som tillskottsfoder så länge….

Fågelcentralen som det tipsas om brukar vara snabba på att hjälpa till. Man brukar kunna ringa när som helst (även söndag) på jourtelefon. Har aldrig hört att man lämnar en skadad fågel utan åtgärd men djurambulansen har nog andra regler än vad räddningsföreningar har. Ring direkt, hoppas att du får snabb hjälp till svanen. Uppdatera jättegärna om nåt händer.
Förlåt, jag har ju alldeles glömt bort att uppdatera!
Fågelcentralen har ett nära samarbete med djurambulansen som har varit här ytterligare några gånger. (Och ja, fågelcentralen ligger i närheten, mindre än en mil bort.)
De får inte tag på svanen då den flyr ut i dammen när de kommer nära. Den får alltså bli så svag att den går att fånga alternativt blir så frisk så den kan flyga. Vad som är extra sorgligt är att svanar lever i par hela livet, den här är ensam så partnern har nog gett sig iväg eller råkat ut för en olycka den med. 😢
Går det inte att stödmata svanen så att den förknippar människan med mat och blir allt tamare? Hur ska den kunna läka om den tillåts bli allt svagare? Jag begriper inte logiken riktigt, men vet att en viltvårdare här sa samma sak om en and. Där "fixade and-kompisarna problemet" genom att spöa den som var skadad… När den var tillräckligt slutkörd så tog den sig upp på land och kunde fångas in.
Ibland är naturen grym.
Men ser ju en del tama svanar på FB, och brukar själv träffa på ett gäng regelbundet här i en vik. Ibland är de nästan väl kaxiga och närgångna, men folk stör dem också och har inte förstånd att t.ex. cykla en annan väg när svanarna har ungar.
Att svanar lever i par hela livet vet jag att man sa förr. Men senare forskning har visst varit lite motsägelsefull, var det någon som påpekade här på iFokus. De jag möter verkar dock hålla ihop år från år. Hoppas hur som helst att det går bra för svanen. ❤
- Redigerat 2022-06-05 06:32 av Uppkatten
Ny uppdatering: Jag har inte sett svanen på några dagar så den har nog(?) lyckats ta sig iväg.
Djurambulansen har inte hämtat den iaf och jag var ute och kikade tidigare idag efter fjädrar el dyl.
Om den hade blivit tagen av något vilt så borde det ha funnits spår efter den - om inte annat så skulle Nikka ha markerat en skadad fågel.
Vi får hoppas att den har återhämtat sig och får ett gott fortsatt svan-liv! 💖